TS: Boris Vaitovič v Stredoslovenskej galérii

18. 10. 2021Artalk Infoservis

Boris Vaitovič: Následky ticha / Kurátor: Samuel Velebný / Stredoslovenská galéria, Bethlenov dom (Kresliareň), Banská Bystrica / 19. 10. – 31. 10. 2021

Boris Vaitovič - Následky ticha

19. 10. o 17:00 hod.

Bethlenov dom, Dolná 8, Banská Bystrica

Pozývame na vernisáž výstavy a prednášku intermediálneho umelca Borisa Vaitoviča.

Svetielko je jedným zo série Vaitovičom kontinuálne prototypovaných zariadení tematizujúcich princípy reziduálnych, teda zvyškových energií. Svetielko pracuje s bežnou situáciou ľudskej každodennosti – momentmi prípravy a pitia čaju. To sa deje vďaka niekoľkým fázam energetických javov. Medzi zovretím vody a prvým dúškom je nutná fáza chladnutia na konzumovateľnú teplotu. Z jednej perspektívy nepríjemné čakanie, z inej zas desaťminútovka na rýchle domáce práce či rozhovor. Z perspektívy uvažovania o zvyškových energiách ide ale hlavne o proces straty tepelnej energie do „ničoty“ okolitého priestoru. Kontext, do ktorého túto stratu dáva objekt Svetielka, je zvláštne antropocentrický aj neantropocentrický zároveň. Vaitovič zefektívňuje banálny ľudský akt, aby v širokom ponímaní urobil symbolické gesto ohľadom planetárnej prírody a jej zdrojov. Toto gesto je ale stále koncipované „ľudsky“ ako svetielko, dizajnový doplnok pre intímnu chvíľu pitia čaju, keď je človek so sebou alebo so svojimi blízkymi. Objekt v role podšálky „vysáva“ z hrnčeka tepelnú energiu a mení ju na svetelné efekty rozžiarujúce miestnosť. „Rituálny objekt“ Svetielko je vytvorený z odpadových súčiastok so zapojením technológie tzv. Peltierovho článku. Symbolické gesto „človeka svetu“ sa teda deje aj v rovine materiálovej poetiky a drsnej estetiky pôvodných automobilových súčiastok prenesených na obývačkový čajový stolík akoby z distopickej no vlastne uvedomelej hypotetickej budúcnosti. „Lifehacking“ na základe vypointovaného aplikovania jednoduchých vedeckých poznatkov je princípom celej série Vaitovičových objektov. Na pomedzí formy experimentálneho dizajnu, performatívneho umeleckého gesta či šamanského rituálu zdôrazňujú, že jednoduchými úpravami môžu aj staré veci zaujať miesto v každodennosti, často nasiaknutej spotrebiteľskými návykmi a vysokým produkovaním odpadov.

Samuel Velebný