Laurence des Cars bude první ženou v čele Muzea Louvre

Ředitelkou Muzea Louvre v Paříži se poprvé za 228 let trvající historie instituce stane žena. Historička umění Laurence des Cars nastoupí do funkce v září tohoto roku a nahradí stávajícího ředitele Jeana-Luca Martineze. Des Cars plánuje větší otevřenost muzejních sbírek veřejnosti, přehodnocení současných expozic a nebojí se ani ožehavých témat, jako je akviziční historie sbírek.

Laurence des Cars. Foto: Pierre Suu, Getty Images

Laurence des Cars byla do čela Musée Louvre jmenována 26. května francouzským prezidentem Emmanuelem Macronem. „Čtyři roky v čele Musée d'Orsay mi daly důvěru, že tento šílený nápad, být v čele Louvre, zvládnu,“ uvedla des Cars v rozhovoru pro The New York Times.

Laurence des Cars vystudovala dějiny umění na École du Louvre a dlouhodobě se věnuje výzkumu malby 19. a počátku 20. století. V roce 2014 se stala ředitelkou Musée de l'Orangerie a v roce 2017 Musée d'Orsay, kde se jí podařilo navázat spolupráci s řadou zahraničních institucí. Podílela se na množství úspěšných projektů, například výstavě Black models: from Géricault to Matisse (2019), kde se zaměřila na přehlíženou otázku postav tmavé pleti ve francouzském umění. Výstava byla vedle Musée d'Orsay prezentována v Galerii umění Wallach v New Yorku. Laurence des Cars se rovněž nebrání celosvětově aktuální diskusi o akviziční historii uměleckých sbírek. V březnu tohoto roku se aktivně podílela na vrácení díla Gustava Klimta ze sbírek Musée d'Orsay židovské rodině Stiasni, které bylo ukradeno v roce 1938 ve Vídni během nacistické okupace. (více zde)

V minulosti Laurence des Cars spolupracovala s Musée Louvre jako vědecká ředitelka při vzniku Louvre Abu Dhabi ve Spojených arabských emirátech, které bylo otevřeno v roce 2017. (více zde) Po jmenování do čela instituce minulý týden uvedla, že plánuje rozsáhlé změny. Ráda by narušila striktní chronologické členění sbírek muzea a ve spolupráci s dalšími institucemi, jako je Musée d'Orsay, které vlastní rozsáhlé sbírky umění 19. století a začátku 20. století, prezentovala například „generaci impresionistů se starými mistry.“ Jak dodává: „Stávající separace jsou trochu umělé.“ Změny ve výstavních expozicích se dotknou i sbírek byzantského a východokřesťanského umění, pro které plánuje vytvořit nové samostatné oddělení.

Laurence des Cars převezme instituci v obtížné postpandemické době. Muzeum, které má 2 000 zaměstnanců a roční rozpočet 240 milionů euro, podobně jako většinu světových institucí zasáhla světová pandemie a rozsáhlý pokles příjmů z cen vstupného. Muzeum meziročně navštívilo zhruba 10 milionů návštěvníků, z nichž 70 procent byli zahraniční turisté. Nová ředitelka plánuje instituci více zpřístupnit mladým návštěvníkům a Pařížanům. „Louvre může být plně moderní, může se otevírat dnešnímu světu a zároveň nám vyprávět o minulosti a díky ní dávat význam dnešku. Potřebujeme čas, potřebujeme perspektivu, vycházíme z destabilizující krize, žijeme ve vzrušujících, ale komplikovaných dobách,“ uvádí Laurence des Cars. Do budoucna se zavázala prodloužit otevírací dobu instituce, aby přilákala aktivní Pařížany, kteří mohou muzeum navštívit až po pracovní době. Do budoucna by se měl otevřít i nový vchod, který ulehčí vytíženému vstupu do pyramidy Ieoha Ming Peiho. Jedním ze zásadních cílů des Cars je otevřít společensky aktuální témata a navázat spolupráci s mladými tvůrci. Muzeum by mělo pod jejím vedením také rozšířit kulturní spolupráci se spisovateli, tanečníky, filmaři a designéry.

Laurence des Cars nahradí začátkem září současného ředitele muzea Jeana-Luca Martineze, který byl v čele instituce od roku 2013 a pokoušel se obhájit své postavení ve výběrovém řízení. Za jeho působení vysoce vzrostla návštěvnost Louvre, především díky komerčně úspěšným výstavám, jako byla výstava Leonardo (2019–2020), která skončila několik týdnů před celosvětovým uzavřením institucí kvůli pandemii covidu-19. Martinez byl v minulosti veřejně kritizován z autoritářského stylu vedení, který ignoroval rady institucionálních kurátorů. Zároveň za otevřený přístup komerčního využití značky Louvre, jako když umožnil strávit noc v muzeu v rámci marketingové kampaně Airbnb nebo pronajal prostory muzea pro natáčení videoklipu popových hvězd Beyoncé a Jay-Z. Martinez bude pokračovat ve vedení instituce, která se znovu otevřela v polovině května, do 31. srpna. Poté se stane velvyslancem kulturního dědictví odpovědným za koordinaci účasti Francie na mezinárodních projektech. Des Cars práci svého předchůdce ocenila a oznámila vzájemnou spolupráci v nadcházejících měsících během přechodného období.

Na otázku deníku The New York Times, co pro Laurence des Cars znamená být ženou v čele jedné z nejnavštěvovanějších institucí světa, odpověděla: „Ve světě muzeí se postavení žen opravdu mění. Ze 70 kurátorů v Louvru je více než polovina žen. Více žen vede evropská muzea a mladší ženy jsou mnohem sebevědomější.“ To potvrzují i současná data. Podle ministerstva kultury je v čele francouzských muzejních institucích zhruba 67 % žen, tedy o 27 % více než v roce 2019.

Petra Lexová | Vystudovala dějiny umění a učitelství výtvarné výchovy. Věnuje se výzkumu středoevropského sochařství 60. a 70. let a architektuře. V současné době je doktorandkou na Semináři dějin umění MU v Brně a přednáší na Ústavu věd o umění a kultuře FF JU v Českých Budějovicích.