Artalk.cz

13. 2. 2019 / Eduard Freudmann: Archív bieleho slona

Eduard Freudmann: Archív bieleho slona, uvedenie č.3 / Pistoriho Palác, Štefánikova 25, Bratislava / 13. 2. 2019 o 19:00 hod

Dátum: 13. 2. 2019 o 19:00
Miesto konania / Pistoriho Palác, Štefánikova 25, Bratislava

Ponúkame bezplatnú cestu vlakom z Viedne do Bratislavy a späť. Prosim registrujte sa do 10.2, počet miest je limitovaný.

„Mlčanie mojich starých rodičov o Šoa nebolo formou popierania, ale spôsobom, akým sa vyrovnávali s traumou. Bolo to však rozporuplné mlčanie. Chceli, aby sme sa “pozerali dopredu, a nie dozadu”, ale tiež chceli, aby sme poznali pravdu. V roku 1979 začala moja stará mama vytvárať rodinný archív. Odkedy sa ku mne tieto materiály dostali, archív sa stal mojou osobnou obsesiou, ktorá ma lákala, ale aj znepokojovala: poklad a bremeno súčasne. Celé roky som vo vzťahu k archívu osciloval medzi pocitom magnetickej príťažlivosti a sebaobrannou averziou. Vymyslel som desiatky projektov, ktoré s materiálmi mali pracovať, ale nakoniec som všetky zanechal. Ale archív ma nikdy úplne neopustil a v určitom momente som pochopil, že mu musím čeliť a zaoberať sa ním umelecky.“

Archív Bieleho slona, uvedenie č. 3, skúma dedičstvo Šoa z perspektívy tretej generácie potomkov, ktorí dnes žijú v Rakúsku. V tejto intenzívne osobnej sólo-produkcii vychádza Freudmann z rodinných archívov, ktoré zahŕňajú napríklad básne napísané jeho starým otcom v koncentračnom tábore, aby preskúmal mlčanie svojej rodiny o Šoa a uskutočnil vlastný pokus porozumieť ťažobe tohto dedičstva cez umenie. Performance reflektuje, aký spôsobom je pamiatka Šoa pripomínaná v súčasnom Rakúsku a v širšom zmysle, ako je možné hovoriť o hrôzach, keď obete odchádzajú, alebo mlčia. Tým poskytuje dôležitý vhľad do skúseností tretej generácie v Európe a do následkov traumy naprieč generáciami.

“Biely slon je presný – politicky, esteticky aj metodologicko-technicky (umelecký výskum v tom najlepšom) – a tým hlboko presvedčivý v požiadavke a provokovaní spomínania, imaginácie, konfrontácie, úžasu a hnevu.” Johanna Schaffer, historička a teoretička umenia (Art School Kassel)

Po performance bude nasledovať diskusia s divadelným teoretikom Jánom Šimkom.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *