Artalk.cz

TZ: RESET / Prostor – světlo – barva – zvuk v Galerii Benedikta Rejta v Lounech

Petr Nikl, Ondřej Smeykal, Martin Janíček, Petr Pastrňák, Dorota Sadovská, Johana Střížková, Michaela Vélová Maupicová, Matěj Plachý / RESET / Prostor – světlo – barva – zvuk / kurátorka: Lucie Šiklová / Galerie Benedikta Rejta / Louny / 21. 1. – 18. 4. 2021

Ve čtvrtek 21. ledna otevřela Galerie Benedikta Rejta v Lounech novou kapitolu své historie výstavou, symbolicky nazvanou RESET, která potrvá až do 18. dubna. Tato nová kapitola spočívá v zásadní proměně poetiky galerie, jejího výstavního a doprovodného programu, vstřícném přístupu k návštěvníkovi i v celkovém přenastavení fungování instituce, včetně nové vizuální podoby a loga. Z důvodu vládních opatření se její zahájení konalo za zavřenými dveřmi Akce byla streamována a je zveřejněna na facebookovém profilu galerie https://www.facebook.com/Galerie BenediktaRejta

RESET představuje v historii výstav Galerie Benedikta Rejta netradiční formát. Legendární Přikrylova rekonstrukce budovy lounského pivovaru je prostor krásný sám o sobě, prostor, jenž sám je uměleckým dílem, takovou krásnou pannou uzavřenou do sebe. RESET pro nás znamená spíše událost nežli běžně chápanou výstavu autorů a jejich děl, událost rozmluvení dosud mlčenlivé bytosti a její otevření se ven. Budova galerie se stává místem pro setkání umělců a jejich děl: performancí, instalací, videí, objektů a obrazů, jejichž hlavními společnými jmenovateli jsou světlo, barva a zvuk v prostoru. Zároveň symbolicky necháváme nahlédnout do „útrob“ budovy, kde je umístěna nedokončená volná rekonstrukce v originále nedochovaného díla Zdeňka Pešánka z roku 1937, Fontány lázeňství pro československý pavilon na Mezinárodní výstavě v Paříži. Podkladem k rekonstrukci je autorský Pešánkův model k fontáně ze sbírek galerie. Pešánek (1896 – 1965), ve své době fascinován možnostmi a vlastnostmi elektrické energie, vnesl do tehdejšího současného umění zcela nové materiální postupy a přesahy podstaty díla do nemateriální sféry vln světla a zvuku. Nedokončený světelný a v původním záměru také kinetický objekt, jehož vznik iniciovala bývalá ředitelka galerie Alica Štefančíková, a na němž se podílela řada autorů, představuje symbolický svorník mezi tehdy a nyní, poukazující na avantgardní východiska Galerie Benedikta Rejta s vědomím, že avantgarda neznamená zakořenění ve formě, ale předvoj či anticipaci něčeho nového.

Komentáře

    • Ing. Stanislav Děd

    Ach ty tiskové zprávy, které si píšeme sami…
    Hlavní povinností krajského muzea výtvarného umění, navíc zcela specificky profilovaného v jedinečné symbióze objektu a sbírek, je podle zákona o sbírkách práce s vlastní sbírkou a péče o ní, nikoli přeměna v kulturní zábavní centra podle přání krajských zřizovatelů, před kterým varovala Asociace muzeí a galerií v reakci na loňský kontrolní nález NKÚ.
    Jak s tím souvisejí realistická fakta o nové poetice galerie?
    Koncepce předložená ve výběrovém řízení – zachování kontinuity a stávajícího týmu, stěží překonatelné průkopnické dílo a odborná erudice vedení, neočekává se zásadní změna kursu.
    Realita – převzetí galerie za jeden den za účasti právníka, zapečetění depozitářů, zákaz konání práce a okamžité vyhození předávající ředitelky PhDr. Štefančíkové.
    Objekt Zdeňka Pešánka, ten symbolický svorník mezi tehdy a nyní, na který navazujeme výstavou RESET.
    Realita – vyjádření nové ředitelky Mgr. Melenové a vedoucího odboru kultury Ústeckého kraje PhDr. Šrejbera Ph.D.: „Jedná se o utajovaný objekt, k jehož realizaci nejsou doložitelné žádné smlouvy či rozhodnutí zřizovatele a který vznikal ze svévolného rozhodnutí bývalého vedení galerie. Objekt již dvacet let zcela blokuje expoziční prostor v 2. PP galerie a ten tak byl pro veřejnost a další aktivity organizace uzavřen. Výroba repliky značně zatížila rozpočet organizace a v současnosti je vedena v jejím majetku v hodnotě cca 300 tis. Kč. Pro uskladnění formy repliky byl od roku 2001 pronajímán prostor za dalších 44 tis. Kč/rok. Cílem nového vedení galerie bude ve spolupráci s odborníky a zřizovatelem nalézt kontroverznímu uměleckému objektu nové uplatnění a umístění. Toto téma galerie otevřela veřejnou prezentací RESET dne 21. 1. 2001.“
    I to je třeba vědět.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *