23. – 25. 9. / VII. Sjezd historiků a historiček umění s tématem Infrastruktury (dějin) umění
13. 9. 2021Infoservis
VII. Sjezd historiků a historiček umění, který pořádá Uměleckohistorická společnost ve spolupráci s Fakultou umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, proběhne 23. – 25. 9. 2021 v budově fakulty (Pasteurova 9 – areál Kampusu).
PROGRAM SJEZDU:
ČTVRTEK 23. 9. 2021
9.00 – 9:45 / REGISTRACE ÚČASTNÍKŮ
9.45 / SLAVNOSTNÍ ZAHÁJENÍ
10.00 – 12.30 / 1. SEKCE
Muzea umění, umělecké sběratelství a provenienční výzkum jako dialog (Garantky sekce: Marcela Rusinko – Radka Nokkala Miltová)
- In arte voluptas / v umění požitek. Sběratel Karl Löw a zdroje jeho akvizic (Lubomír Slavíček, Seminář dějin umění, FF MU v Brně)
- Historik umění Oldřich Jakub Blažíček a evidence uměleckých děl pro Státní památkovou správu (Radka Heisslerová, Archiv Národní galerie v Praze)
- Brněnská muzejní Obrazárna ve stínu muže A. H. (1938–1945) (Petr Tomášek, Moravská galerie v Brně)
- Konfiskované památky ve veřejné sbírce na příkladu Uměleckoprůmyslového musea (Kristina Uhlíková, Ústav dějin umění AV ČR)
- Provenienční pestrost sbírkových předmětů Národní galerie v Praze a vybrané akviziční skupiny (Tomáš Hylmar, Archiv Národní galerie v Praze)
- Asijské umění v muzeu. Od kabinetní kuriozity přes etnografický vzorek až po aktivní artefakt (Emma Hanzlíková, Katedra teorie a dějin umění, UMPRUM)
13.30 – 15.15 / 2. SEKCE
Kopie, rozmnoženiny, odlitky, tisky (Garantka sekce: Hana Buddeus)
- Re-producing conversion from Rome to Beijing: Conversion stories related to the replicas of the Salus Populi Romani and Marian devotional images in the late sixteenth century China (Antonio De Caro, Seminář dějin uměn, FF MU v Brně)
- Kontexty sbírky sádrových odlitků v původní expozici Slezského zemského muzea (Markéta Jarošová, Ústav dějin křesťanského umění, KTF UK)
- Rembrandt fecit – Liepmann gedruckt. Olejomalba ve věku mechanického tisku (Petra Trnková, Ústav dějin umění AV ČR)
- „Dějiny umění beze jmen“. Fotografické reprodukce v publikacích dějin umění a avantgardního umění počátku 20. století (Karel Císař, Katedra teorie a dějin umění, UMPRUM)
15.30– 18.00 / 3. SEKCE
Neviditelná infrastruktura výstav (Garantka sekce: Marta Filipová)
- Výstavy SVU Mánes v období první Československé republiky (Tomáš Sekyrka, Archiv hlavního města Prahy)
- Vydavateľstvo L. Mazáča – zabudnutý ostrov slovenského umenia v Prahe? (Lucia Kvočáková)
- VABU 1935 – významy architektury v poločase třicátých let (Vendula Hnídková, Ústav dějin umění AV ČR)
- Tajné služby jako skrytý hráč na světových výstavách v období studené války (Marek Krejčí, Centrum pro slovanská umělecká studia v Praze)
- Médium výstavy v zrcadle vernisážových rituálů (Pavlína Morganová, Vědecko-výzkumné pracoviště AVU)
- (Ne)viditelná architektura výstav: Kolíbal – Příhoda – Lang (Terezie Nekvindová, Vědecko-výzkumné pracoviště AVU)
18.30 / SLAVNOSTNÍ PŘEDNÁŠKA
Alois Riegl a Walter Benjamin o vzdáleném a blízkém: jiný pohled na reprodukci uměleckého díla (Karel Thein, Ústav filosofie a religionistiky FF UK)
20.00 / Společenský večer – raut
PÁTEK 24. 9. 2021
9.00 – 11.30 / 4. SEKCE
Infrastruktury umění střední Evropy: přeshraniční kontakty, mezinárodní
výstavy a sympozia (Garantky sekce: Anežka Bartlová – Veronika Rollová)
- An academic geography. CIHA meetings in Cold War Europe (1948–1969) (Patricia García-Montón González)
- cayc a výstava 121 grabados checoslovacos (Helena Musilová, GHMP)
- Stipendijní pobyty českých architektů v Paříži: institucionalizovaná cesta za nezávislou zkušeností (Martina Hrabová, Ústav dějin umění AV ČR)
- The Geopolitics of Photography Exhibitions. Showcasing Soviet Photographers in Interwar Czechoslovakia (Fedora Parkmann, ÚDU AV ČR / CEFRES)
- Small-scale diplomacy? The Hagenbund and Mánes Artist Associations as Infrastructures of central European exchange (Julia Secklehner, Seminář dějin umění, FF MU v Brně)
- Česko-německé výtvarnice v institucionálním zázemí přelomu 19. a 20. století (Kateřina Kuthanová, Katedra teorie a dějin umění, UMPRUM)
12.45 – 15.00 / 5. SEKCE
Umělecké školy a zprostředkování umění (Garantky sekce: Jitka Šosová – Johana Lomová)
- Liechtensteinové jako zprostředkovatelé umění (Dagmar Vránová, Moravská galerie / Masarykova univerzita v Brně)
- Analýza díla, edukace, poznání (Kateřina Dytrtová, UJEP, Ústí nad Labem)
- Specializované školy historické malby na Akademii výtvarných umění ve Vídni jako faktor vývoje vídeňského malířství druhé poloviny 19. století (Robert Janás, Muzeum města Brna)
- Situace odborných uměleckých škol po roce 1918 ve vztahu ke stylové proměně užitého umění (Jana Kalousková, Ústav dějin křesťanského umění, KTF UK)
- Zpráva o plnění úkolů ve výchovně vzdělávacím procesu na AVU v letech 1968–1989 (Marcel Fišer, GAVU, Cheb)
15.30 – 18.30 / 6. SEKCE
Restaurování, památková obnova a technologické průzkumy (Garanti sekce: Jan Dienstbier – Jan Klípa)
- Vynalézání středověkého Conques: od Prospera Mériméeho po Jeana Taralona (Ivan Foletti – Adrien Palladino, Seminář dějin umění, FF MU)
- Nástěnné malby Horního hradu v Bečově nad Teplou. Restaurovat, konzervovat, nebo zakonzervovat status quo? (Petr Skalický, Národní památkový ústav)
- Hodnota stáří versus hodnota novosti – prezentace architektonické skulptury druhé poloviny 19. století (Anežka Mikulcová, Národní památkový ústav)
- „Doplnění se vším všudy“. Obnova a dostavba Mariánské Týnice 1994–2021 (Tadeáš Kadlec, Ústav pro dějiny umění FF UK)
- Nástěnné malby a jejich interpretace mezi obrazem a strukturou materiálu (Martin Mádl, Ústav dějin umění AV ČR)
- Galerie versus liturgický prostor. Dva odlišné přístupy restaurování? (Jan Fiřt, Národní památkový ústav – Daniela Zemanová, Ústav dějin křesťanského umění KTF UK)
SOBOTA 25. 9. 2021
8:00 – 16:00 / EXKURZE / Horní Jiřetín, Jezeří, Teplice, Litvínov