Artalk.cz

22 možností, čo si počať s pavilónom s rozbitou strechou

V roku 2019 poškodila sklenený svetlík Československého pavilónu v Benátkach búrka. Tak ako minulý rok počas bienále architektúry, aj tento rok zostáva náš pavilón zatvorený. Situácia vzbudzuje v umeleckej obci rôzne reakcie. Spolek Skutek preto minulý rok adresoval otvorený list ministerstvám kultúry ČR a SR a riaditeľkám oboch národných galérií. Vojtěch Fröhlich reaguje na absentujúcu prezentáciu v pavilóne performatívnymi vstupmi. Anetta Mona Chişa a Lucia Tkáčová pripravili pre redakciu Artalku abecedný manuál, čo všetko by bolo možné v pavilóne prezentovať.

22 možností, čo si počať s pavilónom s rozbitou strechou

 

plán A
Spolupráca so Slnkom: vybrať zo svetlíka rozbité sklá a nahradiť ich vitrážou. Pavilón zaliaty farebným svetlom, sakrálna meditatívna atmosféra. Liečba krásou, pavilón ako pokojné útočisko v ruchu Bienále.

 

plán B
Mini mundus matrioška: postaviť vnútri pavilónu jeho nepremokavú zmenšeninu a v nej urobiť mini-výstavu, do ktorej sa bude dať vojsť. Dojem Gulliver, spochybnenie mierok a hierarchií.

 

plán C
Z núdze cnosť: situácii-špecifická výstava, v ktorej sa zatekajúci strop využije ako katalyzátor a hlavný aktér. Napríklad: nechať v pavilóne vyrásť špekulatívno-zoetický biotop, ktorý bude živiť voda a prach z neba. Alebo: pod rozbitým stropom vysadiť záhon durmanu obyčajného (Datura stramonium) a zalievať ho kvapkajúcou vodou zo strechy.

 

plán D
Ako hore, tak aj dole: rozbiť v pavilóne aj podlahu. Trhlina na strope sa bude „odrážať“ na zemi. Zhmotnenie prvého postulátu Smaragdovej dosky možno „dokoná divy jednej veci“.

 

plán E
Faradayova klietka: pozvať drotárov, aby pavilón celý odrôtovali. Drôtovanie sa tradične používalo na spevnenie predmetov a predĺženie ich životnosti, v tomto prípade poškodenej budovy. Vnútri pavilónu efekt Faradayovej klietky – pavilón chránený pred elektrickými, elektrostatickými a elektromagnetickými poliami a vlnami. Bezpečné miesto/ostrov bez signálu, internetu, bez surveillance.

 

plán F
Od malého tresku k veľkému: animácia, ktorá v spätnom chode zachytáva udalosti od pádu konára na strechu pavilónu až po vznik sveta. Projekt by zdôrazňoval citlivú závislosť vývoja dejov na počiatočných podmienkach, v ktorých drobné zmeny môžu mať za následok veľké osudové výkyvy.

 

plán G
Bežné, ale lepšie ako nič: freska alebo graffiti, alebo projekcia, alebo svetelná show na fasáde zamknutého pavilónu.

 

plán H
Nomen omen (tiež bežné, ale tiež lepšie ako nič): anagram z písmen názvu pavilónu. Napríklad: VOCAL AS ECO CHIC, COOL CAVE AS CHIC, alebo COLIC CHAOS CAVE.

 

plán I
Tekutá moc: hydroaktivistická výstava plávajúca vo vode benátskych kanálov. Pavilón ako veľvyslanectvo podmorskej ríše, výstava pre ryby, mušle, potápačov a gondolierov. 

 

plán J
Kypiace biomimetické prostredie z materiálov, ktoré pri styku s vodou tvrdnú; procesuálna výstava, ktorá by sa „urobila sama“ (cement, sádra, želatína, alginát, …)

 

plán K
Implodujúce biomimetické prostredie z materiálov, ktoré sa pri styku s vodou rozkladajú; procesuálna výstava, ktorá by postupne zanikla (hlina, pigmenty, papier, soľ, cukor, chlieb…)

 

plán L
Spovednica: zvuková inštalácia vnútri a vonku budovy. Pavilón bude rozprávať svoje spomienky z predchádzajúcich výstav, bôle, krivdy a sny, traumu z rozbitia strechy. Pavilón ako ladička, anténa, kryštálka.

 

plán M
Oprava ako performancia: robotníci by pracovali v umelecky poňatých uniformách a strechu by počas trvania Bienále postupne opravili.

 

plán N
Čepčenie: celú budovu niečím obaliť, obliecť ju. Umelci a umelkyne by pre pavilón navrhli rôzne kostýmy, obradné obliekanie a prezliekanie pavilónu. Shapeshifting, pavilón s tekutou indentitou. 

 

plán O
Slučka: pozvať ešte raz Romana Ondaka, aby spravil ďalší LOOP.

 

plán P
Ministerstvo pre práva počasia: vyhlásiť pavilón za meteorologicky slobodnú zónu a prenechať ho úplne počasiu. Scitlivovanie divákov voči právomociam počasia; performancie a intervencie v pavilóne ovplyvnené počasím (atmosferickým tlakom, teplotou a vlhkosťou vzduchu, smerom a rýchlosťou vetra, morskou hladinou, teplotou vody, atď). Počasie ako afektívna atmosféra, ktorá vytvára nové rozhranie „umelecko-meteorologického prežívania“. 

 

plán R
Druhý zmysel: vytvoriť v pavilóne čisto pachovú výstavu, určenú pre čuch. Spochybnenie hegemónie zraku a z nej prameniaceho okulofalocentrizmu.

 

plán S
Výstava ako intriga: roznášanie rôznych klebiet a mystifikácií, vytváranie „dôkazov“ o tom, čo všetko sa za dverami zavretého pavilónu deje. Výstupom by boli príbehy o spektakulárnych, ale tajných dejoch, na ktoré majú prístup len vyvolení. Miestami by sa okolo pavilónu objavovali „stratené“ rekvizity (kusy bizarných kostýmov, predmety neznámeho využitia (aj krvavé), falošné peniaze, príčesky a spodné prádlo, noviny z minulosti alebo z budúcnosti, …)

 

plán T
Pohostinný postantropocentrický pavilión, a.k.a. konár na návšteve: Intervencia, ktorá bude rásť zvonka dnu. Napríklad: prijať konár, ktorý rozbil strechu, a nechať ho vnútri rásť a vyvíjať sa. Starať sa oň, osídliť ho hniezdami pre kadejaké živočíchy, urobiť prírodno-kultúrnu minirezerváciu.

 

plán U
DKP: vyzvať slovenské inštitúcie, aby poskytli exponáty a nepotrebné predmety vyradené z depozitárov. Z týchto „nehodnotných“ vecí potom urobiť monumentálnu inštaláciu. Vyradené veci „posvätiť“ účasťou na Bienále. Upcycling, pavilón ako garant hodnôt.

 

plán V
Bez ohňa niet dymu: vnútri pavilónu páliť legálne aj nelegálne aromatické látky: tabak, marihuanu, kadidlo, rôzne byliny, knihy, chemické látky. Cez dieru v streche by sa kúdolil dym rôznych farieb a vôní a vytváral dojem fantazijných javov, rituálov, ktoré prebiehajú vnútri. Dym by mohol byť aj prerušovaný, na spôsob dymových signálov.

 

plán W
Časová kapsula: pavilón už neotvoriť a nechať ho ako odkaz vo fľaši pre budúce generácie. Vnútri pripraviť „archeologické nálezisko“, ktoré objavia ľudia z budúcnosti. 

 

plán X
Večný štrajk: pavilón nechať navždy zatvorený ako permanentný bojkot Bienále ako inštitúcie. Bronzová plaketa na fasáde, ktorá to objasní.

 

plán Y
Akcia kukučka: prenajať si akýkoľvek priestor v Benátkach (opustený obchod, kostol, palác) a urobiť výstavu tam. Toto ani nie je nápad, je to úplná normálka.

 

plán Z
Vojna znesie všetko: vyhovoriť sa, že zamknutý pavilón je gesto solidarity s ukrajinským národom.

 

Komentáře

    • Magda Tzanidaki

    Uvedene napad su uzasne. Ako je to mozne ze sa s poskodenym pavilonom nic nedeje. Mne sa z navrhov paci niekolko, ale urcite plan M a plan S. Gratulujem architektom, ktori nechali svojej fantazii volne pole.

    • Rastislav Škulec

    V tìch Benátkach bieli dom
    ale je to veľká hanba
    že Slovenský štát žije v ňom.

    • Edita

    To je náš vyslaný obraz mestu a svetu o stave slovensklej kultúry, ako nikomu na ničom nezáleží…a hlavne na umení. Nemôžem uveriť, že by sa skutočne nenašli financie na opravu strechy pavilónu! Ale komu by sa chcelo, nie? My to radšej zbúrame. Skúsenosti už máme.

    • Gabriela Kisova

    Ano! Takto ma umenie reagovat na spackanu realitu. Este prelozit do anglictiny a ako letak rozdavat v Benatkach.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *