TZ: 8. Mezinárodní festival krásných umění v Hořicích

V Hořicích bude od září probíhat již osmý ročník Mezinárodního festivalu krásných umění. Letos bude zaměřený na umění a kulturu v Německu a jeho podtématem bude život v megapolis. Pro historické i současné Německo je totiž výrazný obrovský hospodářský boom, který přetváří města ve velké sítě aglomerací, mísících různá etnika. V takových sídlištích se jedinec často ztrácí a je kritický vůči jazyku nápisů, reklamy, komerce i vůči všemožným neosobním systémům, které dávají jeho životu rytmus.

Andrew Gilbert: Emperor Andrew´s glorious occupation of Exotic Hořice

Nejvýraznější součástí festivalu je výstava v hořické Galerii plastik, kde bude hostem v Berlíně žijící Andrew Gilbert. Ten jakožto britský imigrant kritizuje evropskou koloniální historii: Ve svých kresbách, malbách a instalacích zdánlivě naivně cituje expresionismus a estetiku expozic etnografických muzeí. Tu a tam ale na diváka vypadne odkaz na násilí, které bylo ukryté za pompou zaoceánských cest.

Ve velkých městech, jako je německý Berlín, kde sdílejí prostor lidé různorodých etnik a kultur, se zrodil nový způsob myšlení. Ten je založený na kritice západní dominance nejen politické a ekonomické, ale také kulturní a intelektuální. Rovnost všech lidí napříč všemi myslitelnými kategoriemi je žitá právě v těchto multikulturních městských prostředích.

Jedním z otců filosofie postkolonialismu byl filosof Frantz Fanon, který na základě své psychiatrické praxe v padesátých letech popisoval ničivé dopady na křehkou lidskou psychiku, které systém mocenských nerovností mezi lidmi vyvolal. V knize Černá kůže, bílé masky pak ukázal traumata vyrůstající ze zničených možností jazyka a komunikace mezi obyvately kolonií i mezi kolonizátorem a kolonizovaným.

Fanonovo myšlení zůstává velice vlivné i pro současné postkoloniální myšlení, které se ale více zaměřuje na komplexitu, nestálost a dynamičnost globálního světa. V něm stále větší roli hraje celosvětové propojení a migrace. Život v globalizované megapolis už neutváří vliv jedné nebo více mocností, je změtí různorodých kulturních prvků.

A s takovouto změtí pracuje ve své nejen malířské tvorbě i Andrew Gilbert, který skládá jednotlivé prvky kultur koloniálních i kolonizovaných. Míchá je, a tak tvoří skrumáže kritické k evropské kultuře, která dodnes usiluje o světovou dominanci. S mrazivou ironií se vysmívá  všem dobyvatelům a hrdinům, angažovaně zesměšňuje stále přežívající koloniální tendence  myšlení založené na boji moc, kde jedni touží po ovládnutí druhých.

Gilbertova díla jsou zastoupená ve sbírkách řady evropských institucí. V roce 2021 zakoupila Galerie moderního umění v Hradci Králové unikátní sbírku brněnského sběratele a galeristy Karla Tutsche, jejíž součástí jsou také díla od Andrewa Gilberta, která budeme na výstavě díky laskavému zapůjčení instituce prezentovat. Vetší množství Gilbertových děl nám zapůjčila i mnichovská Galerie Sperling a z italského Tridentu, ze Studia d‘Arte Raffaelli k nám přicestovaly další jeho práce. V instalaci však využijeme i artefakty naší africké sbírky.

Výstava Andrewa Gilberta nazvaná Emperor Andrew´s glorious occupation of Exotic Hořice potrvá v Galerii plastik až do 30. 10. 2022.