TS: Michal Mrázv Galérii Čin Čin

Michal Mráz: Fake News / kurátorka: Ľudmila Kasaj Poláčková / Galérie Čin Čin, Bratislava / 3. 6. - 1. 7. 2022

Michal Mráz: Fake News

kurátorka: Ľudmila Kasaj Poláčková

Galéria Čin Čin, www.galeriacincin.sk, o.h.: u.-p. 14.00 – 18.30

Vernisáž:  3.6. 2022 o 18.00

trvanie: 1.7. 2022

Kolekcia obrazov na autorskej výstave Fake News maliara Michala Mráza (1987) je trefnou výpoveďou súčasnosti. Mnohovrstevnatosť rastrov a nánosov akrylu, spreja či oleja je technologickou i tematickou zmesou, ktorá nás núti rozmýšľať a pozastaviť sa nad zobrazenými príbehmi v nich. Máme pocit, že sú nám známe, avšak Michal Mráz tie príbehy dopovedá. Domaľúva, to, o čom sa radšej nehovorí, alebo (ne)zámerne mlčí. Fake news či hoaxy nás polarizujú a nahlodávajú naše dezorientované ružové svety. Hybridné hrozby, mediálna (ne)gramotnosť, (ne)kritické myslenie a nekonečná tmavá priepasť online priestoru sú dnes opiátom. A zmätenosť z pretlaku informácií, rôzne nástrahy kyberpriestoru, to sú len niektoré zo závažných strašiakov.

Žijeme v postdobe, ktorá nám umožňuje mať niekoľko identít, medzi ktorými prepíname: môžeme pokojne večer hrať s priateľmi poker (Big game, 2022); alebo (ne)záživne pozerať v televízii modré z neba a žlté z ucha (Collapse, 2022); byť zanieteným pracovníkom držiacim sa svojej stoličky v korporáte a podávajúcim maximálny výkon (Development, 2022); v chvíľkach voľna sa zmeniť na „samozvaného crtl v a crtl c odborníka“ na insta interiéri v priestore svojho smart zariadenia, alebo s ľahkosťou predikovať politické dianie na najbližších stopäťdesiat rokov či byť súčasne forenzným antropológom a klinickým psychológom vďaka predplatenej online streamovacej službe (Fake News, 2022). Vlastne je ľahké byť geniálny, všetci sa cítime múdro, s názorom vymasírovaným kmeňom vlastnej sociálnej sieťky (smeťky). Máme tendencie sa roztiecť ako postavy zobrazené v Michalových obrazoch. Žijeme, hráme sa a (z)bláznime sa, aby sme sa raz stali (hmlistou) spomienkou niekoho? Zničenou sépiovou fotografiou, zaliatou slzami, kávou, džúsom, vínom a plesňami.

Michal Mráz pracuje s retro estetikou, neviem nakoľko je ten zámer cielený, alebo intuitívny, to nie je podstatné. Máme tendencie prikrášľovať minulosť, lebo ju máme už odžitú a poznanú, čo nepoznáme, nás robí ostražitými, je to náš prirodzený strach z neznáma. Jeho maľby by sme mohli veľmi odvážne nazvať aj rôznymi vizuálnymi remakami alebo apropriáciami scén screenshotov a stiahnutých obrázkov z online priestoru (Forgoten Worker, 2022). Veď vraj všetko je na webe a nám je z toho dobre.

Práca s relevantnými dátami je niekedy náročnejšia ako Popoluškine triedenie hrachu. Maliar poukazuje na našu zmätočnosť, roztrieštenosť, tendencie používať skratky, ktoré sú skôr životnými „zdĺžkami a (samo)držkami“. Spomienkový optimizmus cedí neurotickou neistotou. „Dobre bolo? Dobre bude.“ Kto mi odpovie na post na knihe tvári? Kto ma twittuje, kto ma sleduje, kto mi dá páčik? Moja svojka bude dobrá len s filtrom Ludwig. Unfriend je každý, kto nevie, že ja viem všetko. Ceausescu, metalesku, blesku, tresku, Ferdo Mravec má rád tresku a tapetu treba farebnú do interiéru tresknúť, alebo skúsiť radšej fresh frescu(?), aby aspoň trošku zateplila pretlak – vyprázdnenosť života (na sieti), niekedy pomôže aj jednoduché gesto – vyniesť smeti.

Autor pôsobí ako calm guy, ktorý už asi tuší, o čom vie byť život, a keď chcete o ňom vedieť viac? „Prídite i bez pozvánky, prineste si sklenky, džbánky...“ Michal Mráz po dvoch rokoch opäť výstavný čin v Čin Čin činí. Vygooglite si tekutá doba, tekuté informácie, hĺbka je vraj nemoderná. A šírka? Tá rezonovala možno v baroku. A výška? Každý sa rád povýši. A čo skutočná pravda? Je vytváraná  z mikrokozmu rôznych realít.

Výstavný program Galérie Čin Čin v r. 2022 podporil Fond na podporu umenia.