Propouštění zaměstnanců ve velkých světových muzeích pokračuje

Téměř rok zavřené muzejní a galerijní instituce ve Velké Británii a USA jsou i nadále nuceny propouštět své zaměstnance, píše v dnešní zprávě z kulturního dění ve světě Petra Lexová. Londýnské Victoria & Albert Museum (V&A), jedna z největších institucí užitého umění na světě, se bude snažit do roku 2023 snížit své náklady zhruba o 14 milionů dolarů ze svého rozpočtu. V&A plánuje rozsáhlou restrukturalizaci a sloučení některých oddělení. Propouštění se nově dotkne i odborných pracovníků z řad kurátorů a restaurátorů.

Pohled do zahrady Johna Madejského ve Victoria & Albert Museum. Foto: Diliff, Wikimedia Commons

Podle deníku Artforum V&A v minulosti propustilo již třicet kurátorů a 110 dalších zaměstnanců. Deník The Guardian informuje, že současné škrty zasáhnou i další odborné pracovníky. Na konci února byla odborům poskytnuta „strategie obnovy“ muzea, která počítá s rozsáhlou restrukturalizací instituce. Ta zahrnuje reorganizaci muzea, které doposud členilo jednotlivé sbírkové předměty podle materiálu, jako je dřevo, kov nebo porcelán. Nově budou tyto sbírky evropského a amerického umění sloučeny do jednoho oddělení zahrnujícího tři chronologická dělení. Sloučení se nevyhne ani subsaharskému a africkému umění, které se stane součástí asijské sbírky a V&A Research Institute, Národní knihovna umění a V&A Archives budou spojeny do centralizované výzkumné jednotky.

Jeden ze zdrojů uvnitř instituce potvrdil deníku The Guardian, že se plánované škrty dotknou až 20 % ze současných 980 zaměstnanců. „Očekáváme, že v příštích několika dnech bude oznámeno propouštění kurátorů. Konzervátorské oddělení je restrukturalizováno a muzeum již vytvořilo program pro žádosti o dobrovolné propouštění a odchody do důchodu.“ Podle zmíněného zdroje výběr zaměstnanců provedli vedoucí pracovník HR spolu s vedoucím ředitelem a finančním ředitelem, tedy nikoliv vedoucí pracovníci jednotlivých oddělení. Tím hrozí, že instituce přijde o důležité vědecké pracovníky. V&A však k situaci uvedlo: „Vzhledem k pokračujícímu finančnímu dopadu covidu-19 a potřebě najít udržitelné úspory V&A přezkoumává strukturu svých kurátorských týmů jako součást své strategie obnovy.“

K rozsáhlému propouštění v kulturních institucích dochází už od jara minulého roku. (Artalk o této skutečnosti informoval již dříve v rubrice Top svět, viz také komentář k tématu od Hany Janečkové.) Americkou vládou sponzorovaná výzkumná instituce The Smithsonian, zahrnující devatenáct muzeí a výzkumná centra, propustila jen do poloviny loňského roku 237 zaměstnanců. Vlně propouštění nyní čelí i Whitney Museum of American Art v New Yorku. Podle článku v The Art Newspaper jen na jaře muzeum propustilo 76 ze 420 zaměstnanců. S odvoláním na „extrémně nízkou“ návštěvnost a následnou ztrátu příjmů nyní propouští dalších 15 zaměstnanců z 11 oddělení. Ředitel muzea Adam D. Weinberg uvedl, že všem postiženým zaměstnancům bude poskytnuto odstupné odpovídající jejich zkušenostem, které se pohybuje od čtyř do šesti měsíců, a doba trvání dávek zdravotní péče tomu bude odpovídat.

I další americké instituce hledají řešení ze současné krize, která výrazně snížila jejich tržby. S předpokládaným deficitem 150 milionů dolarů bojuje i Metropolitní muzeum umění v New Yorku. Jeho ředitel Max Hollein se rozhodl chybějící finance na platy zaměstnanců a péči o sbírku získat z prodeje uměleckých děl. (více zde) V minulosti instituce výtěžek věnovala na nákup dalšího umění, který v současnosti pozastavila. MET stejně jako Whitney Museum získává velkou část svého rozpočtu z prodeje vstupenek a spoléhá především na zahraniční turisty. Prodeje letů do New Yorku za doby pandemie však klesly o 80 % a podle odhadů Agentury pro cestovní ruch v New Yorku se situace zlepší až v roce 2025. Jak uvádí ředitel Weinberg, muzeum tak musí dlouhodobě hledat způsoby, jak rozšířit své finanční zdroje.

Petra Lexová | Vystudovala dějiny umění a učitelství výtvarné výchovy. Věnuje se výzkumu středoevropského sochařství 60. a 70. let a architektuře. V současné době je doktorandkou na Semináři dějin umění MU v Brně a přednáší na Ústavu věd o umění a kultuře FF JU v Českých Budějovicích.