Artalk.cz

Odborníci a odbornice z oboru jsou volbou Alicje Knast do čela NGP překvapeni

Velké překvapení z volby nové generální ředitelky Národní galerie Praha, kterou se dnes stala polská muzikoložka se zkušenostmi s vedením několika galerií a muzeí Alicja Knastová, vyjádřila většina lidí z oboru oslovených ČTK. Ve finále jí ministr kultury Lubomír Zaorálek (ČSSD) dal přednost před historikem umění Jiřím Fajtem a kurátorem Markem Pokorným. Jediné, na čem se oslovení odborníci relativně shodnou, je respekt k otevřenému výběrovému řízení a možnost nastartovat novou etapu v historii Národní galerie nezatíženou svým zakotvením v tuzemském kontextu.

„Výbor Uměleckohistorické společnosti (UHS) si cení toho, že nová ředitelka Národní galerie Alicja Knastová vzešla z otevřeného výběrového řízení, na němž se podílela i odborná veřejnost. Na základě vyjádření pana ministra je jasné, že hlavním úkolem nové ředitelky bude především zvýšení návštěvnosti, stejně důležitý je ale i kvalitní výstavní program a dobré fungování instituce jako takové,“ řekla ČTK za výbor společnosti Johanka Lomová.

Národní galerie v Praze je největší česká sbírková instituce ve výtvarném umění, je také ale i důležitým fenoménem ve smyslu toho, kam se ubírá současná prezentace umění a jeho kontakt s divákem. Je také důležitým partnerem dalším subjektům působícím v oboru, které s ní více či méně, často s ohledem na personální obsazení, spolupracují.

„Alicju Knastovou osobně neznám, ale na její koncepci pro NGP jsem ocenila, že neopomněla důležité otázky, jako je inkluze rozmanitosti skupin diváků i témat do programu NGP, nutnost větší péče o stávající zaměstnankyně a zaměstnance, podnícení společné diskuse nad vizí budoucího fungování instituce, důraz na výzkum a sbírání umění středoevropského prostoru a vzájemnou podporu a spolupráci s lokální uměleckou scénou,“ řekla ČTK předsedkyně Společnosti Jindřicha Chalupeckého Karin Kottová.

„Nová ředitelka nepřichází po mnoha změnách v NGP do lehké situace, ale budeme jí držet palce, aby se jí podařilo plánované cíle prosadit. Doufám také, že budeme mít možnost společně jednat o obnovení konání Ceny Jindřicha Chalupeckého v Národní galerii Praha, kam podle mě – v rámci střídání s Brnem a nově Ostravou – nadále patří,“ uvedla Kottová.

Výstava finalistů Chalupeckého ceny, která vyzdvihuje výjimečné umělce do 35 let, se měla na podzim konat v Národní galerii, dočasná ředitelka Anne-Marie Nedoma ji však s odvoláním na situaci kolem koronaviru a jeho dopadem na veřejné rozpočty odmítla v NGP uskutečnit.

Vít Havránek, který jako kurátor současného umění působí v několika mezinárodních platformách a v minulosti o místo v NGP usiloval, ČTK dnes řekl, že v případě volby Knastové se nabízí příležitost, že nahlídne na instituci nezávisle. „Je naděje, že by mohla být Národní galerie restrukturalizovaná, že nová ředitelka zjistí, že je to příliš velká instituce a že by k její restrukturalizaci mohl přistoupit spíše, než historií a kulturním kontextem zatížený kandidát z domácího prostředí,“ řekl Havránek, který právě možnost rozdělit NGP na několik institucí už dříve prosazoval.

„Pro mě byla volba Knastové překvapivá, ale zároveň povzbudivá. Pevně doufám, že přinese čerstvý vítr, nové nápady a zkušenosti do této trochu zatuchlé instituce, protože sama není zatížená místními animozitami v odborné komunitě. Ve své koncepci vyzdvihuje svou roli týmového lídra proti ovládání instituce vlastními ambicemi. A snahu zbavit ji rutiny. Držím jí palce,“ řekla ČTK nezávislá kurátorka a publicistka Lenka Lindaurová.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *