Artalk.cz

Otevřený dopis ministru kultury ve věci udržitelnosti a nerůstu v kultuře

Otevřený dopis ministru Martinu Baxovi je výsledkem ročního setkávání pracovní skupiny složené ze zástupců a zástupkyň různých českých kulturních institucí, jež ve svém programu a fungování pracují s koncepcí nerůstu. Text zformulovaný na počátku února v HaDivadle chce podnítit diskusi o principech nerůstové kultury a o podmínkách, v nichž dnes umělci, umělkyně a kulturní producenti a producentky tvoří. Pod dopis je možné se připojit zasláním svého jména a profese na email nerustvkulture@gmail.com, uzávěrka podpisů je 31. 3. 2022.

Vážený pane ministře,

oslovujeme Vás prostřednictvím tohoto otevřeného dopisu z pozice níže podepsaných zástupců a zástupkyň zřizovaných i nezřizovaných kulturních organizací. Obracíme se na Vás jako na politickou osobnost, která symbolicky zastupuje celý český kulturní sektor, a domníváme se, že pro tento náš apel není vhodnějšího načasování. Nacházíme se v době (post)pandemické a zároveň na počátku Vašeho funkčního období. Oba tyto momenty chápeme jako příležitost k přenastavení strukturálního vztahu k dnes zakoušené socio­-ekologické krizi. Její řešení se ovšem neobejde bez proměny naší imaginace, při níž se právě kultura může stát důležitým aktérem. Namísto uchopení současné situace jako příležitosti pro změnu bohužel pozorujeme spíše snahu o rekonstrukci stavu před pandemií se všemi jeho problémy.

Česká kulturní scéna je robustní a plní nezastupitelnou společenskou roli. Leckdy ovšem navzdory podmínkám, ve kterých je realizována. Působíme ve vyčerpaném a setrvačném systému, jenž pro inovativní a společensky odpovědnou kulturu nevytváří vhodné prostředí již řadu let. Schází kulturněpolitická vize, která by neopakovala chyby, jež nás do současné krize kultury dovedly. Proto chceme přivést pozornost k principům, které jsou součástí odborných diskursů již několik desítek let a které formuluje idea nerůstu. Alternativu vůči současnému stavu, který plošně uplatňuje ekonomické náhledy, vidíme v důrazu na životní prostředí, spokojený život, smysluplnou práci, vzájemnou péči a kvalitu vztahů.

Jako jedno z nebezpečí současné podpory kultury vnímáme pragmatismus a jazyk, jímž se o financích putujících do provozu kulturních institucí mluví jako o ekonomické investici. Když se rozhodovalo o podpoře uzavřených kulturních institucí a o financích, které ministerstvo kultury získá v rámci Národního plánu obnovy, prvním argumentem bylo prohlášení, že se „jedná o dobrou investici z ekonomického pohledu“. Výsledkem této rétoriky je dlouho plánovaná strategie kulturně­-kreativních průmyslů, která ovlivňuje náhled na všechny ostatní sektory kultury a přínos kulturní produkce vypočítává především v procentech HDP. Z kultury, jejíž prospěšnost se vyhodnocuje na základě ekonomických a kvantitativních ukazatelů, ovšem mizí upřímné hledání toho, v čem je její smysl a význam pro společnost. Kultura pak přestává sloužit jako kvalitní nástroj reflexe a stává se dalším zdrojem k vykazování kvantity.

My jsme však přesvědčeni, že nejde primárně o to vyprodukovat a zkonzumovat co nejvíce knih, hudby, filmů, představení či výstav, ale spíše to vše nechat působit a prorůst do našich individuálních životů, a především do společnosti, kde tato vlákna zpevňují a spoluvytvářejí mezilidské vazby, neboť zvyšují intenzitu prožívání a vciťování se do zkušeností druhých. Tvořit neznamená pouze produkovat, jak to předpokládá současný systém financování a řízení kultury, ale i zkoumat, pochybovat, připravovat se, odpočívat a promýšlet zpětnou vazbu.

Chceme působit v prostředí, které poskytuje prostor pro rozvoj smysluplné a důstojné činnosti. Chceme revidovat a nalézt nové mechanismy řízení, které takovou tvorbu umožňují. Chceme kulturu, která má kompetentní a profesionální podporu. K tomu ovšem potřebuje adekvátní personální a systémový aparát.

Chceme tvořit a organizovat kulturní události s vědomím, že o udržitelnosti a možnostech rozvoje naší činnosti není rozhodováno zběžně, netransparentně, bez odezvy, bez zvážení jejího smyslu a společenského přínosu.

Chceme pracovat bez tlaku na výkonnost a zdůrazňování kvantifikovatelných údajů na úkor hledání smyslu toho, co děláme. Nechceme tvořit pro výkazy.

Chceme, aby se začaly budovat dobré vztahy a důvěra v otevřeném a pravidelném dialogu mezi zřizovateli či poskytovateli dotací a kulturními aktéry.

Chceme, aby státní a samosprávné struktury přijaly plnou odpovědnost za péči o kvalitní kulturu a neočekávaly, že trh – řídící se jinými pravidly a zájmy – tuto nenahraditelnou roli zastoupí. Požadujeme nové otevření debaty o statusu umělce (konkrétně ve vztahu k metodice rozdělování prostředků v rámci současné podoby podpory) a zlepšení samotné kulturní infrastruktury s důrazem na komunikaci mezi jednotlivými ministerstvy.

Požadujeme důstojné finanční ohodnocení a sociální zajištění nejen tvůrců, ale i administrativních pracovníků a ostatních zaměstnanců v kultuře.

Chceme důstojné pracovní podmínky pro zaměstnance ministerstva kultury a odborů kultury samospráv, členy oborových komisí a další odborné pracovníky zapojené do procesu řízení. Pro sektor správy stejně jako pro tvůrce si přejeme prostředí, které umožňuje profesionální pracovní výkony a ve kterém je možné působit s dostatkem odpočinku, vzdělávání, seberozvoje a osobního naplnění.

Výše popsané myšlenky nechtějí být ­úplným výčtem priorit nerůstové kultury, ale počátkem veřejné diskuse na kulturní scéně i mi­mo ni. Kvalitní a udržitelná kultura, jejíž pracovníci a pracovnice jsou spokojeni, je, jak věříme, důležitou součástí každé společnosti. Nerůst se proto nesmí omezovat jen na kulturu. Je načase přiznat si, že řešení klimatické krize nebude možné uskutečnit pouze čekáním na technologickou spásu, ale důsledným přenastavením naší imaginace a překročením stínu HDP jako ústřední hodnoty naší doby.

Význam pokroku je potřeba nanovo definovat. Věříme, že otázky, které nerůst a nerůstová kultura předkládají, jsou především pozitivní příležitostí myslet inovativně a radostně v zájmu spravedlivé a demokratické budoucnosti pro nás všechny.

Podepsaní a podepsané:

  1. Jakub Adamec, kurátor a programový dramaturg městské galerie PLATO, příspěvkové organizace města Ostravy
  2. Ivan Buraj, umělecký šéf HaDivadla, scény Centra experimentálního divadla, příspěvkové organizace města Brna
  3. Marie Čtveráčková, spoluzakladatelka a kurátorka nezávislé organizace Synth Library Prague
  4. Matyáš Dlab, umělecký ředitel platformy Terén, scény Centra experimentálního divadla, příspěvkové organizace města Brna
  5. Martina Johnová, kurátorka a dramaturgyně Veřejného sálu a Galerie Hraničář, spolkové organizace v Ústí nad Labem
  6. Anna Remešová, redaktorka nezávislého online časopisu o výtvarném umění Artalk.cz
  7. Šárka Zahálková, kurátorka městské galerie GAMPA, která je součástí Centra pro otevřenou kulturu, příspěvkové organizace města Pardubic
  8. Lukáš Jiřička, dramaturg platformy Terén, scény Centra experimentálního divadla, příspěvkové organizace města Brna, pedagog DAMU a FAMU
  9. Martina Sosnová, rekvizitářka, Švandovo divadlo na Smíchově
  10. Kristina Láníková, umělkyně, doktorandka na Akademii výtvarných umění v Praze
  11. Zbyněk Baladrán, spoluzakladatel a kurátor Display – sdružení pro výzkum a kolektivní praxi, spolková organizace, galerie a nakladatelství v Praze
  12. Milena Bartlová, profesorka UMPRUM
  13. Jan Frič, kmenový režisér Činohry Národního divadla 
  14. Marta Ljubková, dramaturgyně, literární kritička, pedagožka, Činohra ND a DAMU
  15. Anna Chrtková, scénografka, kurátorka / Divadlo X10
  16. David Pinkr, učitel dějepisu a zeměpisu na ZŠ Mrákov, spolupráce s Muzeum Chodska
  17. Linda Dušková, režisérka a dramaturgyně, Kolektiv Nesladim
  18. Michal Hába, divadelní režisér a umělecký šéf Lachende Bestien
  19. Anna Čonková, herečka, HaDivadlo
  20. Antonín Šilar, scénograf
  21. Kamila Polívková, divadelní režisérka a scénografka na volné noze
  22. Dagmar Haladová, dramaturgyně, momentálně rodičovská dovolená
  23. Lukáš Likavčan, filozof, pedagog, Centrum audiovizuálních studií FAMU
  24. Vojtěch Bárta, Chemické divadlo, režisér a autor
  25. Janka Ryšánek Schmiedtová, autorka a režisérka, OSVČ 
  26. David Šiktanc, umělecký šéf Činoherního studia města Ústí nad Labem p.o.
  27. Nina Jacques, dramaturgyně Činohry, Národní divadlo
  28. Ondřej Mikula, hudebník
  29. Edith Jeřábková, kurátorka, PLATO Ostrava, Institut úzkosti, Are, LES – společenství pro pěstování, teorii a umění
  30. Darina Alster, vizuální umělkyně, vedoucí ateliéru Nová Média 2 na Akademii výtvarných umění v Praze
  31. Vjera Borozan, pedagožka, Akademie výtvarných umění v Praze
  32. Daniela Zarodňanská, odbor kultury a volnočasových aktivit, koordinátor pro kulturu na Magistrátu města Ostravy
  33. Magdaléna Michlová, komunikace a PR, PLATO Ostrava
  34. Markéta Jonášová, kurátorka, Národní filmový archiv
  35. František Zachoval, ředitel Galerie moderního umění v Hradci Králové
  36. Anna Prstková, dramaturgyně HaDivadla, scény Centra experimentálního divadla, příspěvkové organizace města Brna
  37. Tomáš Procházka, umělecký šéf divadla Alfred ve dvoře
  38. Markéta Málková, ředitelka uměleckého rezidenčního domu pro živé umění REZI.DANCE, Komařice
  39. Honza Petružela, ředitel a dramaturg Fujaré, z.s., Rožnov pod Radhoštěm, a šéfredaktor Divadelní revue
  40. Fabrice Martin, ekonomický manažer Centra choreografického rozvoje SE.S.TA
  41. Robert Smolík, KALD DAMU, Balbineum Jičín
  42. Lenka Dolanová, kurátorka, RurArtMap, Muzeum Chotěboř, Vašulka Kitchen Brno
  43. Petra Vlachynská, kostýmní výtvarnice, nezávislá divadla
  44. Honza Malík, taneční kurátor a umělecký šéf uskupení PULSAR, pedagog a umělecký koordinátor Konzervatoře Duncan centre
  45. Pavel Matela, impresário, Bohemia Farmstudio – středisko umění a kultury z.s.
  46. Tereza Dvořáková, kulturní manažerka, ředitelka a kurátorka VZBUĎME VARY z.s., Karlovy Vary
  47. Adriana Světlíková, ředitelka servisní organizace pro kulturu Nová síť z.s.
  48. Filip Hauer, výtvarný umělec, doktorand na Akademii výtvarných umění v Praze
  49. Kristina Fingerland, výtvarná umělkyně
  50. Petr Pola, umělecký ředitel festivalu nového divadla Malá inventura
  51. Michala Piskačová, Verbarium z.s., Městské kulturní středisko Vodňany z.s.
  52. Alexander Peroutka, vizuální umělec a ředitel Galerie výtvarného umění v Náchodě, příspěvkové organizace Královehradeckého kraje
  53. Zuzana Šrámková, produkce, PLATO Ostrava, příspěvková organizace města Ostravy
  54. Alžběta Brůhová, architektka a spoluzakladatelka platformy Architektky, z.s.
  55. Aneta Kohoutová a Natálie Kratochvílová, NUUK kulturní sauna a osvěžovna, Festival Hiki Joki a komunitní akce Nábleší v Hradci Králové
  56. Lukáš Karásek, performer, předseda spolku tYhle
  57. Kateřina Bohadlová, nezávislá kulturní organizace Theatrum Kuks z.s. a nezávislé divadlo Geisslers Hofcomoedianten
  58. Florent Golfier, tanečník, choreograf, spoluzakladatel kolektivu tYhle, projektový manažer Vize Tance
  59. Martin Musílek, ředitel Městského divadla Varnsdorf, příspěvková organizace
  60. Marie Kinsky, předsedkyně Vize Tance
  61. Michaela Dašková, performerka, nezávislá divadla
  62. Adam Langer, ředitel Sladovny Písek, o.p.s.
  63. Ondřej Lasák, dramaturg a vydavatel, Genot Centre
  64. Barbora Hodonická, ředitelka kulturní neziskové organizace Kontrapunkt , z. ú. Hradec Králové
  65. Barbora Ciprová, kurátorka, Společnost Jindřicha Chalupeckého
  66. Karina Kottová, ředitelka Společnosti Jindřicha Chalupeckého, kurátorka
  67. Martin Roškaňuk, ředitel příspěvkové organizace Kultura Volyně
  68. Jiří Adámek Austerlitz, divadelní režisér, autor a pedagog, KALD DAMU
  69. Eliška Říhová, režisérka, absolventka DAMU
  70. Martin Bernátek, teatrolog, Katedra divadelních a filmových studií, Univerzita Palackého v Olomouc.
  71. Barbora Etlíková, divadelní kritička, blog Podhoubí, časopis Svět a divadlo
  72. Andrijana Trpković, kostýmní výtvarnice, scénografka, doktorandka KDV UK, členka Kolonie z. S.
  73. Jan Hušek, herec Činoherního studia města Ústí nad Labem
  74. Miroslav Kumhala, inspicient a herec, Hadivadlo, scéna Centra experimentálního divadla p.o. města Brna
  75. Sára Šimek Arnsteinová, divadelní tvůrkyně, zakladatelka souboru Ufftenživot, freelancer
  76. Anna Peřinová, herečka, Klicperovo divadlo
  77. Lucie Ondra Ferenzová, režisérka A studia Rubín a umělecká šéfka divadla Kolonie
  78. Martina Hajdyla Lacová, tanečnice, choreografka, spoluzakladatelka nezávislé taneční skupiny ME-SA
  79. Andrea Berecková, herečka, členka souboru Činoherního studia Ústí nad Labem
  80. Ludmila Vacková, ředitelka Studia ALTA a festivalu Nultý bod
  81. Lukáš Janičík, filmový střihač
  82. Pavel Gejguš, dramaturg Národního divadla moravskoslezského
  83. Jindřich Čížek, hudební skladatel, člen Lachende Bestien
  84. Miroslav Lukačovič, režisér na volné noze
  85. Katarína Hládeková, umělkyně a pedagožka, Fakulta výtvarných umění VUT
  86. Klára Fleková, scénografka
  87. Linda Rybáková, ředitelka Divadla Oskara Nedbala Tábor, příspěvkové organizace Jihočeského kraje 
  88. Dominik Gajarský, umělec a pedagog na UMPRUM v Praze
  89. Petra Hlaváčková, kurátorka a kritička, 4AM Fórum pro architekturu a média
  90. Karolína Plicková, divadelní teoretička a pedagožka KALD DAMU
  91. Lukáš Brychta, divadelní režisér, teoretik a pedagog, divadlo Pomezí, KTK a KALD DAMU
  92. Kateřina Melenová, ředitelka Galerie Benedikta Rejta v Lounech, příspěvkové organizace Ústeckého kraje
  93. Kateřina Císařová, herečka, Divadlo Na zábradlí
  94. Marie Blažková, ředitelka kulturních služeb města Moravská Třebová
  95. Václav Magid, pedagog, Fakulta výtvarných umění VUT v Brně a Akademie výtvarných umění v Praze
  96. Jindřiška Dudziaková, herečka, Národní divadlo, Pomezí
  97. Bohdan Karásek, filmař
  98. Petra Hanzlíková, produkční, Tanec Praha, spolek Z druhé strany, festival Nultý bod, Cirkopolis
  99. Jan Jiřík, Katedra teorie a kritiky DAMU, Palm Off Festival
  100. Alan Sýs, filmový střihač, student FAMU 
  101. Zai Xu, zakladatel, ředitel a kurátor v art space SVĚTOVA 1
  102. Kryštof Blabla, hudební a zvukový skladatel, student FAMU
  103. Boris Klepal, nezávislý hudební kritik a publicista
  104. Barbora Baronová, literární dokumentaristka a nakladatelka, nakladatelství wo-men
  105. Nela Beislová, produkční, Luhovaný Vincent, LITR Olomouc
  106. Jolana Danková, PR manažerka, Národní filmový archiv
  107. Jakub Jirásek, filmový režisér a hudebník
  108. Hana Blažková, literární publicistka, doktorandka komparatistiky na FF UK
  109. Kateřina Dudová, filmová a divadelní režisérka na volné noze
  110. Tereza Marečková, divadelní dramaturgyně, Činoherní studio, Divadlo Masopust
  111. Eliška Brtnická, choreografka, performerka, dramaturgyně
  112. Tereza Rudolf, umělecká ředitelka Fotograf Festivalu
  113. Natálie Rajnišová, scénografka, hudebnice
  114. Janek Lesák a Natálie Preslová, umělecké vedení Divadla NoD
  115. Pavlína Drnková, studentka Katedry divadelních a filmových studií Univerzity Palackého v Olomouci, produkční festivalu Divadelní Flora, členka rady Klubu mladého diváka Arter v Olomouci
  116. ​​Anna Kratochvílová, herečka, Klicperovo divadlo
  117. Helena Koblischková, dramaturgyně divadelního souboru Geisslers Hofcomoedianten, textařka a scénáristka na volné noze
  118. ​​Žaneta Bartáková, studentka
  119. Vendula Tomšů, scénografka, performerka, členka divadelního souboru 8lidí a dramaturgyně kulturně komunitního spolku Zvěřinec, Zlín
  120. Jan Tomšů, scénograf, hudebník, zakladatel kulturní zlínské platformy Zvěřinec
  121. Bořek Mezník, básník a manažer
  122. Čestmír Kopecký, nezávislý filmový a televizní producent, spolupracující také s Českou televizí
  123. Alice Koubová, proděkanka pro vědecko-výzkumnou činnost DAMU, Praha
  124. Jaroslava Šiktancová, režisérka, vedoucí souboru BodyVoiceBand
  125. Jana Kozubková, herečka, písničkářka, moderátorka
  126. Viktorie Knotková, dramaturgyně Divadla Husa na provázku, předsedkyně Brémského spolku pro česko-německou spolupráci  
  127. Jaroslav Tvrdoň, nakladatel (RUBATO, OFFICINA PRAGA)
  128. Marek Novák, filmový producent, Xova Film
  129. Magdalena Müllerová, Kancelář Kreativní Evropa Kultura, Akademie IDU
  130. Roman Štětina, výtvarný umělec a pedagog AVU
  131. Kateřina Součková, dramaturgyně, Činoherní studio města Ústí nad Labem
  132. Fedir Kis, herec, OSVČ, student DAMU
  133. Veronika Watzková, scénografka, designérka, zakladatelka studia MYDVĚ
  134. Jonáš Verešpej, produkce a komunikace, hudební klub Ankali
  135. Johana Schmidtmajerová, herečka, OSVČ, spolupráce: Studio Hrdinů, KOMEDIE (Městská divadla pražská), Minor, MeetFactory
  136. Dita Kaplanová, herečka, Divadlo na zábradlí
  137. Martin Sládeček, dramaturg, umělecký šéf divadla Husa na provázku
  138. Ida Tausch, kulturní produkční, DJka & umělkyně
  139. Pavla Sceranková, sochařka a pedagožka na AVU v Praze
  140. Tomáš Janypka, choreograf a performer, ZDRUHESTRANY
  141. Petra Chaloupková, ředitelka Taneční školy Balladine, produkční Moravské zemské knihovny
  142. Radek Marušák, vedoucí katedry výchovné dramatiky DAMU, pedagog v organizaci Učitel naživo
  143. Jana Jungvirtová, asistentka režie / nápověda, Divadlo Na zábradlí Praha
  144. Viktor Černický, choreograf a performer, ZDRUHESTRANY
  145. Piotr Sikora, kurátor rezidenčního programu MeetFactory 
  146. Nela Klajbanová, kurátorka platformy PAF, ředitelka knižního veletrhu LITR, kurátorka galerie etc. 
  147. Miroslav Oščatka, ředitel Centra experimentálního divadla
  148. Magdaléna Petráková, statutární zástupkyně spolku, Luhovaný Vincent
  149. Kateřina Svatoňová, teoretička filmu a médií, kurátorka a pedagožka FFUK
  150. Barbora Kleinhamplová, vizuální umělkyně, Institut úzkosti
  151. Eva Koťátková, vizuální umělkyně, Institut úzkosti
  152. Jan Zálešák, kurátor a pedagog, Fakulta výtvarných umění VUT v Brně
  153. Tereza Dočkalová, herečka činoherního divadla, Divadlo Pod Palmovkou
  154. Aleš Bergman, režisér a pedagog JAMU, DAMU, VOŠH
  155. Veronika Janatková, výkonná ředitelka tranzit.cz / bienále Ve věci umění
  156. Tereza Stejskalová, programová ředitelka a kurátorka tranzit.cz / bienále Ve věci umění
  157. Mariana Čížková, herečka a pedagožka DAMU
  158. Karel Vostárek scénograf, sochař, režisér a herec, DAMU, Kruh umění z.s., Divadlo Karrosa Praha
  159. Filip Cenek, vizuální umělec a pedagog Fakulty výtvarných umění VUT
  160. Juliána Šiktancová, scénografka a kostýmní výtvarnice
  161. Marie Lukáčová, umělkyně a pedagožka FAMU, CAS
  162. Sara Maďarová, studentka DAMU
  163. Jiří Žák, audiovizuální umělec a redaktor Artyčok TV
  164. Agáta Hrnčířová, kulturní produkční, moderátorka
  165. Jan Wilda, student umělecké školy
  166. Miroslav König, herec, Divadlo Na zábradlí
  167. Marianna Placáková, redaktorka časopisu A2
  168. Lucie Andělová, herečka, Klicperovo divadlo v Hradci Králové 
  169. Dominik Lang, umělec a pedagog UMPRUM
  170. Magdaléna Gurská, Veřejný sál Hraničář, ilustrátorka a grafička
  171. Roman Černík, ředitel zapsaného ústavu Johan, provozovatele Moving Station, Plzeň
  172. Michal Lurie, herec Klicperovo Divadlo
  173. Tereza Strmisková, divadelní lektorka a předsedkyně spolku Ateliér pro děti a mládež při Národním divadle moravskoslezském
  174. Tomáš Kubart, vědecko-výzkumný pracovník, Ústav pro českou literaturu, AV ČR
  175. Petr Vrba, dramaturg festivalu Alternativa
  176. Michala Gatialová, herečka, Klicperovo divadlo Hradec Králové
  177. Marie Švestková, herečka, Městské divadlo Kladno – Lampion, Divadlo Štvanice, Divadlo X10, Venuše ve Švehlovce
  178. Radek Jandera, odborný asistent, Fakulta umění a designu, UJEP
  179. Petr Dlouhý, kurátor, Studio ALTA
  180. Václav Havelka, hudební dramaturgie, MeetFactory.cz
  181. Jan Bednář
  182. Ivan Bergmann, kurátor sbírky soch Krajské galerie výtvarného umění ve Zlíně, výkonný redaktor časopisu Prostoru Zlín
  183. Viktor Piorecký, CEO, Bastl Instruments
  184. Lukáš Kubina, teatrolog, Katedra divadelních a filmových studií, Univerzita Palackého v Olomouci
  185. Noemi Purkrábková, členka audiovizuálního uměleckého kolektivu BCAAsystem a redaktorka časopisu o výtvarném umění Art Antiques
  186. Kolektiv Punctum
  187. Polina Khatsenka, promotérka, hudebnice, audiovizuální umělkyně, phonon~ crew, Ústí nad Labem.
