Artalk.cz

Západočeská galerie v Plzni prodlouží výstavu středověkých madon

O dva měsíce, do 6. června, prodlouží Západočeská galerie v Plzni výstavu středověkých madon nazvanou Nad slunce krásnější – Plzeňská madona a krásný sloh. Výstavu galerie připravovala sedm let a je to její odborně i finančně nejnáročnější projekt za mnoho posledních let. Kvůli pandemii koronaviru a přijatým opatřením si ale lidé mohli prohlédnout cenná díla jen několik dní na sklonku minulého roku. O prodloužení výstavy začali proto její autoři vyjednávat s téměř 40 majiteli zapůjčených exponátů hned na začátku tohoto roku, řekla ČTK mluvčí galerie Gabriela Darebná.

„Výstava je neopakovatelným kulturním a duchovním zážitkem, jelikož obsahuje umělecká díla nevyčíslitelné hodnoty, která se běžně nezapůjčují. Jsem rád, že díky laskavosti zapůjčitelů jsme mohli výstavu prodloužit. Doufejme, že bude v dohledné době umožněn přístup veřejnosti do výstavních síní,“ uvedl ředitel galerie Roman Musil. Protože jde o vzácné středověké exponáty, musela galerie zajistit vyjádření restaurátorů, v některých případech zpracovat zprávu o stavu exponátů a klimatických podmínkách v expozici. Jednání o prodloužení výpůjček už galerie ukončila. Výstava tak bude prodloužena v téměř totožné podobě.

Až se opatření uvolní, budou si moci návštěvníci prohlédnout díla raného středověku, kdy vznikal krásný sloh. Madony z období krásného slohu kolem roku 1400 a z 15. století si galerie vypůjčila z veřejných sbírek a od církve. Expozice obsahuje přes 80 výtvarných prací z českého území i ze zahraničí. Podle Darebné má výstava světový unikát v počtu madon na jednom místě. Představuje madony, které jsou replikami slavné Plzeňské madony z oltáře katedrály svatého Bartoloměje. Mohou to být repliky přímo konkrétní sochy, nebo jejího typu, uvedla mluvčí.

Vyvrcholením projektu bude plánované zapůjčení originálu Plzeňské madony, která je po staletí nejuctívanějším uměleckým a kultovním dílem v Plzni. Vznikla k roku 1384 v prostředí pražské katedrální hutě Petra Parléře v úzkém provázání s náboženskou, politickou a kulturní situací závěru vlády Karla IV. a počátku vlády Václava IV. „V závěru výstavy tak dostane odborná a široká kulturní veřejnost jedinečnou příležitost vidět zblízka originál Plzeňské madony, neboť po dokončení rekonstrukce interiéru katedrály sv. Bartoloměje se socha vrátí zpět do niky umístěné vysoko na hlavním oltáři kostela,“ dodal spoluautor výstavy Petr Jindra.

Protože zatím musí být galerie zavřená, zprostředkovává lidem výstavu alespoň virtuálně. Představuje jednotlivé exponáty, nabídla také čtyřdílnou komentovanou prohlídku. MInulý týden zahájila cyklus pěti odborných přednášek.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *