TZ: Vize obrazu
10. 10. 2020Infoservis
Vize obrazu / kurátorka: Adéla Machová / Dům umění Ústí nad Labem / Ústí nad Labem / 24. 9. — 4. 11. 2020
Výstava Vize obrazu přibližuje perspektivu vnímání uměleckého díla a odkazuje k nezbytné aktivizaci vlastní mysli, kdy se z pouhého dívání se na zobrazované (angl. „image“), stává viděné. Vystavující umělce spojuje jednak práce s vizuálními znaky a obrazovou symbolikou jako prvkem odkazujícím na imaginativní příběh, ale také jejich očekávání od samotného diváka. „Prezentovaná umělecká díla vybízí diváka ke čtení vizuálního vyprávění,“ popisuje kurátorka výstavy Adéla Machová. Je třeba nahlédnout tzv. za rám obrazu i prozkoumat prostředí, ve kterém je dílo prezentováno, zajímat se o autorovy inspirace a v neposlední řadě převést myšlenky a představy do slov, která nám pomohou rozkrýt obsah a význam ukrytý v uměleckém díle.
Zobrazované v podobě obrazů světa, určitých situací, emocí i snů hovoří jazykem, který mu pomocí vizuálních znaků, symboliky, linií a barev připravil a daroval autor, čímž vytvořil dílo jako nositele myšlenky – sdělení. Co se skrývá v zobrazovaném? A jaké představy (vize) přináší naše zkušenost?
Výstava otevírá divákovi pohled na dva specifické tvůrčí přístupy v současném umění a neklade si za cíl představit celou škálu možností, naopak staví na jednoduchém principu jejich vzájemné rozlišnosti a osobní kurátorské zkušenosti ze zahraničních stáží v letech 2017-2019 v rámci projektu TICASS. Představuje abstraktní tvorbu (Elisa Muliere, Małgorzata Szymankiewicz, Aniela Wesoły) typickou svou nepředmětností, poetikou i využitím výrazových prostředků barev, linií a struktur, a konceptuální umění (Daniel Hanzlík, Kitso Lynn Lelliott, Brian Wekesa) pracující s obrazovým symbolem jako nositelem ideje a věnující se různým kulturně-společenským tématům.
„Vystavující autoři z různých úhlů pohledu rozostřují či kritizují povahu skutečnosti, které nejdříve naslouchají, hledají rytmus, objevují tempo a nechávají danou skutečnost nově dýchat,“ doplňuje výstavní projekt kurátorka Adéla Machová.
Výstavní projekt vznikl v rámci mezinárodního výzkumného projektu TICASS – Technologies of Imagining in Communication, Art and Social Sciences, který byl podpořen z programu EU HORIZON 2020 (www.ticass.eu).