Zemřel Lawrence Weiner

Zemřel slavný americký umělec Lawrence Weiner, který byl stěžejní osobností pro vývoj amerického a evropského konceptuálního umění. Více informací o jeho životě a tvorbě přináší Martin Vaněk.

Lawrence Weiner, 2016. Foto: Johannes Simon. Zdroj: Getty Images

Před dvanácti dny, 2. prosince, zemřel v New Yorku ve věku sedmdesáti devíti let Lawrence Weiner, americký umělec působící od 60. let 20. století na poli konceptuálního umění. Jeho tvorba byla pro vývoj amerického a evropského konceptualismu zcela určující. Weinerovou uměleckou značkou jsou různé variety textových instalací, metaforické fráze, sentence nebo samotná slova napsaná kapitálkami, často schematicky propojována v jeden celek. Tématem těchto děl jsou mnohdy samotné umělecké postupy, jindy jde o lyrickou nebo ironizující uměleckou výpověď, která pomocí slov navozuje určitý pocit nebo pomáhá vybavit si konkrétní situaci ze spektra každodenních vjemů. Výjimkou nejsou slovní hříčky. Právě Weiner, společně se svými souputníky Robertem Barrym a Solem LeWittem, dost záhy pochopil, že jeho umělecké vyjádření je nejlépe neseno slovem. V roce 1968 proto formuloval svou slavnou Deklaraci o záměru, v níž stanovil tři základní principy své tvorby: 1/ Umělec může dílo zkonstruovat, 2/ Dílo může být prefabrikováno, 3/ Dílo nemusí vůbec vzniknout. Všechny možnosti jsou rovnocenné a odpovídají záměru umělce, stejně jako záleží na procesu recepce a na recipientovi samotném.

Weiner se narodil v roce 1942 v Bronxu a poté, co v šestnácti letech absolvoval prestižní Stuyvesant High School, začal střídat různá zaměstnání, pracoval v lodním a dopravním průmyslu, na palubě ropného tankeru, v docích vykládal železniční vagony. Krátce také studoval na Hunter College, aby se záhy rozhodl procestovat Spojené státy americké. Ve svých osmnácti letech uspořádal svou první uměleckou akci v kalifornském Marin County, během níž pomocí výbušnin vytvořil krátery, které prohlásil na skulptury. V počátečních letech své umělecké dráhy dále pracoval i s netradičními materiály, jako s koberci nebo sádrokartonem, které různými způsoby tvaroval a prořezával.

Ve své první knize nazvané Statements (NYC, 1968) publikoval zmíněnou Deklaraci o záměru a jeho tvorba se zásadně proměnila. Weiner byl přesvědčen, že slova mohou být přístupnější a sdělnější širokému publiku. Proto se například během své kariéry rozhodl své práce modifikovat podle národních jazyků. Od sedmdesátých let dále pak Weiner koncipuje svá díla jako rozměrné nástěnné kompozice (interiérové i exteriérové), které pracují s méně strohým textem a s celou plochou dané stěny nebo zdi. Weiner ke svému vlastnímu výrazu dospěl důsledným promýšlením vlastní koncepce, vyšel sám ze sebe, neměl žádné speciální školení a nikdy také soustavněji nepůsobil jako pedagog na vysoké škole.

Od počátku své konceptuální éry po celých dalších šedesát let intenzivně pracoval a tvořil výstavy a site-specific textové instalace nejen ve Spojených státech, nýbrž po celém světě, střední Evropu a Českou republiku nevyjímaje. Weiner je zastoupen ve všech významných světových sbírkách moderního a současného umění po celém světě. Jeho výstavu bylo možné zhlédnout v Domě umění v Českých Budějovicích v roce 2010 (Lawrence Weiner, TAKEN FROM THE WIND & BOLTED TO THE GROUND, kurátor Michal Škoda). Více o Lawrenci Weinerovi najdete na těchto odkazech: Artforum, Artnews, The Guardian, The Art Newspaper.

Martin Vaněk | Narozen 1982, je historik umění, kurátor a výtvarný kritik. Vystudoval dějiny umění a český jazyk a literaturu na FF MU v Brně. Od roku 2017 je doktorandem Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Pracoval jako kurátor v Muzeu Jindřichohradecka, Alšově jihočeské galerii a také v metodickém centru při Moravské galerii. Je spoluautorem stálé expozice AJG s názvem Meziprůzkumy. Sbírka AJG 1300–2016 (2017, 2018, 2019, 2020). Působí jako externí kurátor AJG, externí kurátor Muzea fotografie a moderních obrazových médií v Jindřichově Hradci. Je členem iniciativy Je to i tvoje město.