Artalk.cz

TZ: Oľga Paštéková

Oľga Paštéková / Kde bolo – nebolo / kurátorka: Miroslava Urbanová / Dům umění v Opavě / Opava / 22. 11. 2019 – 5. 1. 2020

Človek dlhodobo premieňa prírodu na krajinu, mestá, či priemyselné zóny, miesta zábavy a oddychu. Špecializuje priestory, determinuje ich vzhľad, infraštruktúru, hranice a správanie sa v nich. Občas to vznešene nazýva kultiváciou. Myslí však predovšetkým na svoje potreby a ich naplnenie a tak tieto premeny častokrát znamenajú deštrukciu. Odtlačky jeho prítomnosti sú však spravidla dobre rozpoznateľné.

Oľgu Paštékovú fascinujú miesta, ktoré cez deň, ale predovšetkým po zotmení obývajú iné živé bytosti než ľudia, no narozdiel od ľudí nenarúšajú viditeľne nič z prirodzeného chodu vecí. Vo výstave Kde bolo-nebolo umelkyňa otvára tri pomyselné kapitoly súčasnej enviromentálnej hororovej rozprávky v troch imaginárnych a reálnych priestoroch súčasne – mesta, lesa a opusteného zábavného parku.

Emočne silne nabitá inštalácia v centrálnom priestore bývalej rajskej záhrady/rajského dvora prináša dušu (z lat. anima) lesa do galérie. Na ploche úzkych preglejkových priemyselne vyrábaných dosiek sa objavujú zvieratá a stromy, či skôr ich obrysy, tiene. Zobrazenia zvierat sa tu vo svojej ambivalentnej obrysovej (ne)prítomnosti stávajú stopami, indexmi živelnej sily, existenčného strachu a slobody zároveň. Sú v bezprostrednej blízkosti, vyskakujú na návštevníka. Umelkyňa tu simuluje (ne)prirodzené habitaty pre obe prítomné strany – návštevníka (les) i zobrazené zvery (galéria a naopak). Ich svety sa na okamih stretávajú, v momente pohltenia atmosférou inštalácie.

Ochrana zvierat a životného prostredia, rešpektujúca interakcia medzi živočíšnymi druhmi – homo sapiens nevynímajúc – sú pre ňu horúce témy. Okrem maľby a rytia Oľga najnovšie podklad i samotné motívy opaľuje ohňom. Citeľné je to aj v sérii Kärnten Spirit, vystavenej v ochodzi rajskej záhrady/rajského dvora, ktorá vznikla pri Oľginom rezidenčnom pobyte na juhu Rakúska. Zranená štruktúra dreva vytvára živelnú arabesku, vpisuje ďalšiu vrstvu príbehom bez rozprávkového začiatku a konca.

V sérii In Wonderland obývajú zvieratá ruiny opusteného lunaparku. Inšpiráciou bol pre umelkyňu predovšetkým berlínsky Spreepark, či americké zábavné parky zničené prírodnými katastrofami. Spreepark sa stal po bankrote na začiatku milénia obľúbeným cieľom urban exploringu. V súčasnosti sa však uvažuje o jeho revitalizácii pre kultúrne účely. No predtým sa však v jeho štruktúrach začal usádzať nový život – divoké zvery si znovu privlastnili tieto miesta, ktoré začali bujnieť iným životom, než tým konzumným. Osud Spreeparku nie je ojedinelý. Ruiny kedysi populárnych atrakcií masovej zábavy nám však ukazujú nielen ich ekonomický krach. Zároveň sa stávajú symbolickým pomníkom jednej epochy fetišizovania spájania nového a moderného s technologickým pokrokom. Na tomto opustenom ostrove umelo vytvorenej zábavy spolunažívajú plastové labute s vlkmi v turisticky príťažlivom postapokalyptickom settingu, ktorý sa však kvôli ignorácii prírodných zákonov a stupňovaní klimatickej krízy môže stať čoskoro realitou nás všetkých.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *