Pracovníci a pracovnice Manifesty 12 stále čekají na své honoráře

Bienále současného umění Manifesta 12, které se v roce 2018 konalo v Palermu, dodnes nezaplatilo honoráře mnohým spolupracovníkům a spolupracovnicím či institucím. Zprávu, o které koncem minulého týdne informoval The Art Newspaper, sepsal Martin Vaněk.

Lina Lapelytė, performance Pirouette na 93 Rue de la République, 28. 8. 2020. Foto: Manifesta 12

Hlavní myšlenkou přehlídky Manifesta 12 bylo oživit a do budoucna nastartovat rozvoj sicilského hlavního města. Po třech letech se ale ukazuje, že efekt je opačný, a již prekarizovanému personálu dohromady dluží 650 tis. eur. Zákonitě tak vzniká ze strany spolupracujících osob a institucí otázka, kam peníze, jež jim měly být vyplaceny, zmizely?

Manifestou 12, jež probíhala od června do listopadu 2018, vyvrcholilo mnohaleté úsilí několikanásobného starosty Palerma, prokřesťansky orientovaného politika Leolucy Orlanda, jenž se v minulých třiceti letech zasazoval o potírání místní mafie a o investice do umění a kultury. Z Palerma tak chtěl vytvořit středomořské centrum kultury. Manifesta 12 řešila otázky migrace nebo změny klimatu, odehrávala se na dvaceti místech po celém městě, a to převážně ve veřejném prostoru, přičemž jejím centrem byla místní botanická zahrada.

Celkový rozpočet, jenž byl hrazen ze státních a místních prostředků, sponzorských darů, veřejnou sbírkou a samotnými vstupenkami, činil 6,5 mil. eur. Fondatione Manifesta, organizace, která dohlíží na hospodaření bienále, uvedla, že díky přehlídce se návštěvnost Palerma zvýšila o dvacet procent.

Do celé kauzy je zapojen místní tisk. La Repubblica zmiňuje příklad hlavního fotografa zodpovědného za oficiální vizuální dokumentaci Manifesty 12, Daria di Libertiho. Právě jemu dluží organizace splátku poslední faktury z prosince 2018 v hodnotě 6. tis. eur. Prorektor Palermské univerzity Paolo Inglese zase tvrdí, že Manifesta škole dosud nevyplatila smluvený podíl ze vstupenek, jenž dohromady činí 31 tis. eur. Právě tato škola poskytla prostor botanické zahrady.

Jako oficiální důvod zpožděných plateb se uvádí opožděné vyplacení státních dotací městu Palermo. Do té doby, než budou pohledávky vyřešeny, nemůže být rozpuštěna nadace, která se o organizaci Manifesty 12 starala a doposud tak činí. Právě ta požádala starostu Orlanda o řešení celé situace a uvolnění prostředků z jiných zdrojů. To se podle Albergoniho působícího v nadaci již stalo a peníze do nadace přišly v březnu tohoto roku. Zmínění spolupracovníci a spolupracovnice ale dosud nedostali žádnou oficiální zprávu a jsou ponecháni v nejistotě.

Martin Vaněk | Narozen 1982, je historik umění, kurátor a výtvarný kritik. Vystudoval dějiny umění a český jazyk a literaturu na FF MU v Brně. Od roku 2017 je doktorandem Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Pracoval jako kurátor v Muzeu Jindřichohradecka, Alšově jihočeské galerii a také v metodickém centru při Moravské galerii. Je spoluautorem stálé expozice AJG s názvem Meziprůzkumy. Sbírka AJG 1300–2016 (2017, 2018, 2019, 2020). Působí jako externí kurátor AJG, externí kurátor Muzea fotografie a moderních obrazových médií v Jindřichově Hradci. Je členem iniciativy Je to i tvoje město.