TS: GENERÁCIA 909,76
Cyprián Majerník, Peter Matejka, Dezider Milly, Ján Mudroch, Július Nemčík, Andrej Nemeš, Eugen Nevan, František Studený, Július Szabó, Ester Šimerová-Martinčeková, Ján Želibský, Jakub Bauernfreund, Štefan Bednár, Ladislav Čemický, František Draškovič, Bedrich Hoffstädter, Jozef Kostka, František Kudláč, Július Lőrincz / GENERÁCIA 909,76 / Kurátorky: Mira Sikorová-Putišová a Kristína Hermanová / Považská galéria umenia v Žiline / 7. 5. – 22. 8. 2021

GENERÁCIA 909,76
Druhá vlna slovenskej moderny
Podujatie pod záštitou predsedníčky Žilinského samosprávneho kraja Eriky Jurinovej
od piatka 7. mája 2021
vo výstavných priestoroch na 1. poschodí Považskej galérie umenia v Žiline
Kurátorky: Mira Sikorová-Putišová a Kristína Hermanová
Architektúra a identita výstavy: Marcel Benčík
Termín konania výstavy: 7. 5. – 22. 8. 2021
Organizátor: Považská galéria umenia v Žiline (zriaďovateľ Žilinský samosprávny kraj)
Spoluorganizátor: Slovenská národná galéria
Autorky pôvodného konceptu výstavy Generácia 909,76 – Výstava, pojem, interpretácia:
Alexandra Homoľová a Alexandra Kusá
Diela na výstave pochádzajú zo zbierky Slovenskej národnej galérie a zbierky v správe Považskej galérie umenia v Žiline
Výstavný titul, ktorý prináša Považská galéria umenia v Žiline v čase postupného uvoľňovania protipandemických opatrení, prinesie publiku množstvo ikonických diel výtvarného umenia na Slovensku v 1. polovici 20. storočia od autorov ako: Cyprián Majerník, Peter Matejka, Dezider Milly, Ján Mudroch, Július Nemčík, Andrej Nemeš, Eugen Nevan, František Studený, Július Szabó, Ester Šimerová-Martinčeková, Ján Želibský, Jakub Bauernfreund, Štefan Bednár, Ladislav Čemický, František Draškovič, Bedrich Hoffstädter, Jozef Kostka, František Kudláč, Július Lőrincz a ďalší. Tematicky a žánrovo spadajú do okruhov ako zátišie, portrét, figurálna kompozícia, krajina. Sú tiež zobrazeniami prostredia najmä mestského človeka a veľká časť z nich v sebe nesie aj výrazný sociálny rozmer – sú reakciami na 2. svetovú vojnu a jej dopad na život civilného jedinca.
Výstava je reinštaláciou projektu Slovenskej národnej galérie z roku 2020 – Generácia 909,76 – Výstava, pojem, interpretácia a predstavuje maľby, kresby a plastiky zo zbierok SNG, doplnené dielami zo zbierok v správe Považskej galérie umenia v Žiline. Pojem Generácia 909 do nášho prostredia uviedol Karol Vaculík (historik umenia, riaditeľ Slovenskej národnej galérie v rokoch 1952 – 1970, pracoval v nej do roku 1989) výstavou Generácia 1909 – Svedomie doby (1964). Názov výstavy v SNG a v PGU Žilina odkazuje na aritmetický priemer rokov narodenia autorov, ktorých kurátor do skupiny zaradil. Vaculíkova koncepcia mala niekoľko cieľov: vrátiť do dejín umenia tvorbu generácie, ktorej diela nekonvenovali estetike socialistického realizmu; tvorivo zasiahnuť do príbehu dejín slovenského umenia novým „izmom“ a zhodnotiť aj netendenčné nákupy do zbierok SNG. Formulácia pojmu vzišla z prostredia múzea umenia, čo bolo ostatne v 60. rokoch umeleckohistorickým trendom. V našom prostredí to súviselo s potrebou napraviť dejiny umenia „pokrivené“ ideológiou socialistického realizmu.
Súčasťou výstavy v Považskej galérii umenia budú aj materiály, ktoré ponúknu pohľad na súdobú architektúru – najmä funkcionalistické verejné stavby v 30. a 40. rokov 20. storočia, ale tiež unikátne dobové videodokumenty týkajúce sa spoločenského a kultúrneho života obyvateľov Žiliny, ktoré ako spolupracujúca inštitúcia sprostredkovalo Považské múzeum v Žiline a ďalší individuálni partneri.
Ojedinelosť výstavy Generácia 909,76 – Druhá vlna slovenskej moderny spočíva najmä v sprostredkovaní množstva ťažiskových diel výtvarného umenia 20. storočia pre diváka zo Žiliny a jej okolia, no i pre návštevníka mesta, a to prostredníctvom kompaktnej výstavy, ktorá svojím obsahom (približne 140 diel, z toho 107 zo zbierky SNG) doteraz nebola v priestoroch Považskej galérie umenia nikdy uskutočnená.