TS: Laura Gozlan v A Promise of Kneropy
Laura Gozlan / Pacify your pleasure before the all-seeing eye feels your heartbeat rising / Kurátori: Ema Hesterová & Denis Kozerawski / A Promise of Kneropy, Bratislava / 16. 7. – 15. 9. 2021

Pacify your pleasure before the all-seeing eye feels your heartbeat rising
Laura Gozlan
Kurátori: Ema Hesterová & Denis Kozerawski
16. 7. – 11. 8. 2021
A Promise of Kneropy, Pečnianska 7, Bratislava
Cítiš, ako sa ti po tele rozlieva naliehavé teplo
Prikrmuje tvoje nervové zakončenia žiadostivosťou
Rytmizuje ich, šteklí
Zrýchliš, pritlačíš
Ponáhľaj sa, rýchlo, predtým ako ťa uvidia
Trochu zadrž, uvoľni a …
Franco „Bifo“ Berardi píše, že kapitalizmus je „založený na nikdy nekončiacom odkladaní potešenia a zároveň na neutíchajúcom vzrušovaní túžby“. V tomto kontexte sa potom na vriace spôsoby seba-uspokojovania a pohlcujúce chvíle vyvrcholenia môžeme pozerať ako na subtílne, masovo praktizované momenty odporu, ktoré však Bifom popisovanú logiku nepopierajú. Práve naopak, osvojili si ju, vozia sa po nej a využívajú ju vo svoj revolučný prospech. Predlžovanie a odkladanie momentu vyvrcholenia ho robí intenzívnejším a o to viac vzrušuje nás a naše túžby predstava jeho opätovného dosiahnutia, no navzdory takto definovanej logike kapitalizmu je nám potešenie viac či menej artikulovane, viac či menej priamo a viac či menej sa dotýkajúc našich tiel po ruke takmer kedykoľvek.
Laura Gozlan svojou inštaláciou komponuje priestor performatívneho prežívania vyvrcholenia. Momenty teatrálne artikulovanej túžby a jej ukojenia situuje do kontrastujúceho intímneho prostredia prerušovaného temnými, zaužívané spoločenské štandardy rozrývajúcimi momentami, ktoré odkazujú k protetickej estetike či starobe. V jej telesnými tekutinami zvhlčených videách (Dead Fingers Talk I, II a III, 2021) vidíme staršiu ženu, ktorá sa v komponovanom prostredí divadelnej scény, bez ostychu a nahlas uspokojuje pričom nás konfrontuje s penetratívnymi, patriarchát znervózňujucimi pohľadmi. V spojení s objektami odvodenými od tvaru klitorisu a odliatkami torz, odkazujúcimi k seba-obmedzovaniu sa a, metaforicky hovoriac, snahe vliať telá do pevných, nepriepustných foriem nás umelkyňa stavia pred predstavy, ktoré nám boli predostierané ako „nevhodné“, ako „tabu“. Konfrontuje naše internalizované nepohodlie z nefiltrovanej slasti, sexuality starších či protetických tiel. Orgazmus je tu mobilizačným prvkom, akcelerátorom. Začiatkom, priebehom i koncom.
Text: Ema Hesterová
Laura Gozlan (*1979) žije a pôsobí v Paríži. Študovala umenie a scénografiu na TAIK v Helsinkách, na Ecole Nationale Supérieure des Arts Décoratifs v Paríži a štúdiá ukončila na Le Fresnoy v roku 2007. Vystavovala na Possédé.e.s, Panacée, CAC, Montpellier a na výstave When the time swirls, when it turns into a black tunnel (kurátorka Maija Rudovska) vo Futura, Praha, ktorá nasledovala po rezidencii. V súčasnosti vystavuje na samostatnej výstave Onanism Sorcery v 40m cube Rennes a pripravuje výstavu Les Bains – Douches, Centre d’Art Contemporain, Alençon. Lauru Gozlan zastupuje galéria Valeria Cetraro v Paríži.
Program galérie podporil Fond na podporu umenia ako hlavný partner.