Vakcinační centrum, adresa: muzeum

V souvislosti s pandemií se galerijní instituce ve Velké Británii a v Itálii transformují na vakcinační centra. Děje se tak například v Science Museum v Londýně a Black Country Living Museum v Dudley nebo také v turínském muzeu současného umění Castello di Rivoli, kde si budou moct lidé při čekání na vakcínu prohlédnout výstavu švýcarské umělkyně Claudie Comte.

Pohled do výstavy Claudie Comte v Castello di Rivoli v Turíně. Zdroj: webové stránky muzea

Pro nikoho není novinkou, že brzy uplyne téměř rok ode dne, kdy se v České republice a jinde ve světě poprvé uzavřela muzea umění a galerie, stejně jako další kulturní stánky. To, co zprvu vypadalo jako nucená či vítaná dovolená, se s postupujícím časem stále více jeví jako zlý sen kultury, jejíž představitelé a představitelky – poté, co se probudili z jarní iluze dočasnosti krize a letní letargie – již několik měsíců ve stále se měnících podmínkách zoufale hledají nový smysl nejen svých životů, ale také existence kamenných institucí, nebo se alespoň snaží vymyslet přidruženou náplň, která bude smysluplná, užitečná a v tomto čase potřebná. Co naplat, online přenosy a debaty, šití roušek v kurátorských pracovnách (to už, pravda, není moc „in“), přednášky – byť sebekvalitnější – nebo navoněná videa; to vše stále ani zdaleka nemůže plně nahradit fyzický pobyt a s ním spojené vnímání děl vizuální kultury v galerijních či muzejních prostorech a také zisk, jenž v několika málo případech u nás, ale zejména ve světě, není zcela zanedbatelný. V těchto situacích, kdy nevíme kudy kam, a chce se nám nějakým způsobem reagovat, je zvykem podívat se k sousedům. A právě zde lze nalézt docela šalamounská řešení.

Na serverech The Art Newspaper a Artforum minulý týden vyšly zprávy, které referují o transformaci muzejních a galerijních institucí ve Velké Británii a v Itálii na vakcinační centra. Obzvláště se mi líbí příklad turínského muzea současného umění Castello di Rivoli, které sice sídlí v historickém královském paláci čnícím nad městečkem Rivoli, avšak jeho posláním je zejména zprostředkovat vztah k současnému umění pomocí konceptu „pomalého muzea“. Aktuálně vedení instituce v čele s Carolyn Christov-Bakargiev (nar. 1957 v USA), držitelkou významných kurátorských ocenění (Cena Audrey Irmy, 2019) a kurátorkou dOCUMENTY v roce 2012, přišlo s řešením umístit vakcinační centrum, jehož provoz je velice prostorově i logisticky náročný, přímo do výstavních prostor ve třetím poschodí paláce, které má rozlohu cca 10 tis. metrů čtverečných. Čekatelé a čekatelky budou mít jistotu bezpečného provozu, bude se o ně starat muzejní personál a zároveň se budou moci na zásadní zákrok psychicky připravovat ve výstavě švýcarské umělkyně Claudie Comte (nar. 1983) s názvem How to Grow and Still Stay the Same Shape, která sestává z velkoformátových nástěnných maleb abstraktně-geometrického charakteru. Podle slov tiskové mluvčí by zmíněné vakcinační centrum mělo být v Castello di Rivoli otevřeno hned, jak bude připraven zdravotnický personál. Na tomto řešení mi přijde nejzábavnější nejen to, že se lidé dostanou do muzea umění a leckdy uvidí umění i proti své vůli, ale také to, že externizací zdravotnického environmentu, jenž se ve svých vlastních lokacích vykazuje mnohdy zvláště odpudivou estetikou podobnou té, kterou známe ze základních a středních škol či úřadů, může vzniknout tlak na zpětnou kultivaci prostor, jež jsou zdravotnictví vlastní. Ředitelka ve svém prohlášení navíc zdůrazňuje příbuzenství nemocnic a muzeí umění: „Umění vždy pomáhalo, uzdravovalo a hojilo – vždyť některá z prvních muzeí na světě byly vlastně špitály.“ (více zde) Doufejme jen, že se z maleb Claudie Comte, z nichž se dělají mžitky před očima, nikomu nezatočí hlava. Příklad turínské instituce již inspiruje další podobná místa v Itálii.

Na podobný model přišli ale i ve Velké Británii. Zde se aktuálně jedná speciálně o dvě instituce – Science Museum v Londýně a Black Country Living Museum v Dudley nedaleko Birminghamu. Tam by se mělo začít očkovat již na konci ledna, respektive v únoru. BCLM navíc využije své popularity jako lokace seriálu Peaky Blinders. Obě ale „trumflo“ Thackray Museum of Medicine v Leedsu, které nabídlo svůj prostor k očkování již v prosinci minulého roku. Oproti svým následovníkům však mělo velkou výhodu v tom, že sídlí hned vedle nemocnice sv. Jakuba.

Kromě muzeí otevírají své brány pod rouškou transformace na očkovací centra i takové lokality, jako je kalifornský Disneyland. A kdy přijde na řadu Veletržní palác nebo Rudolfinum? Inu, při troše štěstí s dodávkami vakcíny bych to viděl na příští leden.

Martin Vaněk | Narozen 1982, je historik umění, kurátor a výtvarný kritik. Vystudoval dějiny umění a český jazyk a literaturu na FF MU v Brně. Od roku 2017 je doktorandem Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Pracoval jako kurátor v Muzeu Jindřichohradecka, Alšově jihočeské galerii a také v metodickém centru při Moravské galerii. Je spoluautorem stálé expozice AJG s názvem Meziprůzkumy. Sbírka AJG 1300–2016 (2017, 2018, 2019, 2020). Působí jako externí kurátor AJG, externí kurátor Muzea fotografie a moderních obrazových médií v Jindřichově Hradci. Je členem iniciativy Je to i tvoje město.