TOP svět 14.–20. září 2020

Nejstarší vyobrazení vesmíru je možná mladší, než se myslelo – Umělecká obec ve Velké Británii zaslala otevřený dopis Tate proti hromadnému propouštění zaměstnanců – Jak koronavirus promění urbanismus a architekturu veřejného prostoru?

1/ Nejstarší vyobrazení vesmíru je možná mladší, než se myslelo

Foto: Nebra Sky Disc. Zdroj: Landesmuseum für Vorgeschichte v Halle, Německo

Archeologové nyní zpochybňují stáří dosud nejstaršího známého zobrazení vesmíru známého jako Nebra Sky Disc. Bronzový a zlatý artefakt může být o zhruba tisíc let mladší, než se původně myslelo. Archeologové z Goethe-Universität Frankfurt a Ludwig-Maximilian Universität v Mnichově publikovali článek v Archeologische Informationen, který se snaží ukázat, že památka původně řazená do doby bronzové a stará 3 600 let ve skutečnosti vznikla až v době železné, tedy o milénium později. Nebra Sky Disc byl nelegálně vykopán v roce 1999 hledači pokladů a o čtyři roky později získán na černém trhu ve Švýcarsku během razie. Lupiči tehdy uvedli, že artefakt nalezli v Německu nedaleko města Nebra spolu s dalšími předměty. Existuje několik možných interpretací Nebra Sky Disc. Archeologové se vesměs shodují, že disk byl rituálním objektem představujícím pohyb nebeských těles vytvořený únětickými lidmi, aby mohli sledovat lunární a sluneční kalendář a podle toho určit, kdy mají pěstovat plodiny. V roce 2013 světová organizace UNESCO označila nalezení disku za největší archeologický objev 20. století. Nyní je však celý příběh zpochybněn. Jak uvádí historik a archeolog Rupert Gebhard z Ludwig-Maximilian Universität a Rüdiger Krause, profesor historie na Goethe-Universität, je velmi pravděpodobné, že zloději lhali o původním místě nálezu. Jak Gebhard uvedl pro The New York Times: „Lupiči nikdy neprozradili pravé místo nalezení artefaktů, neboť je pro ně jako cenná pokladnice. Jednoduše se vrátí na stejné místo a nalezené artefakty mohou prodávat dál.“ Vědci rovněž tvrdí, že usazeniny půdy nalezené na disku se neshodují s usazeninami na meči a dalších artefaktech, které měly být vykopány na stejném místě. Rovněž zdobení disku představující Slunce, Měsíc, hvězdná souhvězdí a Mléčnou dráhu mají kulturně a vizuálně mnohem více společného s artefakty z pozdní doby železné. Landesmuseum für Vorgeschichte v Halle, které artefakt vlastní, nová zjištění odmítá a označuje je za zavádějící (více zde). Z metalurgického hlediska je podle muzea datování disku do doby železné zjevně vyloučeno. Nové otázky týkající se historie disku by měla otevřít i chystaná výstava The World of the Nebra Sky Disc – New Horizons připravená ve spolupráci Landesmusea a British Musea v Londýně, která se v Německu otevře příští červen a poté bude převezena do Londýna.

2/ Umělecká obec ve Velké Británii zaslala otevřený dopis Tate proti hromadnému propouštění zaměstnanců

