TZ: Erik Binder v Galerii města Blanska

Erik Binder / Spouštění Vesny / Galerie města Blanska / 19. 3. – 1. 5. 2022⁠

Vesna vystupuje jako součást trojice slovanských bohyní ženství, ve které představuje archetyp panny. Zosobňuje krásnou mladou ženu s dlouhými rozevlátými vlasy, oblečenou v letních šatech. Je symbolem kypícího života, mladosti a lásky. Její stromem je bříza a všechny jarní květy. Říká se, že když přijde první jarní bouře, je to proto, že se bůh Perun, vládce blesků, zakouká do krásných Vesniných očí a upustí svou sekyru. Děje se to s příchodem prvního jarního dne, který v roce 2022 připadá na 20. března. Časově se téměř přesně shoduje s otevřením site specific instalace Erika Bindera, která spouští jaro přímo v atypickém výstavním prostoru galerie. Prostřednictvím objektů (vizuálních, světelných, zvukových) z odpadních materiálů a readymade prvků autor vytváří iluzivní prostor ráje se záznamem radostných chvil minulých i příslibem příchodu těch budoucích. Skrze prosklené průzory umožňuje symbolicky nahlédnout do nitra dějů kolem lásky, hodnoty a poselství žen. Když Binderova Vesna (složená z koláží obrazů) vrhá stín na Ježíše, myšlenkově odráží na Slovensku hodně rezonující téma neoslovanství, vyprázdnění křesťanství a s tím související polarizaci společnosti podněcovanou konspiračními  teoriemi a hoaxy. Reflexe problému nepochybně nabírá na vážnosti i v kontextu aktuálního dění na Ukrajině.

Místnost evokuje experimentální technologické laboratorium, které umožňuje vzkvétání rostlin, pučení prvních jarních květin i život motýle. To všechno na základě práce s trashovou (odpadovou) estetikou, surovým opracováním nalezených předmětů a jejich sestavováním do nových objektů. Použití skla, kovů, plastů a jiných materiálů není jenom autorským důrazem na aspekt ekologie a udržitelnosti. U Erika Bindera jde také o reflexi dlouholeté náklonnosti k subkultuře, punku, městu, zábavě, neutichajícímu proudu energie a inspirace plynoucí z každodennosti a momentů setkání se s někým, něčím, se sebou. Binder proměňuje diváky na vnímaky, kterým dává zapomenout na galerii a místo toho je láká do scény z postpunkového románu. Jeho autorem je bratislavský erudovaný sídlištní šaman, ovládající neustálý flow energií a jejich instantní záznam ve formě obrazů.

Erik Binder (1974, Hnúšťa-Likier, Slovensko) studoval na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě v ateliéru profesora Jankoviče, profesora Fischera a na Akademii výtvarných umění v Praze u profesora Kokoliu. Patří mezi nejvýraznější osobnosti generace Husákových dětí na domácí výtvarné scéně. Jeho přístup k tvorbě je spontánní, přímočarý a bezstarostný. Spektrum děl zahrnuje instalace, videa, objekty, malby, kresby, grafiky i graffiti. Jejich mnohost je výtvarnou transformací zájmů, erudice, autobiografických zážitků a nutkavé hyper tvořivosti. Důležitým prvkem v jeho přístupu je náhoda, která je nedílnou součástí kompozice díla.