TOP svět 12.–18. 10. 2020

Art in General, newyorský partner Ceny Jindřicha Chalupeckého, ukončuje v souvislosti s covidem-19 svou činnost – San Francisco bude vyplácet nepodmíněnou mzdu umělcům a umělkyním – Americká muzea umění začala rozprodávat své sbírky

1/ Přední newyorské umělecké centrum Art in General ukončuje svou činnost

Art in General, Jersey, září 2020, zdroj, fb Art in General

Art in General (AiG), významné umělecké centrum současného umění, které do letošního léta sídlilo na Manhattanu, ukončuje po čtyřiceti letech své existence, během níž významně ovlivnilo tamní uměleckou scénu, svou činnost. Oficiálním důvodem jsou důsledky pandemie covid-19. Archiv instituce, která měla status neziskové organizace, bude převeden do Smithsonian Archives of American Art. Poslední říjen tak bude také posledním dnem činnosti centra. Předsedkyně představenstva Leslie Ruff společně s výkonnou ředitelkou Irene Mei Zhi Shum ve svém dopise na rozloučenou zveřejněném na oficiálních stránkách AiG uvedly, že i přes přijetí několika opatření a pokusu přizpůsobit se „novému normálu“ vyhodnotily situaci do budoucna jako neúnosnou. Mezi jedno z opatření patřilo i přesídlení do Jersey. AiG založili v roce 1981 Teresa Liszka a Martin Weinstein. Organizace se okamžitě stala centrem alternativní kultury, nabídla příležitost mnoha začínajícím umělcům a umělkyním a vystavovala například práce Gabriela Orozca, Glenna Ligona, Amy Sillman, Pierra Huygheho nebo Mariny Abramović. AiG organizovala také umělecké rezidence a stipendia. Ačkoliv bude činnost ukončena, AiG se na nějaký čas přemístí do online prostoru, a sice s avizovaným projektem Project 270: Signs of Change a online výstavou Dropped By and Found You: #DroppedbyAiG. Uzavření Art in General je také špatnou zprávu pro českou uměleckou scénu, jelikož tato instituce byla hlavní newyorskou spojkou Ceny Jindřicha Chalupeckého a jedna z jejích výkonných ředitelek, Laurel Ptak, je členkou mezinárodní poroty aktuálního ročníku. (Více zde a zde.)

2/ San Francisco podpoří svou uměleckou scénu půlročním stipendijním programem

San Francisco, 2006, zdroj: wikimedia commons, Kitchen

Již během první vlny pandemie covid-19 se vedení San Francisca, v čele se starostou Londonem Breedem, rozhodlo založit platformu Economic Recovery Task Force pro vyhodnocení situace, podporu nejvíce ohrožených oblastí, nápravu škod způsobených pandemií a promýšlení způsobů, jak co nejefektivněji snížit předpokládaný schodek rozpočtu San Francisca, který byl prozatím odhadnutý na 1,6 miliard amerických dolarů. Platforma organizuje vrcholné představitele obchodních, kulturních či výchovných organizací. V minulém týdnu kancelář starosty oznámila, že pro podporu kultury San Francisca bylo vyčleněno 6 mil. amerických dolarů, přičemž počínaje lednem bude každý měsíc rozdělen jeden milion mezi sto třicet uchazečů či uchazeček. Prostředky budou mít status nepodmíněného univerzálního příjmu. Město dále vyčlenilo 265 tis. amerických dolarů na osvětovou kampaň, do níž chce zapojit umělce a umělkyně. Kampaň se bude týkat zodpovědného chování v dobách pandemie. Měly by proto vzniknout tzv. „murály“, které by toto téma zpracovávaly. V samotném San Franciscu se ozývají kritické hlasy, které poukazují na nejasně formulovaná pravidla a podmínky, za jakých bude žádostem, které mají deadline koncem října, vyhověno. Obhájci projektu se však shodují na tom, že San Francisco díky tomuto kroku zamezí dalšímu odlivu lidí z umělecké scény. V posledních letech se jich totiž stále více stěhovalo jinam. (Více zde a zde.)

3/ Americká muzea umění rozprodávají své sbírky

Muzeum umění v Baltimoru, průčelí, 2008, zdroj: wikimedia commons, Iracaz

V dubnu letošního roku byla na půdě Asociace ředitelů/ředitelek muzeí umění severní Ameriky (AAMD) připravena nová pravidla, která umožňují prodej děl ze sbírek muzejních institucí. Co zatím stálo jen na papíře, stává se nyní skutečností. Svá díla nabídly v renomovaných aukčních domech k prodeji takové instituce, jako jsou Muzeum umění v Baltimoru nebo Brooklynu. Baltimorské muzeum nabídlo v Sotheby’s díla Brice Mardena, Andyho Warhola nebo Clyfforda Stilla v odhadované hodnotě 65 mil. amerických dolarů. Minulý čtvrtek se v aukčním domě Christie’s vydražila díla ze sbírky Brooklynského muzea za celkovou sumu 6,6 mil. amerických dolarů. Mezi nimi byl i obraz Lucase Cranacha st. zobrazující sebevraždu Lukrécie, jenž byl muzeu odkázán v roce 1921. Cranach, jehož odhadní cena byla 1,8 mil. dolarů, byl nakonec vydražen za více než dvojnásobek. Celková cena i s provizí tak činí 5,1 mil. dolarů. (Více zde.) Na konci října proběhne další aukce u Sotheby’s, kam Brooklynské muzeum nabídlo díla Clauda Moneta, Jeana Dubuffeta, Edgara Degase, Juana Miróa nebo Henriho Matisse. (Více zde.) Většinou jde o velmi snadno obchodovatelné autory, kteří zaručují aukční úspěch. Ačkoliv AAMD nastavila jasné podmínky ohledně využití touto cestou získaných prostředků – většinou mají být investovány zpět do péče o sbírku nebo do nových akvizic – ve většině případů se muzea touto cestou snaží vyřešit krizi způsobenou covidem-19. Muzeum v Baltimoru však přišlo i s programem, kdy za obrazy „bílého muže“ mají být nakoupena díla dříve marginalizovaných umělců a umělkyň. Příklad Baltimoru a Brooklynu následují další muzea, jako například Everson Museum (prodává Jacksona Pollocka), Indianapolis Museum of Art (zbavuje se francouzského umění přelomu 19. a 20. století), Modern Art Museum of Fort Worth (nabízí zejména moderní umění, např. Julese Pascina), Laguna Art Museum (oželí Matissovy kresby) nebo Montclair Art Museum (vyšle do světa Picassův cyklus o Mínotaurovi). Ať již uskutečněné, nebo plánované prodeje se pochopitelně neobešly bez kritiky. Skupina bývalých podporovatelů a donátorů zaslala například otevřený dopis nejvyšším představitelům státu Maryland, v němž požadují prověření a pozastavení plánovaného prodeje děl Baltimorského muzea (více zde a zde).

Martin Vaněk | Narozen 1982, je historik umění, kurátor a výtvarný kritik. Vystudoval dějiny umění a český jazyk a literaturu na FF MU v Brně. Od roku 2017 je doktorandem Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Pracoval jako kurátor v Muzeu Jindřichohradecka, Alšově jihočeské galerii a také v metodickém centru při Moravské galerii. Je spoluautorem stálé expozice AJG s názvem Meziprůzkumy. Sbírka AJG 1300–2016 (2017, 2018, 2019, 2020). Působí jako externí kurátor AJG, externí kurátor Muzea fotografie a moderních obrazových médií v Jindřichově Hradci. Je členem iniciativy Je to i tvoje město.