TZ: Výstava Hej-hou...! v Českém centru ve Vídni

18. 11. 2021Artalk Infoservis

„HEJ-HOU...!“ / galerie Českého centra Vídeň / 18. 11. 2021 – 25. 2. 2022

Jiří SkÁla, Thank you for ruling us.

Pro výstavu „Hej-hou...!“vybraly kurátorky Anežka Jabůrková a Miljana Mirović dvanáct uměleckých děl od deseti umělců z šesti různých zemí. Nejstarší dílo pochází z roku 2007, nejnovější pak z doby krátce před vypuknutím pandemie koronaviru. Výstava vznikla ve spolupráci Českého centra Vídeň, rakouského Ministerstva umění, kultury, veřejných služeb a sportu, Prvního Vídeňského Městského obvodu - Vnitřní Město, Rakousko-české společnosti, Institutu věd o člověku, Rakouského svazu studentů Univerzity Vídeň.

Zbyněk Baladrán, Barbora Kleinhamplová, Burak Delier, Jana Kapelová - celkem 10 autorů z různých zemí představí návštěvníkům galerie Českého centra Vídeň vlastní vizi věnovanou tématu kritického zkoumání práce. K zprostředkování svých myšlenek používají řadu různých uměleckých médií. Jednotlivá díla se zaměřují vždy na jiný aspekt problematiky spojené s daným tématem. Na výstavě jsou zastoupeni 4 autoři z České republiky (Zbyněk Baladrán, Barbora Kleinhamplová, Jiří Skála, Jakub Valenta). Barbora Kleinhamplová je na výstavě zastoupena hned dvěma instalacemi MPEG Girl a Overload. Expozice zahrnuje také práce autorů ze Slovenska (Jana Kapelová, Katarína Csányiová), Srbska (Jelena Micić), Rakouska (Karin Maria Pfeifer, na výstavě zastoupena rovněž dvěma díly), Německa (Anna Witt), Turecka (Burak Delier). 

PROČ PRÁVĚ „Hej-hou...!“?

Za názvem výstavy Hej-hou...! se skrývá titul slavné písně Disneyho pohádky Sněhurka

a sedm trpaslíků, která byla natočená podle knižní předlohy bratří Grimmů. Film byl uveden do kin v roce 1937, a i když je tomu téměř sto let, jeho dopad na způsob vnímání práce mnoha lidí po celém světě je stále citelný. „Hej-hou, hej-hou, hej-hou, když máme starost zlou, vždy vrásky z čela vymaže hej-hou, hej-hou.“

ANEŽKA JABŮRKOVÁ, ČESKÉ CENTRUM VÍDEŇ: „Pojmenování „Hej-hou“ odráží hned několik záměrů výstavy - zamyslet se nad možná překonanou formou dělby práce, jejím chápáním a nahlédnout na pracovní podmínky nedávné minulosti i bezprostřední současnosti dnešníma očima. Tímto se otevírá prostor pro přemýšlení nad dopadem bouřlivých událostí posledních dvou let na vnímání našich životních poměrů.“

Umělci de facto zkoumají proměnu vztahu k sobě samému, tělu a práci. Podle Miljany Mirović se v 21. století postupně stírá se hranice mezi zaměstnáním a volným časem. Téma je palčivé zejména nyní, v době celosvětové pandemie. „Zkoumány jsou jak podmínky placené práce v továrně, doma a v kanceláři, tak i ty formující naši pracovní zkušenost,“ dodává Miljana Mirović.

Výstava Hej Hou..! začíná v Českém centru Vídeň ve čtvrtek 18. 11. 2021, k vidění bude do konce února příštího roku. Podle organizátorů se jedná o nejrozsáhlejší skupinovou výstavu současného umění uvedenou v prostorách Českého centra Vídeň.

Pro návštěvníky je připraven atraktivní doprovodný program. Kurátorské prohlídky v češtině, angličtině, češtině a srbštině, promítaní filmu Hranice práce, setkání s režisérkou Apolenou Rychlíkovou, přednáška politoložky Albeny Azmanové a rozhovory s umělci. Vzhledem k sílící pandemii se zájemci o účast na vybraných akcích registrují prostřednictvím e-mailu Českého centra Vídeň: ccwien@czech.cz

K jednotlivým autorům/ dílům:

Barbora Kleinhamplová se ve svých dvou dílech zabývá otázkami: Jak ztotožnění se s povoláním ovlivňuje naši identitu a do jaké míry jsme schopni stanovit si hranice vlastní flexibility? Odpověď na tuto otázku je možné nalézt v díle Jany Kapelové, která zkoumá, kde končí volný čas a začíná práce a jak tyto dvě životní sféry od sebe oddělit. Na to, že toto rozhodnutí není jen na člověku samotném, upozorňuje Zbyněk Baladrán, jenž se zabývá optimalizací výkonu v korporátním prostředí. Prostředí velkých firem tématizují také Anna Witt a Burak Delier. Witt se zabývá zkušeností a vnímáním rozdělení moci na pracovišti. Delier přibližuje mechanismy, pomocí kterých se přizpůsobujeme požadavkům pracovního milieu. Jako přechod k tematické oblasti care work“ můžeme vidět díla Jiřího Skály zabývající se uznáním a ohodnocením pracovní síly.

V díle s názvem ,,Human activities‘‘ vytvořeném spolu s Jakubem Valentou se navíc soustředí na možnosti dohledu a kontroly v digitálním prostoru. Problematiku ‚,care work‘‘ nastiňují umělkyně  Katarína Csányiová, Jelena Micić a Karin Marie Pfeifer. Csányiová zkoumá, jak prekérní pracovní podmínky ovlivňují životy přeshraničních pracovníků, jež vykonávají svá povolání mimo právní systém příslušných zemí. Pfeifer obrací divákovu pozornost ke každodenním předmětům a komentuje tak vztah mezi intimním prostředím domácí práce a podmínkami, v nichž pracovníci provádějí stejné činnosti za účelem obživy. Jelena Micić naopak věnuje pozornost pracovníkům bez řádných dokladů a nerespektováním zdravotních regulí na pracovišti.

Tiráž výstavy:

Vystavující umělci a umělkyně:

Zbyněk Baladrán, Katarína Csányiová, Burak Delier, Jana Kapelová, Barbora Kleinhamplová, Jelena Micić, Karin Maria Pfeifer,  Jiří Skála, Jakub Valenta, Anna Witt

Kurátorky: Anežka Jabůrková, Miljana Mirović

Grafický design: Kristýna Jordánová

Technická produkce: Pavel Matěj 

ČESKÁ CENTRA

Česká centra (ČC), příspěvková organizace Ministerstva zahraničních věcí ČR, jsou stěžejním nástrojem veřejné diplomacie zahraniční politiky České republiky a rozvíjejí kulturní vztahy mezi zeměmi. Jakožto kulturní institut jsou členem sítě zahraničních evropských kulturních institutů – EUNIC. Prezentují naši zemi v široké škále kulturních a společenských oblastí: od umění přes kreativní průmysly až po propagaci úspěchů české vědy a inovací. Věnují se výuce češtiny v zahraničí. Zapojují se do mezinárodních projektů a slouží jako platforma pro rozvoj mezinárodního kulturního dialogu. V současnosti působí v zahraničí celkem 26 poboček na 3 kontinentech – kromě Českých center spravují také Český dům v Moskvě, Jeruzalémě a Bratislavě.

www.czechcentres.cz