TZ: V Jurkovičově vile bude k vidění i 17 metrů dlouhý náhrdelník připomínající období pandemie

V Jurkovičově vile bude k vidění i 17 metrů dlouhý náhrdelník připomínající období pandemie / Moravská galerie v Brně / Brno / 3. 6. 2020

V Jurkovičově vile dojde k obměně stávající výstavy. Právě nyní jsou zde instalovány nové exponáty – designové výrobky i umělecké instalace Evy Eisler, sochařské práce Petera Demka. Výstava pod názvem House Sitters bude k vidění od 5. června, Moravská galerie zve na zahájení 4. května od 16 hodin. 

Plánovaná výstava designérského dua Hermann & Coufal byla kvůli pandemii přesunuta na příští rok. Moravská galerie se proto dohodla s umělci Evou Eisler a Petrem Demkem na prodloužení jejich výstavy. „Umělci souhlasili pod podmínkou, že minulou výstavní konstelaci natolik pozmění, že se bude jednat o novou výstavu. Zvolili i nový název, který s nadsázkou vystihuje jejich aktuální funkci uměleckých „strážců“ domu v nejisté době,“ upřesňuje kurátor výstavy Ondřej Chrobák.

Eva Eisler ve své práci slučuje architekturu, design a umění. Její tvorba je charakteristická tvarovým minimalismem, ušlechtilými materiály a jejich dokonalým zpracováním. Výstavu v Jurkovičově vile považuje autorka za mini retrospektivu, její prodloužení nám nabízí možnost zhlédnout další polohy její práce. „Dva původní dominantní objekty ve vile zůstávají, ale budou instalované jinak a v jiných konfiguracích. To naznačí, jak můžeme manipulovat s dojmem vnímavosti prostoru. V nové instalaci se objeví plastiky z hutního skla, které nebyly dosud nikde vystavené; skleněné Venuše odkazují na pravěké kultury a jejich rituály, na archetypální zobrazení symbolů plodnosti a pojetí ideálu ženského těla. Nejnovějším exponátem je 17 metrů dlouhý náhrdelník z černého skla, připomínající nedávné období pandemie. Vznikl z potřeby zklidnění mysli, meditativního soustředění a kontemplace nad pomíjivostí svobody, bezpečí a lidského života,“ říká Eva Eisler.

Naopak sochař Peter Demek se nenechává příliš ovlivnit okolními událostmi, tvoří na základě vlastních „zásobníků témat“. V obou etapách výstavy v Jurkovičově vile se snažil najít jakési kolektivní znaky nebo styčné body s tvůrcem architektury vily. „Vyzkoušel jsem tvořit jinak, tvořit ornamentálně bez přísného detailu. Nejedná se přímo o nějaký typ secese, ale o vlastní podání morfologických zkratek,“ doplňuje Peter Demek. Všechna jeho díla, která jsou k vidění na výstavě House Sitters, byla vytvořená přímo pro Jurkovičovu vilu. Je to například dílo nazvané DNA Motif – jedná se o dva vysoké sloupy umístěné v prostoru hlavního obývacího prostoru vily, nebo Jurkovič´s window – kruhové okno z jemně modrého skla, které symbolizuje dávný pohled do inspiračního světa.