TZ: Matthew Ostrowski v Centru umění nových médií – Vašulka Kitchen Brno

Matthew Ostrowski: Dvě ženy / kurátorka: Marika Svobodová / Centrum umění nových médií – Vašulka Kitchen / Brno / 13. 5. – 8. 7. 2021

Vašulka Kitchen Brno vystavuje dvě umělecká video díla audiovizuálního umělce Matthewa Ostrowskiho, v nichž newyorský rodák dekonstruuje dva původní filmy v novém uměleckém ztvárnění, aby odhalil skrytý význam motivů, záběrů a poselství filmového média. Svou pozornost věnuje především substantivní roli hlavních protagonistek obou snímků, výstava proto nese název Dvě ženy.

Výstava potrvá od 13. 5. do  8. 7. 2021 a je volně přístupná každé úterý a čtvrtek od 10 - 18 hodin v Domě umění města Brna.

V díle Scarlet (t) z roku 2012 Ostrowski přetváří film Dívka s Perlou (2003, režie P. Webber) se Scarlet Johansson v hlavní roli. Umělec se ve svém díle zaměřuje pouze na záběry hereččiných rtů, k nimž pomocí algoritmů a programovým střihem navádí pozornost celého příběhu, jejich aktérů a diváků. Rty symbolizují fetiš, objekt nenaplněné touhy mezi aktéry filmu i ve vztahu k divákům a jejich pasivní roli pozorovatelů, kterým jsou fyzicky nepřístupné. Právě téma pozorování mezi divákem a obrazem se stává klíčovým motivem tohoto díla.

Novější práce z roku 2020 s názvem Johanka a její soudci (Joan and her Persecutors) vychází ze slavného němého filmu rané kinematografie Utrpení Johanky z Arku (1928, režie C. T. Dreyer), který je na svou dobu netradičně natočen v dlouhých a detailních záběrech snímajících z nadhledu a podhledu výrazy lidské tváře a jejich emocí, a to především Johanky ztvárněné Mariou Falconetti. Ostrowski osamostatňuje tváře do samostatných kompozic, maže příběhovou linku a narušuje lineární stavbu filmového střihu.

K výstavě vznikla také online video prezentace, v níž umělec představuje samotná díla a tvůrčí proces, a která je součástí výstavy.

Matthew Ostrowski je skladatel, improvizátor a instalační umělec. Jeho práce zahrnuje digitální sólovou a souborovou improvizaci, vícekanálové elektronické kompozice s pevnými médii a algoritmicky generované instalační kusy pro videa, vícekanálové zvuky a roboticky ovládané objekty. Ve svých poslední pracích zkoumá teoretický, estetický a kulturní vztah mezi algoritmem a objektem.

Také s filmovým médiem Ostrowski pracuje jako s objektem. Vnímá ho jako materiál, se kterým lze manipulovat ve vlastní tvůrčí práci prostřednictvím počítačových programů a algoritmů. Záměrem autora je odkrývat skrytá poselství filmu, často ukrytá pod obsahovými, vizuálními i zvukovými vrstvami snímku, a interpretovat tak jeho význam.