TS: Uľjana Zmetáková v Galérii umenia Ernesta Zmetáka

Uľjana Zmetáková – Retrospektíva (venovaná otcovi) / Kurátor: Helena Markusková / Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch / 1. 7. – 21. 8. 2021

Názov výstavy: Uľjana Zmetáková – Retrospektíva (venovaná otcovi)

Miesto: Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Termín: 1. 7. – 21. 8. 2021

Kurátor: Helena Markusková

Významná predstaviteľka slovenskej fotorealistickej maľby, Uľjana Zmetáková (1951) si zachovala kontinuitu tvorby a status solitérky. Zostala verná východiskám, ktoré objavila na začiatku svojej dráhy. Pri formovaní jej hodnotovej orientácie zásadnú rolu zohral jej otec, ťažisková osobnosť slovenskej výtvarnej moderny, zberateľ a zakladateľ Galérie umenia v Nových Zámkoch, Ernest Zmeták (1919 – 2004). Zdieľala s ním názory na umenie, realistické východiská, záujem o kvalitné prevedenie a rôzne výtvarné techniky. Svoju pozornosť upriamila na skutočnosť sprostredkovanú odlišným spôsobom –   fotografickej predlohy. Oslovila ju vecnosť a pravdivosť vyjadrenia, do ktorého vniesla svoj originálny pohľad. Diela Uľjany Zmetákovej od začiatku charakterizuje očarenie krásou vizuality. Neopakovateľné okamihy v nich povýšila na úvahy o bytí. Zdržanlivá krása, meditatívny nádych a metafyzický rozmer nenápadných chvíľ bežnej reality, činia jej diela výnimočnými.    

Študovala na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1972 – 1977) v prípravke u Ladislava Čemického a na Oddelení voľnej grafiky a knižnej ilustrácie u Oresta Dubaya. Spočiatku sa zamerala na bežné motívy zo svojho okolia: pohľady z okna alebo do interiéru. Skúmala pôsobenie svetla a tieňa, používala netradičné kompozičné výseky, zaujali ju prechody priestorov medzi interiérmi a exteriérmi. Jej erbovým motívom sa stalo zrkadlenie. V priebehu tvorby zmapovala jeho rôzne podoby od premenlivých odrazov na vodnej hladine a povrchu predmetov, cez efemérne javy, po súčasť nadčasovej krajinárskej scenérie.

Uľjana Zmetáková invenčne znovuformuluje tradičné maliarske žánre (krajiny, zátišia, portrétu),  rozvíja dedičstvo závesného obrazu, zároveň reaguje na stratégiu nájdenej reality v hravých poctách svojim výtvarným nástrojom. Blízky vzťah k otcovi sa prejavuje v dialogickom koncepte tvorby, v analogických motívoch, odrážajúcich jej výsostne originálny pohľad. V poslednom desaťročí majú tieto diela charakter výtvarného dialógu, evokácie spomienok, či metaforických pôct. Jej tvorba, prináša mimoriadne konzistentné videnie maliarky, ktorá v mediálnej dobe vyznáva ideu krásy a vznešenosti.    

Výstava v Galérii umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch, je stručnou retrospektívou, venovanou jej otcovi. Prevedie tvorbou maliarky od študentských čias, po súčasnosť. Umožňuje nahliadnuť do jej tvorby a spôsobu výtvarného uvažovania. Zároveň je aj odkazom na jej novozámocké prezentácie. Svoju prvú individuálnu výstavu mala v meste v roku 1977 a ďalšiu v roku 2006.

Uľjana Zmetáková vystavuje doma i v zahraničí. Samostatné výstavy mala v Galérii Cypriána Majerníka v Bratislave (1980), v Galérii mesta Bratislavy (1991), na Bratislavskom hrade (2009), v Univerzitnej knižnici v Bratislave, 2016, v Slovenskom inštitúte v Moskve (2018). Zúčastnila sa na medzinárodnom bienále maľby, v Košiciach (1982, 1984),  na Celoslovenskej výstave kresby v Považskej galérii v Žiline (1985, 1987), na výstavách Slovenské vizuálne umenie 1970 – 1985, SNG, v Bratislave (2003), Zrkadlo ako nástroj ilúzie, v Nitrianskej galérii v Nitre (2007), Dve podoby Talianska (s Ernestom Zmetákom), v Galérii ForZet v Bratislave (2008), Tolerancia v umení, v Danubiane, Meulensteen Art Museum v  Čunove (2009). Reprezentovala Slovensko na Pekingskom bienále v Pekingu (2005, 2009).