  188. Matěj Kotouček, zvukový umělec, provozní vedoucí Noise Kitchen, Bastl Instruments
  189. Marcela Mašínová, předsedkyně spolku PaNaMo
  190. Milli Janatková, nezávislá audiovizuální autorka a performerka
  191. Radúz Mácha, herec, Národní divadlo Praha
  192. Jakub Liška, divadelní teoretik, dramaturg a redaktor časopisu CEDIT
  193. Ondřej Macl, spisovatel, herec, hlavní editor revue Prostor
  194. Dagmar Fričová, umělecká šéfka a dramaturgyně, A studio Rubín, Praha
  195. Eva Marková, publicistka a pedagožka, Gymnázium Paměti národa, Praha 
  196. Lucie Česálková, filmová historička, Katedra filmových studií FF UK; šéfredaktorka Iluminace, Národní filmový archiv
  197. Viktorie Vítů, ředitelka Fotograf Gallery
  198. Daniela Voráčková, autorka divadelních projektů, herečka, lektorka, spoluzakladatelka MOTUS z.s.
  199. Jitka Bret Srbová, předsedkyně Asociace spisovatelů
  200. Amálie Bulandrová, studentka teorie umění UMPRUM, spolupracovnice Centra experimentálního divadla
  201. Bára Šimková, umělkyně, doktorandka AVU 
  202. Maria Topolčanská, architektka a rektorka AVU v Praze
  203. Hana Janečková, FAMU CAS pedagožka, Display Sdružení pro výzkum a kolektivní praxi 
  204. Jakub Tvrdík, herec Klicperova divadla v Hradci Králové
  205. Otto Kauppinen, dramaturg, překladatel, doktorand na Divadelní fakultě JAMU v Brně
  206. Ondřej Jiráček, herec a zdravotní klaun
  207. Karolína Vojáčková, architektka, studenkta Akademie výtvarných umění v Praze, Ekobuňka AVU
  208. Michal Mitro, umělec a předseda interdisciplinárního spolku ssesi.space
  209. Tereza Vinklárková, vizuální umělkyně, galerie Umakart 
  210. Ondřej Sosna, programový produkční Moving Station, Plzeň
  211. Barbora Liška, redaktorka Časopisu CEDIT, Centrum experimentálního v Brně
  212. Pavel Kraus, Konektiv z.s.
  213. Lucia Škandíková, scénografka 
  214. Zuzana Sceranková, scénografka na volné noze a členka skupiny 8lidí
  215. Hana Malaníková, vedoucí Katedry autorské tvorby a pedagogiky DAMU
  216. Markéta Lisá, umělkyně, doktorandka Katedry výtvarné výchovy PedF MUNI
  217. Veronika Benešová Hudečková, nakladatelka a knihkupkyně, nakladatelství verzone, knihkupectví 2veverky
  1. Lucie Páchová, nezávislá tvůrkyně
  2. Anna Štičková, Platforma Knihex, Institut umění IDU, doktorandka na FF MUNI
  3. Veronika Vlková, umělkyně a pedagožka, Fakulta výtvarných umění VUT 
  4. Dominika Srostlíková, hudebnice, členka kolektivu Hlubina
  5. Veronika Kyrianová, VerRich a GOGLMOGL produktion, z. s.
  6. Richard Němec, VerRich a GOGLMOGL produktion, z. S.
  7. Anna Klimešová, režisérka na volné noze, členka skupiny 8 lidí
  8. Markéta Lábusová, režisérka a skladatelka
  9. Hana Magdoňová, performerka, organizátorka Agronauts* Collective, diplomantka FAVU, VUT
  10. Magdalena Hejzlarová, filmová režisérka a výtvarnice, výtvarná asistentka v Ateliéru radostné tvorby
  11. Matěj Nytra, dramaturg, HaDivadlo, scéna Centra experimentálního divadla, příspěvkové organizace města Brna 
  12. Sylva Ficová, překladatelka, OSVČ
  13. Štefan Pecko, umělec v postpraxi, pedagog SOŠ Litvínov-Hamr
  14. Pavol Smolárik, profesionální herec a hudebník na volné noze spolupracující s Divadlem Minor, Divadlem Letí, MDP, Damúza 
  15. Eliška Šťastná Fialová, vizuální umělkyně
  16. Ladislav Zářecký, správce depozitáře knihovny PNP, autor, spoluzakladatel Platformy pro urbánní kritiku a kreativitu
  17. Osamu Okamura, děkan, Fakulta umění a architektury, Technická univerzita v Liberci
  18. Marika Volfová, doktorandka na FaVU VUT
  19. Anna Schmidtmajerová, herečka na volné noze, spolupráce s Dejvickým divadlem, Divadlem pod Palmovkou, Cirkem La Putyka, Studiem DAMÚZA
  20. Diana Winklerová, umělkyně a pedagožka UMPRUM
  21. Petra Vlachynská, sochařka, Katedra umění, FUA TUL, Liberec
  22. Zuzana Štefková, kurátorka galerie Artwall, Ústav pro dějiny umění FFUK
  23. Jan Srostlík, pracovník v sociálních službách, Olomouc
  24. Jan Matásek, skladatel a herec, Cirk La Putyka, Minor, divadlo F.X.Šaldy
  25. Eva Kratochvílová, režisérka a hudebnice, psycholožka
  26. Eva Mráziková, kurátorka a ředitelka Galerie Emila Filly v Ústí nad Labem, Lidé výtvarnému umění – výtvarné umění lidem, o. p. S.
  27. Michaela Valášková, realizátorka komunitních aktivit a velkoformátových maleb ve veřejném prostoru Ústí nad Labem
  28. Kateřina Vídenová, architektka a pedagožka, UMPRUM
  29. Tereza Ondrová, tanečnice, performerka, choreografka, Temporary Collective 
  30. Petra Tejnorová, režisérka na volné noze, pedagog DAMU, performerka a členka Temporary Collective
  31. Josef Doležal, student KČD DAMU
  32. Adam Vačkář, vizuální umělec, zakladatel spolku Hope Recycling Station, pedagog Univerzity Karlovy
  33. Karolína Žižková, environmentální antropoložka, Platforma pro urbánní kritiku a kreativitu 
  34. Hana Müllerová, herečka
  35. Kristýna Täubelová, scénografka, pedagožka na DAMU, dramaturgyně pořadů pro školy a rodiny s dětmi v SCT UFFO
  36. Alžběta Bačíková, vedoucí Artyčok.TV a umělkyně
  37. Dora Bouzková, česko-mexická divadelní umělkyné na volné noze, principálka spolku Loutky bez hranic
  38. Adriana Kubištová Máčiková, herečka, Divadlo b
  39. Mgr. Zora Breczková, umělecká ředitelka festivalu současného tance s mezinárodní účastí – SIRAEX
  40. Rufina Bazlova, umělkýně, scénografka na volné noze
  41. Anna Kroupová, herečka a učitelka v Montessori škole 
  42. Jan Bažant, Grafik, scénograf a Loutkář, pedagog KALD DAMU
  43. Ridina Ahmedová, hudebnice, performerka a pedagožka, vede Hlasohled, centrum pro práci s lidským hlasem
  44. Kateřina Palešníková, produkční Dům umění Ústí nad Labem
  45. Jaroslav Horecký, dramaturg Divadla 29, produkční galerie Art space Nov
  46. Tereza Nováková, kurátorka, databáze a platforma environmentálního umění Artbiom
  47. Barbora Kropáčková, programová dramaturgyně Veřejného sálu Hraničář, spolkové organizace v Ústí nad Labem
  48. Markéta Ptáčníková, herečka a hudebnice, Praha
  49. Petr Hanák, herec, Divadlo Polárka
  50. Štěpánka Romová, herečka v Divadle Polárka, Brno
  51. Howard Lotker, divadlo HoME z.s., KALD a KATaP DAMU, Prague Film School
  52. Martina Watzková, produkce a fundraising, RUN OPERUN, PARMA Recordings
  53. Zuzana Bruknerová, loutkoherečka, divadlo Buchty a loutky
  54. Lukáš Černý, student dramaturgie, KALD DAMU
  55. Lenka Jabůrková, scénografka
  56. Lucie Hlaváčková, umělecká vedoucí Taneční studio ELPÉ Příbram, pedagog HAMU (katedra tance) Praha
  57. Jiří Lössl, pedagog na DAMU a HAMU v Praze
  58. Karolina Gilová -tanecnice, pedagozka v oblasti amaterskeho tance, pedagozka DAMU
  59. Magdalena Jiřička Stojowska, divadelní režisérka a dramaturgyně
  60. Pavla Dombrovská, Divadlo Líšeň
  61. Štěpána Nlasa Mfuta, choreografka, performerka, taneční pedagožka; zakladatelka  MANUS Art Collective z.s.
  62. Zora Velková, scénografka, IB Visual Art teacher
  63. Zden Brungot Svíteková, taneční umělkyně (interpretka, choreografka, badatelka) na volné noze, spoluzakladatelka a umělecké spoluvedení Ostružina z.s.
  64. Jan Samec, výtvarník a ředitel Galerie umění Karlovy Vary, p. o. Karlovarského kraje
  65. Tomáš Slunský, hudební kurátor, šéf hudebního labelu, spolupracuji s PLATO Ostrava
  66. Gabriela Gyömberová, ZŠ Propojení, Sedlčany 
  67. Jana Písaříková, kurátorka, Galerie města Blanska, Moravská galerie v Brně
  68. Lucia Račková, produkční spolku Ostružina, kostymérka
  69. Marika Smreková, divadelní režisérka na volné noze spolupracujíci s OSTRUŽINOU z.s., zakladatelka a kurátorka komunitního festivalu UM UM
  70. Martin Marek, zvukový umělec, kolektiv phonon~
  71. Tomáš Kočí, produkční na volné noze, student Katedry produkce DAMU
  72. Mikuláš Čížek, herec na volné noze, Divadlo Minor, Národní divadlo, Městská divadla pražská
  73. Iva Polanecká, audiovizuální umělkyně, phonon~ crew, Praha
  74. Martin Blažíček, pedagog Centra audiovizuálních studií FAMU a manažer projektu Videoarchiv NFA
  75. Jakub Tajovský, malíř, doktorand FAVU VUT
  76. Klára Peloušková, pedagožka UMPRUM
  77. Roman Novotný, pedagog a teoretik designu, Katedra informačních studií a knihovnictví Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
  78. Nikola Březinová, lektorka edukačních programů městské galerie GAMPA, která je součástí Centra pro otevřenou kulturu, příspěvkové organizace města Pardubic
  79. Filipína Cimrová, herečka, divadlo Polárka a nezávislý sektor divadla
  80. Veronika Sellner, doktorandka, Masarykova Univerzita
  81. Alena Štěrbová, edukátorka, Národní galerie Praha, vědecká pracovnice, Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
  82. Barbora Látalová, tanečnice, choreografka, pedagožka, Ostružina z.s.
  83. Pavel Maršálek, Pražský literární dům autorů německého jazyka
  84. Matyáš Zeman, umělec, student AVU a člen Ekobuňky Avu
  85. Viktor Prokop, student DAMU
  86. Lenka Sýkorová, kurátorka, Galerii Altán Klamovka
  87. Alžběta Kvapilová, ředitelka DW7, o.p.s.
  88. Jakub Frank, kurátor
  89. Viktor Eichler, student KA UMPRUM
  90. Jiří Misař, principál Žongléros Ansámbl, ředitel festivalu Žonglobalizace
  91. Zdeněk Konečný, hudební dramaturg, MENU z. s. 
  92. Tereze Hofová, herečka
  93. Vít Jebavý, design process – Brána Jihlavy
  94. Jiří Šimek, Herec a divadelník, člen vedení souboru Ufftenživot
  95. Ivana Kanhäuserová, scénografka
  96. Dagmar Meda Brejlová, kolektiv Hlubina
  97. Jiří Mádl, herec, režisér, scénárista
  98. Ludmila Rellichová, taneční pedagog, ředitelka TaPS Magdaléna, z.s.

Více informací a aktuální verzi podpisů najdete pod tímto odkazem.


Ilustrace: Magdaléna Gurská

Komentáře

  1. Když se objevila v kulturní rétorice nová klíčová slova přiklánějící se k pojetí kultury jako kulturní služby, průmyslu a investice, která produkuje tzv. multiplikační ekonomické a sociální efekty, tak jsem upozorňovala v debatách i v tisku, aby se nevylévalo s vaničkou dítě, protože ač má i kultura své pozitivní ekonomické dopady a některé procesy mají charakter průmyslové výroby, tak to není jejím specifikem. V tomto smyslu na sebe ovšem berou umělci i riziko svých sociálních jistot, pokud sami sebe nepasují do role služby systému.
    Pokud na sebe berou riziko vlastního pohledu „na věc“, tak s tím obvykle nezaujmou masy, nebo ne aspoň hned, a nezalíbí se obvykle ani kritériím administrativy, pokud jsou jejím kritikem (tím nemyslím prvoplánově kýčovitým).
    Bohužel, i evropská převažující perspektiva podporuje především velké akce, slibující velkou návštěvnost a tento aspekt věrně kopírují i naše dotační programy. Jasně je to vidět i na posunech v systému Prahy.
    Už před lety mne zaujal jeden přednášející na ClassicalNext, který právě propagoval „šnečí přístup“ a zdálo se, že si na to přišel tak trochu sám. Tehdy mě to velmi uklidnilo, stejně jako pán na přednáškách v Bruselu o kreativitě, kde každý něco „přidával“ a „komplikoval“, zatímco on zenově zjednodušoval a dokládal, že k tvořivosti není třeba dalších peněz a spíš než dalšího vzdělávání pozornosti a vnímavosti…

    • Tomáš Fassati

    Dobře napsáno. Podtrhnout je třeba (pro mnohé „bohužel“) větu o riziku sociálních jistot umělců. Současně je třeba připomenout princip fungování elit, jako katalyzátoru všestranného (tedy vzdělanostního i ekonomického) rozvoje společnosti. Z něho vplývá, že když mají akce náročného umění malou návštěvnost, že je to normální, neboť přínos je zprostředkovaný, nepřímý.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *