Artalk.cz

TZ: Přemysl Procházka

Přemysl Procházka / Transport / stone projects / Praha / 7. 10. – 11. 11. 2020

Téma Přemysla Procházky by se dalo sumarizovat jako „malba o malbě“. Přesto či právě proto se naprostá většina jeho obrazů vymyká konvenční představě o klasickém závěsném obrazu. Někde jsou to nezvyklé použité materiály, a to jak podkladu, tak „barev“. Jindy zas bývají neobvyklé formáty obrazů, postup malby či přidané funkce obrazu. Procházka zkrátka bere do hry zdánlivě banální otázky „co a jak namalovat“ a „čím to namalovat na co“. Maskovány v naivizující stylizaci se Procházkovy obrazy mohou na první pohled zdát jako legrace, jaké provozují „malující herci a herečky“. To je však poťouchlá past, kam Procházka diváka směřuje, aby jej ukolébaného domnělou nadřazenosti nad autorem, a následně nachytal například otázkou, co plyne ze skutečnosti, když na obraze Ropovod namaloval „ropu na ropu ropou“. Zdánlivě formalistní či spíše technologický problém malby získává hned v druhém plánu potenciál nekonečně se větvící řeky významů. A především naivní jsme byly my, co jsme umělecké dílo, Procházkův obraz nedokázali identifikovat jako produkt ropného průmyslu a interpretovat třeba jako aktuální verzi barokního symbolu Vanitas. Není náhodou, že jedním z nejnebezpečnějších protivníků komiksového Batmana je zločinec přezdívaný Riddler (Hádankář), který je posedlý hádankami a rébusy všeho druhu. Přestože nemá žádnou superschopnost je smrtelně nebezpečný a na místě činu vždy nechává nějakou stopu v podobě hádanky. Obrazy Přemysla Procházky vás rozhodně o život nepřipraví, ale i tak si na ně dávejte dobrý pozor.

Ondřej Chrobák

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *