TZ: Vladimír Véla v Galerii moderního umění v Roudnici nad Labem

Vladimír Véla / Horizont konkrétna / kurátorka: Petra Mazáčová / Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem / 11. 2. – 24. 4. 2022

Vladimír Véla je jedním z nejtalentovanějších malířů současné české výtvarné scény. Už v roce 2013 se objevil na důležité přehlídce Motýlí efekt? v Galerii Rudolfinum. Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem se rozhodla představit Vélovy malířské cykly z posledních tří let.

Tvorba Vladimíra Vély není provoplánová a jak s nadsázkou podotýká kurátorka výstavy Petra Mazáčová, není pro líného diváka. Název výstavy Horizont konkrétna může znít složitě, pokorně se ale odvíjí od Vélových obrazů. „Zatímco ‚konkrétno odkazuje k Vélově příklonu k reálnému zobrazení a k jeho inspiraci reálnými artefakty, ,horizont nám evokuje něco nedosažitelného nebo těžko definovatelné tajemství, které musí divák v jednotlivých obrazech poodhalit,“ vysvětluje Mazáčová.

Nespornou výhodou je přitom jak měřítko, tak charakter prostoru roudnické galerie. Bývalá zámecká jízdárna ze sklonku 17. století je rozlehlým, a zároveň kompaktním interiérem, dovolujícím prezentovat umělecká díla různých nároků a rozměrů. I proto galerie oslovila Vladimíra Vélu, který se velkých formátů a především monumentality nebojí.

Hlavní sál galerie naplní suverénní malby akrylem, oproštěné od jakékoli nadbytečnosti, s rozměry i dvou a více metrů. Monumentální jsou však tato plátna hlavně díky tomu, jak sugestivně v nich autor pracuje s prostorem, barvou a světlem. Všechny představené námětové okruhy mají svou genezi, která zahrnuje velká plátna, obrazy komorních rozměrů i kresby tuší na papíře. Svou důležitostí jsou si rovné a vytvářejí jeden vyvážený celek.

Vrátíme-li se k názvu výstavy Horizont konkrétna: Ne vždy se daří dění na horizontu popsat slovy, přesto se může vrýt do mysli téměř nesmazatelně. A taková se zdá být i cesta k porozumění malířským cyklům Vladimíra Vély, jenž opakovaně dokazuje, že závěsný obraz nadále zůstává zcela legitimním, a především silným médiem.

Vladimír Véla (*1980), začínal na umělecké průmyslovce s oborem kovolijectví. Na Akademii výtvarných umění v Praze studoval v ateliéru klasických malířských technik u Zdeňka Berana, po třech letech přešel do ateliéru intermediální tvorby Milana Knížáka. Právě předchozí zobrazivá malířská zkušenost Vélovi umožňuje udržet koncentraci i v abstrahovaných, resp. zcela nekonkrétních obrazech.