Tate Modern v Londýně. Zdroj: Christine Matthews, Wikimedia Commons

Otevřený dopis na podporu zaměstnanců všech čtyř poboček britské Tate, kteří čelí hromadnému propouštění podepsalo okolo 300 umělců, včetně vítězů prestižní Turner Prize a lidí pohybujících se v kulturním odvětví. V dopise požadují, aby organizace zamezila zrušení 313 pracovních pozic uvnitř instituce. Rozhodnutí by mělo zamezit vyhození pomocných pracovníků, kteří zároveň mají nejnižší platy a řada z nich je příslušníky etnických menšin. „Žádáme Tate, aby přestala s propouštěním a začala zkoumat nové inovativní cesty, jak zachovat pracovní pozice a zamezit outsourcingu, zatímco 313 zaměstnancům hrozí vyhazov. Mezi signatáři dopisu jsou například i Sophia Al-Marie, Lawrence Abu Hamdan, Hannah Black, Zach Blas, Forensic Architecture, Jesse Darling, Paul Maheke, Mak Leckey, Anicka Yi a řada dalších autorů, kteří v nedávné době měli v jedné ze čtyř poboček Tate výstavu. Podobný dopis byl instituci adresován před měsícem a podepsalo jej všech deset finalistů Turner Prize za rok 2020. Mluvčí galerie, která znovu otevřela v červenci, uvedl deníku The Guardian, že škrty představovaly poslední možnost galerie, jak ušetřit. Dále dodal: „Tate letos čelí nedostatku příjmů z vlastního výdělku ve výši 50 mil. liber. Děláme vše, co je v našich silách, abychom zmírnili celkový dopad. Snižujeme všechny rozpočty na polovinu, u běžných zaměstnanců došlo k dobrovolnému snížení platů o 10 % a nadále se snažíme o větší vládní podporu.“ Přesto kritici Tate upozorňují, že snaha ze strany instituce je nedostatečná ve chvíli, kdy dochází k propouštění, zatímco vedoucí zaměstnanci vydělávají přes 100 000 liber.

3/ Jak koronavirus promění urbanismus a architekturu veřejného prostoru?

Přístavba k Brooklyn Laboratory Charter School poblíž Manhattan Bridge vzniklá ve spolupráci studií WXY a SITU. Zdroj: SITU / Studio

Rozsáhlý článek v The New York Times ukazuje, jak koronavirus a jarní protesty spojené s Black Lives Matter ovlivnily současný pohled architektů, zahradních architektů, urbanistů i designérů na řešení veřejného prostoru v USA a fungování některých vzdělávacích a sociálních zařízení (celý článek zde). „Architekti a další designéři, kteří se v minulosti věnovali vytváření veřejných míst podporujících shromažďování a společenské aktivity, musí nyní řešit otázku, jak znovu podpořit fungování těchto prostranství, aniž by přispěli k šíření nákazy. Zkoumají, jak snížit zdravotní rizika v nemocnicích a jak umožnit knihovnám plnit jejich zásadní roli,“ uvádí The New York Times. Kate Orff, zakladatelka firmy SPACE pro krajinářskou architekturu a ředitelka programu urbanistického designu na Kolumbijské univerzitě komentovala situaci v New Yorku: „Město boří hranice mezi osobním a veřejným prostorem. Je to jeden z důvodů, proč zůstat doma bylo pro tolik lidí obtížné. Vždy jsme se z bytů rozlévali do ulic různými způsoby.“ Právě do ulic se nyní rozšiřuje řada projektů a iniciativ i díky nově zjednodušenému procesu umožňujícímu využít chodníky a částečně silnice před veřejnými budovami, jak uvádí Claire Weisz, vedoucí studia WXY, zabývající se městským designem a architekturou, která oceňuje, že se nyní ulice staly více než jen spojnicemi plnými aut. „Proč nepostavit na ulici dočasný úkryt, který by hostil venkovní knihovnu nebo studijní prostor?“ klade si otázku Weisz. Pro projekt revitalizace maloobchodu, kterou zadala Okresní obchodní oblast Hudson Square, navrhuje postavit markýzy nad chodníkem, aby jednotlivé malé obchody mohly přenést své zboží ven a zachovaly pravidla sociálního distancování. Claire Weisz (potažmo studio WXY) ve spolupráci se studiem SITU rovněž vytvořily návrh znovuotevření školy Brooklyn Laboratory Charter School poblíž Manhattan Bridge, kde nyní měsíc probíhal testovací provoz. Podle návrhu mají studenti vstupovat do budovy školy podle střídavého rozvrhu. Zatímco se bude jedna skupina učit přímo v budově, druhá může trávit čas na speciálně upraveném prostranství kolem školy. V těchto provizorních prostorách nazvaných Urban Umbrella probíhá měření teplot před vstupem do budovy a studenti se zde mohou věnovat například kalisthenice a rozvojovým hrám.

Petra Lexová | Vystudovala dějiny umění a učitelství výtvarné výchovy. Věnuje se výzkumu středoevropského sochařství 60. a 70. let a architektuře. V současné době je doktorandkou na Semináři dějin umění MU v Brně a přednáší na Ústavu věd o umění a kultuře FF JU v Českých Budějovicích.