Artalk.cz

TOP svět 6.–12. 1. 2020

Piotr Bernatowicz novým ředitelem Centra současného umění ve Varšavě – Požárům v Austrálii se musí přizpůsobit i muzejní provoz – Cecilia Alemani bude kurátorkou Benátského bienále 2021.

1/ Zámek na sedm let zakletý

Pohled do výstavy Karola Radziszewského Potęga sekretów (The Power of Secrets), 2019, Centrum současného umění Zámek Ujazdowski, foto: Martin Vaněk

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski ve Varšavě (Centrum současného umění, CCA) má od 1. ledna nového ředitele Piotra Bernatowicze (46), jenž po pěti letech vystřídal Małgorzatu Ludwisiak. Nový ředitel, jenž je známý jako homofob a propagátor „tradičních hodnot“, byl jmenován polským ministrem kultury a národního dědictví Piotrem Glińským (Právo a spravedlnost, PiS) na podzim minulého roku. Stalo se tak bez výběrového řízení, přičemž funkční období bylo stanoveno na dobu sedmi let. Varšavská instituce, založená roku 1985 Wojciechem Krukowskim, se dlouhodobě profilovala jako liberální a otevřená platforma poskytující prostor nejen výstavám polských umělců a umělkyň, ale přinášela také formáty prezentující umění zahraniční, v posledních letech orientované i na země Blízkého východu. Bernatowicz nyní otevřeně hovoří o změně dramaturgie, jež má být v kontrastu k dosavadnímu směřování CCA, které podle něj bylo ovlivněno marxistickou a queer propagandou, zaměřena na tzv. „pravicovou avantgardu“. Nový ředitel se chce dle deníku The New York Times zaměřit na patriotické umění zastávající konzervativní a rodinné hodnoty. Podle něj bylo právě toto umění dlouhodobě marginalizované. Již na sklonku minulého roku proto vznikla petice proti nástupu Bernatowicze, kterou podepsalo na tři tisíce signatářů a signatářek, mezi nimi mnoho významných umělců či umělkyň nejen z Polska, ale i ze zahraničí. Aktuálně v CCA probíhá retrospektivní výstava Karola Radziszewského, která je trnem v oku současnému vedení, jelikož vystavující umělec je jedním z předních reprezentantů LGBTQ komunity, jenž ve Varšavě založil Queer Archives Institute. Ačkoliv je Radziszewskému oficiálně garantována s původním vedením sjednaná doba trvání výstavy, je na umělce prostřednictvím oficiálních polských médií vyvíjen tlak, aby výstavu ukončil sám.

 

2/ Ničivé požáry v Austrálii mají svůj dopad i na muzejní provoz

Národní galerie v Canbeře, zdroj: wikimedia commons, Nick-D

Ničivé australské požáry mají svůj dopad i na tamní muzejní provoz. Problémem totiž může být i všudypřítomný polétavý popel a prach, jemuž lze jen těžko zabránit a odfiltrovat jej. Z tohoto důvodu, kdy v hlavním městě Canbeře byla koncentrace těchto částic ve vzduchu enormní, se tamní Národní galerie minulé pondělí rozhodla zavřít své brány, aby ochránila vystavené exponáty. V současnosti zde totiž probíhá výstava Matisse & Picasso, na níž jsou prezentována i díla zapůjčená z Tate Modern nebo pařížského Musée national-Picasso. Ředitel Národní galerie v Canbeře Nick Mitzevich o nebezpečí a o svém postupu své zahraniční partnery informoval. Škodlivý prach totiž může výrazně narušit povrch uměleckých děl. Se stejnými problémy bojují i ostatní australská muzea, jako například Murray Art Museum v Albury, kde je kvalita ovzduší ještě horší. Muzeum však zůstává otevřené a poskytuje tak klimatizovaný prostor pro odpočinek od veder. The Show and Tell Gallery (Corryong) pak na Nový rok fungovala jako dočasný azyl pro lidi bez přístřeší. The Blue Mountains Cultural Centre se rozhoduje, jakým způsobem bude měnit svou dosavadní letní dramaturgii, aby nemohla být umělecká díla poškozena. Více zde a zde.

 

3/ Kurátorkou hlavní výstavy 59. Mezinárodního bienále v Benátkách (2021) bude Cecilia Alemani

Cecilia Alemani, zdroj: facebook CA

Pátou ženou v historii bienále v Benátkách byla zvolena italská historička umění a kurátorka Cecilia Alemani, která vystudovala Bard College v NY a aktuálně působí jako šéfkurátorka newyorské galerie ve veřejném prostoru High Line art. Alemani připravovala například projekt Art Basel Cities v Buenos Aires (2018) a s Benátským bienále má již také své zkušenosti – sama kurátorovala Italský pavilon v roce 2017. Výstava se jmenovala Magický svět a prezentovala instalace Roberta Cuoghi, Adelity Husni-Bey a Giorgia Andreotty Calò. Hlavním tématem byla imaginace jako nástroj, skrze nějž lze nahlédnout neviditelné fenomény a zažít svět ve své mnohočetnosti. Manžel Cecilie Alemani, Massimiliano Gioni, je ředitelem Nového muzea v New Yorku (New Museum NY) a byl hlavním kurátorem bienále v roce 2013. Více zde a zde.