Artalk.cz

TS: Združenie päť & pól s radosťou oznamuje vybraných umelcov z otvorenej výzvy

Združenie päť & pól s radosťou oznamuje vybraných umelcov z otvorenej výzvy 

Združenie päť & pól s radosťou oznamuje vybraných umelcov z otvorenej výzvy na výstavu v Staromestskej galérii v Zichyho paláci v Bratislave. Porota vybrala 12 medzinárodných umelcov/-kyne, ktorých diela budú prezentované na výstave „Still hre“ v septembri 2022. Cieľom výstavy je oceniť význam súčasnej umeleckej tvorby pri predstavovaní novej pozitívnej budúcnosti, pri posilňovaní komunít, podnecovaní verejného dialógu a pri uzdravovaní nášho kolektívneho tela. Ako si môžeme skrz umenie predstaviť pozitívnejšiu budúcnosť mimo reality našej súčasnej globálnej skúsenosti? Dokážeme si vďaka umeniu predstaviť nové sociálne štruktúry? Predstavuje krízový moment pre nás zároveň aj príležitosť na zmenu perspektívy? Pozývame súčasných umelcov, aby uvažovali o tom, ako by mohli vyzerať nové sociálne usporiadania, aké formy nového kolektívneho tela môžeme vytvoriť, ako sme všetci prepojení a vzájomne na sebe závislí, a aké klimatické predstavy v umení je možné navrhnúť na priblíženie úsilia o amelioráciu. Porota vybrala týchto umelcov/-kyne, ktorí reagujú na tému otvorenej výzvy: 

Ksenia Bilyk (Ukrajina) vyštudovala maľbu na Ševčenkovej štátnej umeleckej škole, architektúru na Národnej akadémii výtvarných umení a architektúry na Ukrajine a interiérový dizajn na Akadémii výtvarných umení Jana Matejku v Poľsku. Zúčastnila sa na skupinových výstavách na Ukrajine, v Poľsku, Francúzsku, USA a Japonsku. Ksenia vo svojej umeleckej praxi skúma vplyv propagandy, lží, moci a spôsob, akým si človek okolo týchto tém buduje mýty. Práve preto si za svoje hlavné médium zvolila textil.  Látka je pre ňu ako ľudské telo – druh hmoty, ktorá odráža našu skúsenosť. Avšak často pracuje aj s inými technikami. 

Peter Brandt (Dánsko) študoval na Kráľovskej dánskej akadémii výtvarných umení v Kodani a na Kráľovskom inštitúte umenia v Štokholme. Brandt absolvoval aj rozsiahle školenia v oblasti klasického baletu, pohybu, herectva a spevu v Londýne a Kodani. Brandt absolvoval rezidenčné pobyty v Delfina Foundation v Londýne, Cité Internationale des Arts v Paríži, Circolo Scandinavo v Ríme a Dánskom inštitúte v Ríme. V roku 2020 mu vo vydavateľstve Really Simple Syndication Press vyšla kniha No Safe Place a v tom istom roku získal trojročný pracovný grant Dánskej nadácie pre umenie.  

Amir Chasson (Británia, nar. v Izraeli) získal magisterský titul v odbore dizajn na Middlesex University v Londýne (2007) a magisterský titul na Goldsmiths College v Londýne (2010 s vyznamenaním). Počas štúdia na Goldsmiths bola Amirova práca dvakrát vybraná do súťaže Bloomberg New Contemporaries (2009 a 2010) a dostala sa do užšieho výberu na cenu Jerwood za kresbu (2009) a na The Jerwood Painting Fellowship (2012). V roku 2012 získal cenu Abbey Award za štipendium na British School at Rome a rezidenčný pobyt Est-Nord-Est v Saint-Jean-Port-Joli v Québecu (2015). 

Marusya Chuprynenko (Ukrajina) je herečka kyjevského Malého divadla a autorka a interpretka piesní pre svoj hudobný projekt, s názvom Artistka Chuprynenko. Marusjina herecká práca v divadle (a dokonca aj vo filme) sa vždy prelínala a vzájomne ovplyvňovala s hudbou; každá úloha bola obohatená a odhalená prostredníctvom hudobných prostriedkov. Jej sólový hudobný projekt sa vyznačuje predovšetkým obsahovou hĺbkou, minimalistickým zvukom a extrémnou úprimnosťou prevedenia.  

Maika Dieterich (Nemecko) vyštudovala komunikačný dizajn v nemeckom Mainzi. Baví ju najmä skúmať technologické a filozofické témy a ich spoločenský vplyv a prezentovať ich v nových formách pomocou rôznych médií a digitálnych nástrojov. V súčasnosti sa venuje výskumu umelej inteligencie a blockchainu a spolupráci na festivale Super Mbalit v Dakare, upcyklačnom festivale dizajnérov z Nemecka a Senegalu.  

Petra Garajová (Slovensko) je dizajnérka, ktorá v súčasnosti pôsobí v Barcelone a skúma hranice digitálnej výroby a materiálového výskumu. Počas posledných rokov štúdia architektúry na Vysokej škole umeleckopriemyselnej v Prahe sa stretla s rôznymi perspektívami architektonického myslenia. Spolupracovala s Medialab Matadero v Madride, kde pracovala na prvých prototypoch 3D tlače hliny s vlnou. Je súčasťou európskeho projektu Shemakes.eu ako ambasádorka medzi Fab Lab Barcelona a TextileLab Island, kde pracuje na projekte Lab to Lab – Rethinking Wool. 

Charmaine de Heij (Holandsko) je fotografka, ktorá skúma osobné a sporné dejiny. Študovala fotografiu v Berlíne. Charmaine skúma nepochopenie sveta, v ktorom dnes žijeme, a udalosti, ktoré sú jej blízke. Jej fotografie sa dotýkajú rôznych psychologických stavov bytia alebo jej vlastnej identity. Charmaine má zmiešané dedičstvo: má holandský a surinamský pôvod. Svojou prácou chce byť reprezentantkou svojho kultúrneho dedičstva a vytvoriť viac porozumenia. Jej práce boli vystavené v Berlíne, Amsterdame, Hamburgu, Paríži, Liverpoole alebo Londýne. Bola vybraná ako jedna z vychádzajúcich hviezd Adobe, Fresh Eyes by GUP a ako New Dutch Photography Talent. 

Jena Jang (Južná Kórea) je multimediálna umelkyňa pôsobiaca v Prahe v Českej republike. Študovala výtvarné umenie a animáciu na Vysokej škole umeleckopriemyselnej v Prahe a teraz pokračuje v doktorandskom štúdiu v odbore vizuálna komunikácia v ateliéri časových médií na Univerzite Jana Evangelistu v Ústí nad Labem. Jej výskumný projekt „Súčasné umenie liečenia: (2019-)“ je sériou umeleckých rituálov energetického očisťovania od negativity k pozitivite prostredníctvom multidisciplinárneho umenia. Participovala na Zaratan – Arte Contemporânea v Lisabone (Portugalsko), Konvent Zero v Cal Rosal (Španielsko) a Prague Biennale – RECONNECT ART 2021 v Prahe (Česká republika). V 2022 sa zúčastní na maliarskom rezidenčnom programe, ktorý organizuje Mark Rothko Art Centre, Viļaka City Museum v Lotyšsku. 

Marc Lee (Švajčiarsko) sa zameriava na v reálnom čase spracované, počítačom naprogramované audiovizuálne inštalácie, AR, VR a mobilné aplikácie. Kriticky reflektuje tvorivé, kultúrne, sociálne, ekologické a politické aspekty. Jeho diela boli prezentované vo významných múzeách a na výstavách umenia nových médií vrátane: ZKM Karlsruhe, New Museum New York, MMCA Seoul, Transmediale Berlin, Ars Electronica Linz.  

Agata Milizia (Taliansko) žije a pracuje v Düsseldorfe. Jej prax je multidisciplinárna a zahŕňa písanie, sochárstvo, inštaláciu a zvuk. Pod pseudonymom I. G. Braga napísala už dve knihy básní a poviedok: Uncontrolled Indulgence 2015-2021 (2021) a Lazybones/Ossa stanche (TBA). Milizia študovala na Akadémii výtvarných umení v Drážďanoch a na Kunstakademie Düsseldorf (2021). Spoločnosť priateľov a sponzorov Kunstakademie jej udelila cenu za ukončenie štúdia. 

Petra Nela Pučeková (Slovensko) je multidisciplinárna umelkyňa, ktorá absolvovala katedru Intermédií na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Participovala na festivale Same Same But Different, v galérií súčasného umenia S.M.A.K. v Gente, a na projektoch Transarts Communication, Festival na Sutí a Biela noc. Vystavovala na skupinovej výstave Body, Spirit, Revolt v Gama Gallery v Istanbule (2018). Spolupracuje s organizáciami Inštitút Úzkosti a LES, ktoré sa zaoberajú výskumom úzkosti prameniaceho z doby v ktorej žijeme a hľadajú možné štrukturálne zmeny. Vo svojej tvorbe skúma hranice jazyka, výmenu informácií medzi ľudskými a neľudskými bytosťami, ich vzájomnú a nezvratnú prepojenosť.  

Ojo Taiye (Nigéria) je spisovateľ, ktorý používa poéziu ako praktický nástroj na zakrytie svojej frustrácie zo spoločnosti. Jeho najnovšie diela sa vo veľkej miere zaoberajú dôsledkami klimatických zmien, bezdomovectvom, migráciou, suchom a hladomorom, ako aj celým radom prierezových tém: rasizmu, černošskej identity až po duševné zdravie. Vo svojich projektoch skúma neokolonializmus, inštitucionalizované násilie a ekologickú traumu v znečistenej, na ropu bohate, delte Nigeru. Jeho básne boli alebo budú publikované v časopisoch Salamander, Consequence Forum, Stinging Fly, Rattle, Cincinnati Review, Banshee, Willow Springs, Lambda Literary, Fiddlehead, Puritan, Frontier Poetry, Notre Dame Review alebo Strange Horizon. Taiye spolupracoval na projekte Future(s) s organizáciou Catalyst Arts a Belfast Photo Festival (2021) a na umeleckom projekte Sustrans Black History Month (2021).  

ORGANIZÁTORKY A KURÁTORKY:  

PÄŤ & PÓL je občianske združenie, ktorého cieľom je podpora súčasného umenia na Slovensku s dôrazom na nastupujúcu generáciu umelkýň a umelcov. PÄŤ & PÓL  sa vo svojich aktivitách sa zameriava na nové spôsoby prezentácie mladého umenia. Medzi aktivity združenia patril projekt DIÁR VŠVU, ktorý päť rokov za sebou prezentoval práce študentiek a študentov Vysokej školy výtvarných umení. Diár VŠVU bol prezentovaný aj na Národnej ceny za dizajn (2018-2020). Od založenia združenia (2020) vznikol pilotný projekt printsale to:morrow, prostredníctvom ktorého združenie poukázalo na urgentnosť klimatickej krízy. Členky združenia sú Oleksandra Bakushina (produktová dizajnérka a umelkyňa), Lucia Gamanová (dizajnérka a multidisciplinárna umelkyňa), Kvet Nguyen (fotografka a vizuálna umelkyňa) a Eva Takácsová (multidisciplinárna umelkyňa). Tento rok spolupracujú aj s Darjanom Hardim (vizuálnym umelcom), ktorý spolu s Luciou Gamanovou pripravujú vizuál výstavy STILL HERE. 

Denisa Tomková, PhD, je teoretička umenia a kurátorka. V roku 2019 získala doktorát z vizuálnej kultúry z University of Aberdeen (UK). Pracovala pre Európsky rómsky inštitút pre umenie a kultúru (ERIAC) v Berlíne ako výskumná pracovníčka, kurátorka a projektová koordinátorka. Bola kurátorskou a publikačnou výskumnou pracovníčkou pre SixtyEight Art Institute v Kodani. Momentálne pracuje ako kurátorka edičného programu v Kunsthalle Bratislava. Publikovala v rôznych medzinárodných umeleckých periodikách vrátane: Third Text, Yishu: Journal of 

Contemporary Chinese Art, FIELD: A Journal of Socially-Engaged Art Criticism, Camera Austria, alebo ARTMargins Online. 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *