TZ: RESET / Prostor - světlo - barva - zvuk v Galerii Benedikta Rejta v Lounech

Petr Nikl, Ondřej Smeykal, Martin Janíček, Petr Pastrňák, Dorota Sadovská, Johana Střížková, Michaela Vélová Maupicová, Matěj Plachý / RESET / Prostor - světlo - barva - zvuk / kurátorka: Lucie Šiklová / Galerie Benedikta Rejta / Louny / 21. 1. - 18. 4. 2021

Ve čtvrtek 21. ledna otevřela Galerie Benedikta Rejta v Lounech novou kapitolu své historie výstavou, symbolicky nazvanou RESET, která potrvá až do 18. dubna. Tato nová kapitola spočívá v zásadní proměně poetiky galerie, jejího výstavního a doprovodného programu, vstřícném přístupu k návštěvníkovi i v celkovém přenastavení fungování instituce, včetně nové vizuální podoby a loga. Z důvodu vládních opatření se její zahájení konalo za zavřenými dveřmi Akce byla streamována a je zveřejněna na facebookovém profilu galerie https://www.facebook.com/Galerie BenediktaRejta

RESET představuje v historii výstav Galerie Benedikta Rejta netradiční formát. Legendární Přikrylova rekonstrukce budovy lounského pivovaru je prostor krásný sám o sobě, prostor, jenž sám je uměleckým dílem, takovou krásnou pannou uzavřenou do sebe. RESET pro nás znamená spíše událost nežli běžně chápanou výstavu autorů a jejich děl, událost rozmluvení dosud mlčenlivé bytosti a její otevření se ven. Budova galerie se stává místem pro setkání umělců a jejich děl: performancí, instalací, videí, objektů a obrazů, jejichž hlavními společnými jmenovateli jsou světlo, barva a zvuk v prostoru. Zároveň symbolicky necháváme nahlédnout do „útrob“ budovy, kde je umístěna nedokončená volná rekonstrukce v originále nedochovaného díla Zdeňka Pešánka z roku 1937, Fontány lázeňství pro československý pavilon na Mezinárodní výstavě v Paříži. Podkladem k rekonstrukci je autorský Pešánkův model k fontáně ze sbírek galerie. Pešánek (1896 – 1965), ve své době fascinován možnostmi a vlastnostmi elektrické energie, vnesl do tehdejšího současného umění zcela nové materiální postupy a přesahy podstaty díla do nemateriální sféry vln světla a zvuku. Nedokončený světelný a v původním záměru také kinetický objekt, jehož vznik iniciovala bývalá ředitelka galerie Alica Štefančíková, a na němž se podílela řada autorů, představuje symbolický svorník mezi tehdy a nyní, poukazující na avantgardní východiska Galerie Benedikta Rejta s vědomím, že avantgarda neznamená zakořenění ve formě, ale předvoj či anticipaci něčeho nového.