Klimatická zmena ovplyvňuje dostupnosť a cenu poistenia umenia

Účinky globálneho otepľovania ovplyvňujú aj bankové účty zberateľov umenia. Najmä v štátoch náchylných na katastrofy, ako sú Kalifornia či Florida, kde sa rizikové podmienky stali normou, píše Barbora Komarová.

Pre zhoršujúcu sa klimatickú krízu a jej viditeľnejšie a ničivejšie prejavy sa poistenie umeleckých diel v poslednom období stáva mnohonásobne drahším, v niektorých prípadoch pre zberateľky a zberateľov umenia dokonca neprístupným produktom. Poisťovne navyšujú poplatky, sprísňujú podmienky, prípadne nepredlžujú zmluvy, ak sa zbierky nachádzajú v oblastiach najviac ohrozených prírodnými katastrofami, ako je napríklad Kalifornia v USA.

Prívalové dažde a záplavy, tornáda či lesné požiare ohrozujú, okrem iného, aj koncentrované privátne zbierky umenia. Viacero z týchto prírodných katastrof je v súčasnosti možné predpovedať s dostatočným odstupom, no napríklad lesné požiare dokážu vzniknúť a šíriť sa vysokou rýchlosťou. Neostáva teda veľa času na záchranu života, nieto ešte na prepravu umeleckých diel. 

Na tieto zmeny klímy reagujú aj poisťovacie spoločnosti, ktoré v prípade umeleckých artefaktov zvyčajne ponúkajú pokrytie v prípade všetkých rizík. V roku 2017 však poisťovne v USA stratili okolo 300 miliárd dolárov pre sériu hurikánov v oblasti Mexického zálivu. Aj táto udalosť prispela k celkovému sprísňovaniu podmienok poistenia, zvyšovaniu cien alebo zavedeniu spoluúčasti, ktorá sa v prípade veľkých súkromných zbierok môže v súčasnosti vyšplhať aj na niekoľko miliónov. 

Poisťovne zaoberajúce sa umením postupne prihliadajú aj na oblasť, v ktorej sa nachádza tá-ktorá umelecká zbierka. V USA sa počas pandémie Covid-19 veľa majetných ľudí spolu so svojimi zbierkami presunulo na Floridu, ktorá je jednou z oblastí najviac zasiahnutých povodňami. Podľa slov Amee Yunn, reprezentantky Berkeley Asset Protection z USA, mali v poslednom období z tohto regiónu oveľa viac niekoľkomiliónových poistných škôd než v minulosti, čo je pre nich veľká záťaž a riziko. Viaceré spoločnosti budú aj naďalej ponúkať poistenie zbierok aj v týchto oblastiach, podmienky však budú určite prísnejšie a poplatky vyššie. Dôležitou otázkou sa tiež stáva, či v dôsledku tohto vývoja nebude potrebné v budúcnosti prehodnotiť umiestnenie umeleckých centier, ktoré sa nachádzajú v najviac zasiahnutých územiach, ako Benátky, Holandsko, Florida, Kalifornia alebo Grécko. Na týchto miestach je zároveň vysoká koncentrácia najcennejších a najdrahších súkromných zbierok sveta.

Poisťovne odporúčajú vlastníkom a vlastníčkam umeleckých zbierok, aby už dopredu mysleli na bezpečnostné a záchranné opatrenia, ako napríklad na výstavbu krytov, prípadne dobrú (aj digitálnu) dokumentáciu jednotlivých umeleckých diel obsiahnutých v zbierke. Podľa slov zberateľa umenia a zakladateľa online platformy Artwork Archive Justina Anthonyho, ktorého dom bol zasiahnutý záplavami, bolo po katastrofe nemožné dohľadať všetky potrebné papiere a archívy k jeho zbierke, čo mu komplikovalo vysporiadanie sa s poisťovňou. Aj to sa stalo dôvodom založenia tohto digitálneho archívu umeleckých diel určeného pre organizácie, zberateľov a umelcov. 

Barbora Komarová | Barbora Komarová je kurátorka a kritička, venuje sa súčasnému vizuálnemu umeniu. Bakalársky titul z dejín umenia získala na UK v Bratislave, magisterský na Université Rennes 2 vo Francúzsku, kde sa špecializovala na kurátorstvo a teóriu súčasného umenia. Momentálne pôsobí na VŠVU v Bratislave ako PR manažérka a zároveň ako doktorandka na katedre teórie a dejín umenia.