TZ: Výstavní plán GVUO v roce 2020
9. 12. 2019Infoservis
Výstavní plán GVUO v roce 2020 / Galerie výtvarného umění v Ostravě / Ostrava / 9. 12. 2019
16. 10. 2019 – 3. 1. 2021
DŮM UMĚNÍ V OSTRAVĚ / stálá expozice
Expozice představuje nejen umělecké poklady z období zrodu Domu umění, ale i architekturu budovy a celou řadu archivních dokumentů.
Kurátor: Jiří Jůza
22. 1. – 22. 3. 2020 (vernisáž 21. 1. v 17 hodin, sál naproti vstupu)
JACQUES CALLOT / Zrcadlo světa
Kurátor: Jiří Jůza a Jan Štefan
29. 1. – 15. 3. 2020 (vernisáž 28. 1. v 17 hodin, velký sál v 1. patře)
MARTA KOLÁŘOVÁ
Tvorba Marty Kolářové (1976), absolventky Akademie výtvarných umění v Praze v ateliéru profesora Michaela Rittsteina (2005), je inspirována periférní industriální krajinou Ostravy. Město je jejím hlavním námětem. Ne však ledajaké město. Kolářová naslouchá svému vnitřnímu hlasu a vytrvale maluje nevábné a většinou bezútěšné ostravské motivy, nehostinná městská zákoutí (nejraději v mlze či smogu, v dešti, v noci či nad ránem, v období únorových plískanic). Nicméně i určitá syrovost Ostravy má v sobě skrytou krásu, vzrušivost a sílu, což jiná města a kraje s harmoničtější a ne tak překotnou historií nemají.
To umělkyně dobře ví, když zobrazuje všední, opuštěná městská zátiší a obyčejné věci. Vychází vždy z autentických prožitků, z toho, co ji nejen obklopuje, ale hlavně oslovuje. Používá přitom velmi střídmou barevnost – jakoby nebarvy – ale i šedá a černá jsou barvy s nepřeberným množstvím nuancí. To vědí i mnozí fotografové, kteří záměrně užívají pouze černobílou škálu. Vždyť kvalitní černobílý obraz může být působivější, než výrazně barevný, a to zvláště v případě Ostravy. Navíc, když tato barevnost – nebarevnost souzní s duševním ustrojením autorky.
Kurátor: Milan Weber
8. 4. – 7. 6. 2020 (vernisáž 7. 4. v 17 hodin, velký sál v přízemí)
PAVEL NEŠLEHA / Síla obraznosti
Kurátor: Mahulena Nešlehová
8. 4. – 7. 6. 2020 (vernisáž 7. 4. v 17 hodin)
VÝSTAVA JEDNOHO DÍLA ZE SBÍREK GVUO
DUBEN – ČERVEN (sál naproti vstupu)
ZISKY 2018 GVUO: JOSEF BOLF
24. 6. – 31. 8. 2020 (vernisáž 23. 6. v 17 hodin, všechny sály Domu umění)
HYBRID-IN
Mezinárodní výstavní projekt je postavený jako právní střetnutí a konfrontace současného umění z Česka, Polska a a Slovenska. Prezentace současného vizuálního jazyka v středoevropském kontextu s preferováním 3D realizací (objektů, instalací, ready-made, objektoobrazů, de-instalací atd.). Výstava se zaměří na problematiku současné transformace současné společnosti a ekonomiky z bývalých silných industriálních oblastí na současné postindustriální a postsocialistické prostředí. Hybrid je prostě „in“ – od hybridní pšenice přes hybridní auta, hybridní poštu po hybridní satelitní přijímače, hybridní války až po hybrid art...
Vystavující: František lozinski o.p.s., Petr Lysáček, Martin Zet, Lukáš Kováčik, Libor Novotný, Martin Kochan - Cyril Blažo, Julia Gryboś – Barbora Zentková, Josef Daněk – Blahoslav Rozbořil, Tomasz Mróz, Agnieszka Polska, Diana Lelonek, Olaf Brzeski, Karolina Balcer, Dominika Łąbądź
Kurátor: Vladimír Beskid, František Kowolowski
24. 6. – 31. 8. 2020 (vernisáž 23. 6. v 17 hodin)
VÝSTAVA JEDNOHO DÍLA ZE SBÍREK GVUO
23. 9. – 3. 1. 2021 (vernisáž 22. 9. v 17 hodin, všechny sály Domu umění)
DĚLNÍK JE SMRTELNÝ, PRÁCE JE ŽIVÁ
Výstava se pokusí představit slavnou dobu světa práce, přes její degradaci, nezájem a postupný návrat na výtvarnou scénu. Nebude se jednat o nostalgické představení práce, ale o rehabilitaci tématu, jeho kritické zhodnocení a představení laické i odborné veřejnosti, jako tématu, které se nějakým způsobem týká každého lidského jedince otevřít. Výstava chce ukázat dobový význam tématiky práce a její odkaz pro současnost obecně a v užším pojetí regionu. V jednotlivých výstavních sekcích bude přestavena tematika práce, atributy pracovních profesí od průmyslu, obchodu, intelektuální činnosti až po zemědělské profese a jejich umělecké proměny v rámci 20. století tak, jak byly zastoupeny v sochařství, malířství, fotografii a architektonické plastice na českém území s přesahem do 21. století. Proměny od pojetí práce jako nutnosti, přes okouzlení technikou, až po současnou možnou interpretaci v rovině dobového pojetí každodennosti a dokladu technologického postupu či „posledního pracovního dne“, protože řada řemeslných a pracovních činností je dnes již opuštěna nebo zapomenuta.
Kurátor: Renata Skřebská
23. 9. – 3. 1. 2021 (vernisáž 22. 9. v 17 hodin)
VÝSTAVA JEDNOHO DÍLA ZE SBÍREK GVUO