Artalk.cz

TZ: Výstava Too Hot Evy Jaroňové ukazuje v Kostce utrhané končetiny a noční můry malé holčičky

Výstava Too Hot Evy Jaroňové ukazuje v Kostce utrhané končetiny a noční můry malé holčičky / MeetFactory: Galerie Kostka / Praha / 13. 7. 2020

Po skoro šesti měsících se do Galerie Kostka vrací umění. První postpandemickou výstavou je TOO HOT umělkyně Evy Jaroňové. Vystoupat po strmých schodech a ocitnout se v pokojíčku útulných hororových scén můžou návštěvníci od pondělí 13. 7. 

Nečekaná pandemie poměrně zásadně zamávala programem obou galerií MeetFactory. Ve velké galerii se posunul termín otevření výstavy Spiritualities: Three Contemporary Portrayals of Transcendence and Beliefs (momentálně k vidění do 16. 8.), v Galerii Kostka byla kurátorka Eva Riebová nucena zrušit plánovanou výstavu indické umělkyně Afrah Shafiq, což jí ale zároveň umožnilo rozhlédnout se více po české scéně. „Eva Jaroňová se v minulých letech zúčastnila open callu pro Galerii Kostka, její drobné kresby byly pro komisi nesmírně zajímavé, a přestože její projekt nakonec nebyl vybrán (i vzhledem k prostorovým možnostem Galerie Kostka), kresby v nás rezonovaly,“ popisuje Riebová důvody, proč se rozhodla oslovit v Brně usazenou umělkyni. Společně s architekty Bibianou Heinichovou a Janem Stibitzem nakonec v krychlové monumentální galerii vytvořili pro nevšední ilustrace Jaroňové útulné, avšak úzkostné prostředí. K tomuto netradičnímu řešení byl i další důvod. „Paradoxem výstavy odkazující k extrémnímu suchu je fakt, že se v Galerii Kostka i při menší přeháňce tvoří kaluže vody,“ vysvětluje Riebová.

Výstava TOO HOT představí výjevy plné černého humoru a sarkastických komentářů současné doby. Jedná se o výběr starších i nových kreseb a maleb, ve kterých se objevují výjevy stejně morbidní jako humorné, podané tvaroslovím v podstatě infantilním. K hororovým scénám, které působí jako záznamníky hrozivých snů, jejichž ústřední postavou je malá dívka, často požíraná hady, ptáky či netopýry, se postupem času přidávají další dívky, objevují se lidé s oběma pohlavími (anebo s žádným), zvířata, rostliny…Jako  by byli sežehnuti sluncem, rozpíjejí se všichni tvorové v jeden organismus. Individuální noční můry přerůstají v kolektivní drama.

V jejích posledních kresbách jsou to lidé, kteří dobrovolně anebo násilím pokládají život ve prospěch krajiny a rostlin. A právě v tomto momentě se Jaroňová dotýká, byť možná nevědomě, současného pocitu a nutnosti splynout s přírodou, v jejím případě velmi drastickými prostředky, které umožňuje výtvarná fabulace.

Její malby se často pohybují na hranici kýče, jsou šťavnaté a lákavé na omak (což výrazně podporuje tisk na saténovou látku a formát naducaných polštářů). Jsou přitažlivé, ale trochu úlisné. Jsou jednoduše TOO HOT.

Výstava byla zahájena místo tradiční vernisáže v den otevření live streamem (13. 7., 13:00), který je ke shlédnutí na Facebooku MeetFactory. O setkání s umělkyní a kurátorkou ale návštěvníci nepřijdou: ve čtvrtek 13. srpna proběhne v továrně Soirée – večírek výtvarné scény MeetFactory. Na programu bude nejen artist talk s Evou Jaroňovou, ale také otevřené ateliéry rezidenčního programu.

Eva Jaroňová (*1984)
Eva Jaroňová pochází z Valašska. Vystudovala učitelství výtvarné výchovy na PdF UP v Olomouci a Fakultu výtvarných umění v Brně, kde studovala v ateliéru Environment pod vedením ak.mal. Vladimíra Merty a MgA. Barbory Klímové. Absolvovala studijní pobyt na Akademii výtvarných umění ve Varšavě a pracovní stáž na Islandské Akademii Umění v Rejkjavíku. Věnuje se především ilustraci, malbě a hudbě a v poslední době také designu textilu. Své práce publikuje především v podobě autorských grafik a zinů. Vydala autorskou knihu Škůdci, která je vytištěná experimentální formou sítotisku a risografu a obsahuje stejnojmenný komiks. Autorka publikuje své ilustrace například v časopisech Živel, Čilichilli, Artmap, FÚD, Host, na serveru Artalk, ilustruje knihy nakladatelství Tribun. Pravidelně vystavuje v ČR. Mezi její hudební aktivity patří elektro-popové projekty ◊>≈ (PzH) a No Fun at All in the House of Dolls.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *