Artalk.cz

RE: Milá Tatra banka,

Na otevřený neděkovný dopis Lucie Tkáčové, která se v něm vyjádřila k převzetí Ceny Nadácie Tatra banky za umenie, zareagoval kromě Bohunky Koklesové také Boris Ondreička. 

Albrecht Dürer, Triumfální oblouk Maxmiliána I., 1471–1528, dřevořezba. Zdroj: Wikimedia Commons

Nad Tatrou sa blyští

V takýchto prípadoch sa zdráham reagovať. Jednoducho obe protagonistky predošlej korešpondencie poznám, i sme spolu kooperovali. Sám som aktuálnym členom komisie rakúskej výročnej MehrWERT-Kunstpreis (financovanej inou z bánk). Som kurátor, konzultant a umelec. Preferujem kooperovať s privátnymi entitami. Jednanie tam býva priamejšie, rýchlejšie, transparentnejšie. Produktívnejšie. So „štátom“ (mimo jeho akademické sféry!) som zažil oveľa väčšie sklamania, klamania, ponižovania… historizujúce hegemónie. Nielen s tým našim. Nedokážem a ani nechcem však moje skúsenosti zovšeobecňovať en bloc.

Dnes sa ale tento pamflet dostal za hranice „našej“ komunity a musím priznať, že sa cítim maximálne trápne z toho, ako by „nás“ mohol reprezentovať.

Manifestácie podobného typu neboli vždy prázdne. Nik Timková, Zuzana Žabková (dnes Björnsonovky+), Katarína Hrušková a Aparti (vtedy Kozerawski, Sit, Žabkay) nepriniesli pred pár rokmi lacné gestá. Svorne(!) reagovali priamo na podmienky (a personálnu vzťahovosť…) príprav Ceny Oskára Čepana 2017, ktoré sa im javili ponižujúce. Ale nie „post-mortem“. Priamo v momente procesu. Myslím si, že aj preto sa Čepan odvtedy posunul o nejaký ten level. Myslím si, že Čepana (nech je akýkoľvek) si už môžeme osvojiť ako lokálne stavovské ocenenie (podobne ako existuje Národná cena za dizajn alebo Cezaar, nech sú akékoľvek). A vyvíjať naň v priebehu roka kultivačný vplyv, aby sa stal váženou cenou. V tomto (diskusii vnútorných dynamík politík, etík podpory…) sú Čechy o viac ako dva roky pred nami.

Tatra je korporátna cena. Nereprezentuje nič iné, len fabrikáciu morálneho („dobrých mravov“) ako surplus marketingu značky (asociácie „dobrého mena“) a s tým spojenú nevyhnutnú almužnu odovzdanú. Tá pre niekoho však predstavuje významnú sumu. Navyše v tomto prekérnom roku. Tatra nie je značka spojená so žiadnym toxickým oligarchom, uhľobarónom alebo drastickým exekútorom. A na druhej strane – ani história tejto ceny, ani jej súčasnosť neevokujú žiaden širší rešpekt, a dokonca ani glamour (ktorým bývalou záľubou v „štýle“… asi chcela voľakedy oplývať). Už sa táto šou ani nevysiela v štátnej televízii ako predtým. Čo sa nad ňou stále blyští, je len pozlátko zo zjedených salóniek minulé roky. Odovzdávanie bývavalo navyše (nešťastne, neproporčne) skombinované s ich vianočným firemným večierkom. Ten je určený primárne pre privát-klientelu banky a aj pre akýsi team-building jej top-manažmentu. To sa dalo znať aj na fyzickej izolácii spomínaných komunít na raute eventu ocenenia v minulosti. Umelkyne a umelci tam hrali len „menšie zlo“ stafáže (komparz) mise-en-scène. Ale to všetko je každému jasné už pri akceptácii nominácie. A mnohí, a veľmi zaujímaví, odmietli.

Takže som absolútne nepochopil nielen obsah makulatúry Lucie – len, aby stihol byť nijak-inak ako dekoratívne subverzívny (ingredienciami akože vnútornej rozorvanosti…) v spektre hot-shit-woke budoárneho aktivizmu a zrovna niekoľko dní po tom, čo sa v inom vlákne siete začala hutne (a spontánne) preberať táto téma (pre „delikátnosť“ anachronickej lascívnosti medzi jednou sponzorovanou a sponzorujúcim obsiahnutej v online prezentácii tejto ceny)? Ale nedošla mi ani jej motivácia (okrem tej dýchavičnosti byť súčasťou akejsi hipster-chiméry, dokonca non-šalantne sa snažiac kanibalizovať aj „ľavicové“…), a už vôbec nie misia. Jedna nedoskočená pirueta za druhou a žiadna kompozícia, dramaturgia, choreografia, význam… a bez hudby. Nie je tam ani dekadencia, ani anarcha-fem… Kudrlinkaté, v podstate plano libertariánske nič.

Hej – prepáč za úprimnosť Lucia, ale to, čo píšeš, je len chamtivo prepočítaná konštrukcia umelej inzitnej arabesky privilegovanej ženy bez záväzkov, ktorá sa oportunisticky prešpekulovala do svojho najhlbšieho prázdna. Nie je to spontánny afekt čiastočného očistenia sa (katarzia…), ale recyklačný kalkul možného benefitu na vrchu smetiska. Tu si vlastne kapitalistickejšia ako banka sama. V tvojom texte nejde o pravdu, a už vôbec nie o užitočnosť.

Nepopudzovalo by ma to, lebo je to vskutku strašne nudný text. Ale navonok vytváraš falošný obraz umeleckej komunity ako rozpŕchnutých kŕdlov hravých idiotov a chudier, ktoré archeopsychicky, histrionicky nedokážu dospievať. Nie si ikonoklastná voči banke (roztavená kreditka – pomóóóc…) ale voči „nám“. Tak to čítam aj z reakcií mnohých mimo-umeleckých ľudí na sociálnych sieťach, ktorých oceňujem. A to považujem za škodlivé ďaleko nad tvoj osobný rámec.

Mne osobne je jedno, či sa s niekým nachádzam v pozícii oceneného/obdarovaného, alebo plateného za výkon služby. Skúmam a zvažujem pozvania ad hoc, a formálne poďakujem, aj keď odmietam a aj za peniaze, lebo som ich zodpovedne prijal. Prijatie je synonymom akceptácie a s tým sa spája záväzok (výdaj) loajality.

Keby som bol Tatra, tak sentimentálne chcem od teba cenu späť. Z rozumu by som to však neurobil, lebo by som riskoval nekontrolovateľné generovanie efektu Barbry Streisendovej. Čo môže byť ich neskoršou reakciou, je, že od podobných cien ustúpia, lebo im „dobré meno“ takto neprinášajú. Netuším, či majú interný potenciál na akúkoľvek seba-kultiváciu. Tak tvoj blok písma pokladám za všetko iné ako hodnotný príspevok k diskurzu financovania… umení… „nás“.

Komentáře

    • Zuzana Kalická

    Vážený pán Onreička

    Pri čítaní vášho textu som zacítila silné déja-vu. Bol to totiž naposledy Andrej Danko, ktorý dokázal vyprodukovať sled slov a viet, ktoré si tak radostne a nezávisle žijú svojím vlastným životom. Váš text obsahuje také množstvo štylistických a slovosledných pokladov, až mi bolo zaťažko vybrať len jeden príklad. Tak som vybrala dva.

    „Tatra je korporátna cena. Nereprezentuje nič iné, len fabrikáciu morálneho („dobrých mravov”) ako surplus marketingu značky (asociácie „dobrého mena”) a s tým spojenú nevyhnutnú almužnu odovzdanú.“

    „Takže som absolútne nepochopil nielen obsah makulatúry Lucii – len, aby stihol byť nijak-inak ako dekoratívne subverzívny (ingredienciami akože vnútornej rozorvanosti…) v spektre hot-shit-woke budoárneho aktivizmu a zrovna niekoľko dní po tom, čo sa v inom vlákne siete začala hutne (a spontánne) preberať táto téma (pre „delikátnosť”
    anachronickej lascívnosti medzi jednou sponzorovanou a sponzorujúcim obsiahnutej v online prezentácii tejto ceny)?“

    „Naša komunita“, ako píšete, sa nad štýlom vášho písomného prejavu určite nepozastaví. Prečo by aj mala? Veď by z toho mohol byť povyk a odvážnemu jedincovi by sa to mohlo kruto vypomstiť. Že je nevzdelaný, že nerozumie, že to on je nedostatočne chápajúci. Citlivého jedinca váš text naozaj dokáže nalomiť a ten začne premýšľať nad tým, kde sa stala chyba.

    Ale naozaj? Veľmi trúfalo si na tomto mieste dovoľujem povedať, že tentokrát nie je chyba na strane čitateľa, ale že ste to vy, pán Ondreička, trochu prepískli.

    S úctou

    Navždy verná služobníčka umenia

    • Lukáš Ambroz

    Po vtipnom a inšpiratívnom texte Lucie Tkáčovej a krásne kultivovanej reakcií pani rektorky Koklesovej, prispel svojim temne enigmatickým klenotom do diskusie aj pán Boris Ondreička. Hneď v úvode píše: „V takýchto prípadoch sa zdráham reagovať.“ Kiežby sa v budúcnu pevnejšie držal svojich zásad.

    • Monika Vitanyi

    Pokiaľ Tatra banka a iní mecenáši, nedokážu akceptovať aj taký prejav rozhorčeného umenia (Lucia), ktorý k povahe umelcov, vždy patril(a od podobných cien ustúpi- citujem autora), tak potom o čom to celé je ? Nie presne o tom, čo bolo v liste ? Že sa vôbec niekto ohradil, že nechce byť použitý ako prostriedok. U mňa je to odvaha a spontánnosť. Umelcom je predsa dovolené viac ( to už sa riešilo viackrát), len ma prekvapuje, že sa tu ukázalo ako je roztieštená naša umelecká scéna a spolupatričnosť.

    • Kveta Fajkusová

    Pod otvoreným listom Lucii Tkáčovej sa objavil komentár, kde sa píše o praktikách rodinkárstva na FPU pri rozdeľovaní grantov a štipendií. Na prvý pohľad zákerný príspevok, v snahe naštrbiť povesť Lucii Tkáčovej. To som si myslela aj ja. Naivne som si myslela, že v našej bubline sa niečo také nemôže stať, veď my sme tí, ktorí nesieme to svetlo, ideme príkladom okolitému svetu (minimálne tomu slovenskému). Ale nenechalo ma to a pozrela som sa na to bližšie na základe indícií, ktoré zanechala komentátorka. Lucia Tkáčová tento rok získala štipendium v plnej výške ako si o to žiadala. Poznajúc umelecké kvality Lucii Tkáčovej, verím tomu, že štipendium by získala aj bez toho, že by v komisii sedela aj Anetta Mona Chisa a Dorota Kenderová. V našej výtvarnej obci sa navzájom poznáme. Je tak malá, že tomu sa proste nevyhneme. Ale! Minimálne Anetta Mona Chisa v tej komisii nemala čo robiť, keď vedela, že medzi žiadosťami figuruje aj meno Lucii Tkáčová, s ktorou tvorí umeleckú dvojicu. To isté mala spraviť aj Dorota Kenderová, keď medzi žiadateľmi sa objavilo meno jej partnera, Borisa Sirku, ktorý tiež úspešne získal štipendium. Možno keby som sa do toho hlbšie ponorila, našla by som aj iné nemilé prekvapenia a súvislosti. Naďalej ale chcem veriť v nestrannosť komisie FPU, nakoľko podľa môjho usúdenia ide o výnimočný a dobre fungujúci projekt. Kvetka.

    • Monika Vitanyi

    Nechápem pointu predošlého príspevku. Keď akože niekoho poznám, tak nesmiem hodnotiť kvalitu jeho projektu – diela? Pre porovnanie : Keď má učiteľ v triede, kde učí aj svoje dieťa alebo priateľovo dieťa, tak mu nesmie dať z písomky jednotku, lebo sú príbuzní (piatelia) ?

    • Dora Kendera

    Nehnevajte sa na mňa, nechcela som sa k tomu vyjadrovať, ale takáto pokútna investigatíva nikomu nepomôže iba spochybňuje a nahlodáva našu prácu aj prácu FPU. V FPU je jasne definované čo je konflikt záujmov vždy keď sa v takom nachádzam z komisie odstupujem. Prečítajte si tú definíciu prosím, predtým ako sa vyjadríte. Áno je nešťastné, že takmer všetci na scéne sme priatelia, necháva to priestor na takéto lacné konšpirácie. Btw viete aj o ostatných členoch komisie kto s kým žije, žil, alebo má nejaký iný pracovný vzťah, alebo stalkujete len mňa? Vôbec totiž nechápem ako si vôbec môžte dovoliť len tak vyťahovať, spochybňovať, bulvarizovať a podsúvať verejne vaše dojmy o mne, mojom vzťahu, o umeleckých aktivitách Anety a Lucie, alebo FPU. Už len formulácie, ktoré používate: rodinkárstvo, obsadenie komisie, prikleplávanie grantov sú úplne mimo, pretože tie procesy úplne inak fungujú. Aj my aktuálni členovia komisie dbáme na to aby výsledky grantov neboli spochybniteľné neúspešnými žiadateľmi a internetovými investigatívcami. Prosím vás keď bude výzva na nominácie členov komisií, nominujte ak ste oprávnená nominovať, nech je z koho vyberať nových členov komisií.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *