Artalk.cz

3. 7. 2022 / Kvantum – festival súčasného umenia v prírode

Milan Stanco, Jakub Pišek, Matúš Lányi, Miroslav Sandanus, Natália Šimonová, Pavel Karous / Kvantum – festival súčasného umenia v prírode / Nástupište 1-12, Topoľčiansky hrad, Topoľčany / 3. 7. 2022 

Multimediálny priestor pre súčasnú kultúru Nástupište 1-12 pozýva:

Kvantum festival súčasného umenia v prírode

Miesto konania:

Pažite, Salaš Podhradie, letný priestor Nástupišťa 1-12 pod Topoľčianskym hradom

Dátum a čas:

3. 7. 2022 od 10:00 do 22:00

Program

Inštalácie

Vizuálne diela, komentované prehliadky s autormi po celý deň.

  • Milan Stanco: Harfáda, zvukový objekt
  • Jakub Pišek: Delights of time, vychádzky lesom k inštalácii
  • Matúš Lányi: Partenón, land-artový výtvarný projekt na lúke
  • Miroslav Sandanus: site-specific výtvarný projekt s enviromentálnou tématikou
  • Natália Šimonová: site-specific výtvarný projekt
  • Pavel Karous- tvorba v procese, sochár na umeleckej rezidencii

Hudobný program

  • 12:00 FOM (VinylDigital, Cheeba Cheeba records, Ajlavmjuzik)
  • 14:00 Adrian Myhr / Michaela Antalová- Zvony /fujara, kontrabas, terénne nahrávky
  • 15:00 Vrtačky po desáté hodine – elektronická hudba a fujara
  • 19:00 Opera v prírode: Muž v skafandri Miroslav Tóth/ Emese Kovács/ Pasi Mäkelä/  a ďalší
  • 20:30 Stroon & DevKid – Temple Timbre Embers
  • 21:30 Barcode DJs

Sprievodné podujatia

  • 10:00-14:30 Výtvarné dielne s Natáliou Šimonovou a Janou Kianičkovou Godálovou 
  • 15:00-18:00 Keramické dielne s Táňou Karvayovou
  • 16:00 -18:00 Komentovaná diskusia 

Názov:Prip(om)ínanie

Moderuje: Milan Novota

Hostia: Silvester Lavrík, Peter Kršák

Treba Jozefa Tisa oživovať ešte aj v próze hoci je to hrozná literárna postava? Čo nám hovorí naša minulosť o našej súčasnosti? Sme kmeň nudných oportunistov? Čo sa skrýva pod historickým povrchom Bánoviec nad Bebravou a architektonickým povrchom Topoľčian? V bloku hovoreného slova budú o téme historickej a kultúrnej pamäte rozprávať a diskutovať Silvester Lavrík a Peter Kršák. Silvester Lavrík je slovenský prozaik, dramatik, scenárista a textár. Okrem iného je autorom historických románov Nedeľné šachy s Tisom a Posledná barónka. Peter Kršák je historik umenia. Od roku 2004 pracuje v Encyklopedickom ústave SAV na projekte Beliana. Je spoluautorom projektu mapy stratenej vrstvy histórie mesta Topoľčany Sprievodca po meste, ktoré neexistuje. 

Viac o vizuálnych umelcoch

Milan Stanco je sochár, dizajnér a grafik trvalo umiestni na lúku svoje dielo s názvom Harfáda, zvukový objekt, vyrobený z dreva a kovu. Samotný autor hľadá vo svojej  tvorbe určitú harmóniu, ozvučuje objekty a stavia ich do nového príbehu v súlade s okolitou prírodou. Hudba je všade, stačí si len nájst ten správny rytmus.

Jakub Pišek je vizuálny umelec venujúci sa prevažne digitálnym médiám, zakladajúci člen skupiny Nano vjs, ktorá tvorí vizuálne inštalácia a spolupracuje s nezávislými divadlami, súčasnými tanečníkm, hudobníkmi, kapelami, djmi, i a performermi doma aj v zahraničí. Vytvoril inštaláciu  ‚Delights of time‘, ktorú nájdete v lese na strome.

Matúš Lányi vytvoril landarový projekt na s názvom Partenón. Dielo vo verejnom priestore predstavuje sústavu pôdorysov bytových objektov, ktoré užíva vysokopostavený politik z okresu Topoľčany. Autor ho symbolicky nazýva ako pomyselný chrám korupcie. Zobrazenie  je v celkom mierke 1:1, dielo predstavuje jednoduchú kresbu na lúku, ktorá bude najlepšie viditeľná z hradnej veže Topoľčianskeho hradu a svojou reálnou pôdorysovou veľkosťou symbolizuje obrovský chrám v kontraste miestnych domov obyčajných ľudí.

Miroslav Sandanus Prepája človeka s prírodou, rieši vzťah jedinca k vyprodukovanému odpadu. Zachytáva človeka konzumnej spoločnosti, pohlteného virtuálnym svetom, ktorý nerieši skutočnú realitu, avšak v skrytej identite pomaly očisťuje prírodu zahltenú odpadkami sa predstaví v site specific výtvarnom projekte, ktorý vytvorí počas rezidencie pred samotným festivalom.

Natália Šimonová je maliarka. Vo svoje tvorbe mapuje motívy urbánnej architektúry – detské ihriská socialistických sídlisk na Slovensku (kolotoče, preliezky, hojdačky). Rovnako sa zameriava aj na motívy videnej, no abstrahovanej krajiny. Vo svojich dielach pracuje s hrdzou, ktorú si osvojila ako svoje ťažiskové médium. Hrdzu nezoškrabá z chátrajúcich častí stavieb, ale sama ju „pestuje“ napríklad vo svojom ateliéri alebo priamo na plátnach diel. Korózne deštruovanie plátna, maľba s hrdzou a z hrdze vytvára osobitú atmosféru diel.

Pavel Karous sochár, ktorý vytvára objekty, venuje sa site-specific inštaláciám, intervenciám do verejného priestoru, architektúre výstav a dizajnu. Na  Pražskej Scholastic vedie ateliér sochárstva. Pavel Karous vo svojej tvorbe sa zaoberá predovšetkým vzťahom medzi geometriou a ľudskou spoločnosťou. So svojím dlhodobým projektom Votrelci a volavky dokumentuje a popularizuje výtvarné umenie vo verejnom priestore z obdobia reálneho socializmu a reálneho kapitalizmu. Počas festivalu je u nás na umeleckej rezidencii a bude pracovať na site specific soche, ktorá bude v procese tvorby.

Viac o hudobných umelcoch

FOM  (Follow Original Message) 

(vydavateľstvá: Vinyl Digital, Cheeba Cheeba records, Ajlavmjuzik)

FOM je hudobník a producent z Topoľčian,  venuje sa produkovaniu inštrumentálnych hip-hopových beatov samplovaných starým soulom a jazzom. Jeho album Lo-Series vyšiel počas leta 2019 pod nezávislým hudobným vydavateľstvom ajlavmjuzik ako prvý diel beatovej série New Beats On The Block. Hudobný koncept sa radí medzi Lo-Fi hip-hop. Sú to v podstate inštrumentálne beaty, ktoré sú špecifické nízkou sound kvalitou, rozladenosťou a špinavosťou. Tomuto štýlu  na Slovensku  sa venuje  veľmi málo ľudí. Vo svete je však populárny. Lo-Fi (alebo Low Fidelity, Low Quality) sa prejavuje aj v techne a house. Lo-Fi hip-hop má najväčší „hype“ v Japonsku, odkiaľ v podstate prišiel a taktiež v Nemecku, kde je Lo-Fi kultúra tiež veľmi silná.

FOM sampluje 70. roky, jazz a soul, niekedy prvopočiatočného elektroniku, ktorú tvorí čisto v softvéri. 

Adrian Myhr / Michaela Antalová- Zvony /fujara, kontrabas, terénne nahrávky

Album Zvony je unikátnym spojením folklórnych inšpirácií a terénnych nahrávok osobitného slovensko-nórskeho dua, ktoré tvoria hráčka na fujare Michaela Antalová a hráč na kontrabase a harmóniu Adrian Myhr.

„Zaujímavou novinkou v katalógu vydavateľstva Hevhetia je meditatívna, zvukovo tradičná, no obsahovo veľmi súčasná a nadčasovo znejúca nahrávka Zvony.“ – hudba.sk

„Tak tohle album je zjevení! I když se od těchto navýsost tvůrčích hudebníků dalo očekávat něco skvělého, přesto jejich společné dílo překonalo i ty nejsmělejší představy!

Marně si vybavuji nějakou jinou nahrávku z té přehršle muziky, kterou jsem dosud slyšel, kde by někdo uchopil folklór takovým moderním, přesto čistým, autentickým způsobem! Aniž by ten ztratil duši, srdce a opravdové lidské emoce.“ – Ján Hocek

  • Vrtačky po desiatej hodine 

je experimentálny a noiseový hudobný projekt Ľubomíra Panáka (DRAKH), slovenského programátora, fotografa, hudobníka a zvukového umelca (od roku 2008). Na slovenskej experimentálnej hudobnej scéne pôsobí aj ako živý DJ a autor remixov. Je členom slovenskej elektronickej skupiny ANGAKKUT a hrá na dudy, fujaru, flautu a fujary vo folklórnom súbore GYMNIK. Jeho fotografie zobrazujú prevažne mestské priestory a jeho (interaktívne) digitálne diela využívajú intermediálne prepojenia a počítačové možnosti.

Spolu so Zuzanou Husárovou vytvoril niekoľko digitálnych interaktívnych diel. Ich diela prekračujú hranice médií a zaoberajú sa interaktivitou, počítačovými možnosťami, skúsenosťou s naratívnosťou, emocionalitou a haptikou v postdigitálnom veku. Ich diela sa objavili vo viacerých amerických časopisoch, napríklad Drunken Boat a BathHouse Hypermedia Journal.

  • MUŽ V SKAFANDRI / Miroslav Tóth a kol.

Sci-fi video opera voľne inšpirovaná príhodami amerického kozmonauta

československého pôvodu Eugena Cernana (1934-2017). Ten je dodnes

posledným človekom, ktorý bol na Mesiaci, a to v roku 1972 ako člen

vesmírnej expedície Apollo 17. Na výprave mal aj československú

vlajku, ktorú potom v roku 1974 na svojej neoficiálnej a utajovanej

návšteve Československa daroval Astronomickému ústavu Akadémie vied

SR.

námet & hudba: Miroslav Tóth (SK)

réžia & light design: Jan Komárek (CZ)

účinkujú: Emese Kovács, Pasi Mäkelä

hudobníci: Monika Knoblochová – čembalo, Péter Magyar, Péter Szeifert,

Mikuláš Havrila – trombóny, Marek Buranovský – basgitara, Miroslav

Tóth – elektronika

produkcia: Projekt Batyskaf (SK)

dramaturgia & spolupráca na librete: Michaela Rosová

scénografia: Lenka Kucháreková

kamera: Viera Čákanyová, Miroslav Tóth

minutáž: 70 min.

  • Stroon & DevKid – Temple Timbre Embers

Dalibor Kocian a a.k.a. Stroon: predstaví naživo album Temple Timbre Embers. „Chrámové žeravé uhlíky”, ktoré vyšli pod Deadred Records / Starcastic Records vo forme oranžového vinylu.

V kompozícii a zvuku ôsmich skladieb je snaha o zachytenie majestátnosti, veľkoleposti a

hutnosti organovej hudby, ktorú chce bezprostredne ponúknuť divákom formou zážitku počas festivalu. Stroon spolupracuje  so známym výtvarníkom a grafickým

dizajnérom Jánom Šickom a.k.a. DevKid, ktorý je aj autorom úchvatnej vizuálnej show počas live podujatí, ktorá sa predstaví večer počas festivalu Kvantum na lúkach pod Topoľčianskym hradom.

  • Za projektom Barcode DJ’s 

stoja slovenskí súčasní umelci Jakub Pišek a Beáta Kolbašovská, intermediální experimentátori z kolektívu NANO VJs,  hrajúcich na čiarové kódy, ktoré sa dajú nájsť na obaloch produktov v regáloch obchodov, či medzi odpadkami v kontajneroch či náhodné nájdené v lese. Vytvárajú surreálne asociácie medzi zvukom pokladní a jednotlivými produktmi, prinášajúc environmentálny kontext na pozadí chaotických noisových mračien, podložených tvrdými beatmi. Audiovizuálny výstup môže prechádzať cez agresívnu nelogickú spleť samplov až do ucelených štruktúr limitovaných počtom dostupného tovaru. Zahrajú na konci podujatia a počas dňa bude určená špeciálna zberná kontajnerová nádoba na odpadky z obalov. Diváci a návštevníci budú môcť participovať v samotnom hudobnom vystúpení a to tým, že sa zapoja do výzva na lov odpadkov v lese, ktoré kolektív Barcode DJs ďalej hudobne zrecyklujú a vystúpením sa  uzavriet festival Kvantum. 

  • MIESTO Viac o nás

Kreatívno-kultúrne centrum Pažite je nový priestor o.z. Nástupište 1-12, ktoré tvorí a prezentuje umelecký program od roku 2011. Cieľom projektu Pažite je vytvoriť na geografickej i kultúrnej periférii (opustený salaš v koncovej obci Podhradie na úpätí Považského Inovca v Topoľčianskom okrese) novodobé multidisciplinárne centrum. Cieľom centra je vytvárať prístupný dialóg o súčasných kultúrnych, spoločenských, no aj vedeckých témach a tak priamo prispievať k rozvoju miestnej komunity a širšieho regiónu. A to v súčinnosti s náhodnými okoloidúcimi (turistami, ktorí vo veľkých počtoch navštevujú miestny hrad) ako aj cielene s prizvanými hosťami a širokou verejnosťou. 

Google maps

https://goo.gl/maps/YLmWvGkLPDSA33Tr9

Event

https://fb.me/e/4rKHE55RE

https://www.nastupiste.sk/program-pazite/news_festival-kvantum-kvantum/

Lístky

https://goout.net/sk/listky/kvantum/vfnn/

Partneri:

Projekt podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia, Nadácia Slovenskej sporiteľne.

Mediálny partneri:

Rádio Devín a Rádio FM

Visual: Matej Lacko

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *