Zomrela umelkyňa a bádateľka Diann Bauer 

Barbora Komarová v krátkej správe približuje aktivity a prácu Diann Bauer, už bývalej členky pracovnej skupiny Laboria Cuboniks, s ktorou napísala manifest Xenofeminism. Diann Bauer začiatkom mája podľahla ťažkej chorobe.

Diann Bauer, zdroj: facebook

Začiatkom tohto mesiaca podľahla ťažkej chorobe umelkyňa, spisovateľka, výskumníčka a členka viacerých zoskupení Diann Bauer (19722022). Vyštudovala umenie a architektúru na vysokej škole Cooper Union v New Yorku a na Goldsmiths College v Londýne, vo svojej umeleckej a výskumnej praxi sa však venovala širokému spektru médií a tém. 

Diannine neustále spochybňovanie jej úlohy umelkyne nepochybne súviselo so skutočnosťou, že veľký zdroj nádeje videla vo vede, inžinierstve a technike; neustále sa pýtala, akú úlohu môže hrať umenie nie ako samostatná a autonómna disciplína, prinajmenšom taká, ktorá sa úzko týka ‚estetiky‘, ale ako súčasť spoločného programu transformácie“, napísal jej kolega a priateľ Robin Mackay v nekrológu uverejnenom na stránke Urbanomic

Umelecká tvorba Diann Bauer sa vyznačuje záujmom o politiku a verejné záležitosti. Z tejto sféry si často vypožičiavala rôzne slogany a texty, ktoré spracovávala v tradičnejších, ako aj digitálnych médiách. Medzi jej prácami nájdeme hyperrealistické kresby a maľby, ale tiež inštalácie, videá a projekty vo verejnom priestore. Svoje diela individuálne prezentovala v Tate Britain, ICA, The Showroom a FACT Liverpool, Deste Foundation v Aténach, The New Museum a Socrates sculpture park v New Yorku. V roku 2018 získala čestné uznanie ako súčasť Medzinárodnej ceny Collide v švajčiarskom CERNe, kde realizovala svoj projekt „Scalar Oscillation“ venujúci sa výskumu času. Pomocou textu, grafiky, animácií a imerzívneho zvuku skúmala v spolupráci so skladateľom Sethom Ayyazom rozdiel medzi zložitými črtami času, ako ich chápe fyzika, a dočasnosťou – čiže každodennejším zážitkom jeho plynutia.

Diann Bauer zároveň pôsobila ako bádateľka na Westminsterskej univerzite v Anglicku, prednášala na univerzitách a v kultúrnych inštitúciách po celom svete, napríklad aj na univerzitách Cornell a Yale, New School a Cooper Union (USA), HKW (Nemecko), ETH (Švajčiarsko), DAI (Holandsko), Ashkal Alwan (Libanon) a i. V posledných rokoch sa stala súčasťou viacerých umeleckých a výskumných kolektívov. Bola napríklad členkou xenofeministickej skupiny Laboria Cuboniks, ktorá vydala v roku 2015 manifest s názvom Xenofeminism: A Politics for Alienation. Skupina sa snaží redefinovať feminizmus na podmienky a požiadavky 21. storočia, a to prostredníctvom myšlienok technomaterializmu, antinaturalizmu a rodového abolicionizmu. Jej názov je anagramom mena „Nicolas Bourbaki“, čo je pseudonym, pod ktorým začiatkom 20. storočia skupina prevažne francúzskych matematikov pracovala na potvrdení abstrakcie, všeobecnosti a prísnosti v matematike.

Diann Bauer pracovala taktiež v skupine A.S.T. (The Alliance of the Southern Triangle) spolu s tromi ďalšími odborníčkami z oblasti umenia, architektúry a urbanizmu. Spolu vytvárali interdisciplinárne projekty venujúce sa globálnej klimatickej zmene, mestám, rozvoju nehnuteľností, zdaňovaniu, poistným schémam, terraformingom a umeniu. Cieľom praxe A.S.T. je lepšie porozumieť a komunikovať, ako žiť uprostred klimatickej núdze. Podľa nich umenie poskytuje platformu pre špekulácie a umožňuje vznik alternatívnej budúcnosti.

Na svojej domovskej Westminsterskej univerzite bola súčasťou interdisciplinárneho projektu Deep Field Project, ktorý pracuje na priesečníkoch súčasnej umeleckej praxe, experimentálnych vied, kritických a environmentálnych humanitných vied. Podporuje ambiciózne výskumné návrhy od projektov skúmajúcich hlboký čas a geológiu v oceánskych prímorských oblastiach, ako aj horských laboratóriách, cez dátové siete až po mikroskopický a organický svet, kvantovú fyziku, xenofeminizmus a smerom k postprírodným alebo sci-fi prostrediam.

Barbora Komarová | Barbora Komarová je kurátorka a kritička, venuje sa súčasnému vizuálnemu umeniu. Bakalársky titul z dejín umenia získala na UK v Bratislave, magisterský na Université Rennes 2 vo Francúzsku, kde sa špecializovala na kurátorstvo a teóriu súčasného umenia. Momentálne pôsobí na VŠVU v Bratislave ako PR manažérka a zároveň ako doktorandka na katedre teórie a dejín umenia.