Velké umělecké přehlídky 2022

Petra Lexová přináší shrnutí velkých uměleckých přehlídek, které se plánují na rok 2022. Dokumentu 15 v Kasselu, Manifestu v Kosovu, Berlínské bienále, Benátské bienále umění nebo pražské Bienále Ve věci umění spojuje především zájem o současné fungování světa a postavení člověka v něm, stejně jako přetrvávající diskuse o kolonialismu.

Manifesta 14, Priština, 2022. Foto: © Atdhe Mulla, Zdroj: archdaily.com

Indonéský umělecký kolektiv Ruangrupa zveřejnil pro německý deník Asphalt seznam participujících umělců a kolektivů na dokumentě 15 v Kasselu. Zajímavé je, že výběr umělců neuvedl podle zemí jejich původu, ale dle časových pásem, v nichž se místo jejich působení nachází. Mezi vybranými autory jsou například držitel Zlatého lva z Benátek sochař Jimmi Durham, který ve svých sochách zpochybňuje konvenční reprezentaci původních severoamerických obyvatel; umělecké duo Black Quantum Futurism (Moor Mother a Rasheedah Phillips) zabývající se subjektivní a kulturní povahou času nebo libanonská filmařka Marta Arsanios, která zkoumá politiku poloviny dvacátého století optikou genderových vztahů a industrializace. Úplný seznam umělců pak přinesl i deník Artforum. Přehlídka se uskuteční v termínu od 18. června do 25. září 2022.

V minulém týdnu byla oznámena i kurátorka nadcházející Manifesty 14 v kosovské Prištině, Catherine Nichols, která je v současnosti uměleckou ředitelkou Beuys 2021. (více zde) Ředitel Manifesty Hedwig Fjern v roce 2019 oznámil konání Manifesty 14 v Prištině v reakci na „ztrátu smyslu pro veřejný prostor a nedostatek uznání toho, co je běžné“ v důsledku kosovské války v letech 1998–1999. Manifesta, která se uskuteční v termínu od 22. července do 30. října, by ráda ve spolupráci s místními komunitami pomohla vytvořit vznik kreativního interdisciplinárního centra a konkrétních uměleckých intervencí ve veřejném prostoru, které budou volně přístupné. Přehlídka ponese název it matters what worlds world worlds. how to tell stories otherwise. Cathrine Nichols na stránkách Manifesty uvedla: „Když jsem navštívila Prištinu, lidi, se kterými jsem se setkala a vedla rozhovory, a práce, které jsem byla svědkem, mi dali hmatatelný pocit transformační síly, která spočívá v příbězích a aktu samotného vyprávění. Jsem potěšena, že se mohu připojit k týmu Manifesty 14 při spojování umělců, myslitelů, vědců a občanů z celé Evropy i mimo ni, abychom prozkoumali, jak by nám vyprávění příběhů mohlo umožnit vzájemnou interakci a v naší inherentní pluralitě jednat ve shodě a vytvořit společný svět více než lidský.“

V příštím roce se uskuteční i 12. berlínské bienále, které jako kurátor připraví Kader Attia. Stane se tak prvním umělcem, který povede bienále, od roku 2012, kdy byl kurátorem polský umělec Artur Zmijewski. Attia se narodil ve Francii alžírským rodičům a několik let žil ve Španělsku, Demokratické republice Kongo a v Jižní Americe. Jeho práce obvykle zkoumá sociální nespravedlnost, marginalizované komunity a postkolonialismus prostřednictvím mnohostranné praxe, která zahrnuje sochařství, video a instalaci. Bližší informace k samotnému bienále v Berlíně dosud nebyly zveřejněny.

V pořadí 59. Mezinárodní bienále v Benátkách, které začne 23. dubna 2022 a potrvá do 27. listopadu, povede první Italka v historii přehlídky, kurátorka Cecilia Alemani. Ta v minulosti připravila italský pavilon na Benátském bienále v roce 2017. V současnosti je ředitelkou High Line Art, programu veřejného umění městského parku v New Yorku.

Bienále ponese název The Milk of Dreams (Mléko snů) inspirovaný surrealistickou knihou umělkyně Leonory Carrington (1917–2011). Jak uvádí oficiální zpráva: „Výstava Mléko snů využívá nadpozemská stvoření a mnoho dalších postav transformace Leonory Carrington jako společníky na imaginární cestě metamorfózami těla a definicemi lidstva.“

Výstavy v parku Giardini a Arsenale, spolu s drobnými přehlídkami napříč městem, budou spojovat tři hlavní témata – reprezentace těl a jejich metamorfózy, vztah mezi jednotlivci a technologiemi a spojení mezi těly a zemí. Bienále se podle Cecile Alemani bude snažit odpovědět na některé z těchto otázek – Jak se mění definice člověka? Co tvoří život a co odlišuje zvířata, rostliny, lidi a nelidské lidi? Jaké jsou naše povinnosti vůči planetě, ostatním lidem a různým organismům, se kterými žijeme? A jak by život vypadal bez nás?

V létě 2022 se uskuteční i druhý ročník pražského Bienále Ve věci umění, které pořádá tranzit.cz. V březnu tohoto roku byla oznámena kurátorská pracovní skupina vzniklá v rámci výběrového řízení, kterou tvoří Aziza Harmel, Rado Ištok, Renan Laru-an, Piotr Sikora, spolu s kolektivem tranzit.cz. (Tereza Stejskalová, Veronika Janatková, František Fekete, Věra Janíčková, Max Dvořák). Tematické zaměření celého ročníku chce navázat na současné diskuse o dekolonizaci uměleckých institucí a má za cíl je rozvinout ve východoevropském kontextu. „Vzhledem k tematickému rámci chystaného ročníku bienále pro nás bylo důležité vytvořit od začátku prostor pro dialog a spolupráci napříč nejrůznějšími sociálními, teoretickými a kulturními kontexty. […] Fenomén dekolonizace je aktuálně předmětem intenzivní debaty po celém světě, a i před kulturními evropskými institucemi tak vyvstávají otázky a výzvy, které nelze přehlížet.“ (více zde)

Petra Lexová | Vystudovala dějiny umění a učitelství výtvarné výchovy. Věnuje se výzkumu středoevropského sochařství 60. a 70. let a architektuře. V současné době je doktorandkou na Semináři dějin umění MU v Brně a přednáší na Ústavu věd o umění a kultuře FF JU v Českých Budějovicích.