TZ: Bernd Blumrich

31. 10. 2019Artalk Infoservis

Bernd Blumrich / Kde se lidé setkávají s mosty / Goethe-Institut / Praha / 4. 11. - 19. 12. 2019

V pražském Goethe-Institutu bude v pondělí 4. listopadu zahájena výstava německého fotografa Bernda Blumricha. Patnáctka velkoformátových fotografií představí působivé momenty z doby, kdy padala Berlínská zeď, i z časů, které tomu předcházely. 

„Žádné jiné stavební dílo nepodněcuje naši fantazii tolik jako mosty. Pro mě představují statiku lidství – denně je stavíme, vstupujeme na ně, přecházíme po nich, strhujeme je. Je to nekonečný koloběh,“ komentuje autor výstavy Bernd Blumrich.

Mosty přitom Blumrich vnímá metaforicky coby životní události, hraniční zařízení, krajiny, stavby, pamětihodná nebo náboženská místa – seznam lze libovolně doplňovat. Na výstavě nazvané Kde se lidé setkávají s mosty tak najdeme například fotografie z listopadu 1982, kdy se východoněmecká tajná služba Stasi neúspěšně pokusila rozehnat vzpomínkovou akci ke konci první světové války, momentky z léta 1995, kdy umělci Christo a Jeanne-Claude zahalili berlínský Říšský sněm bílými plachtami, nebo působivé záběry tzv. mostu špionů, tedy Glienického mostu mezi Postupimí a Berlínem, jehož středem svého času procházel šev mezi Východem a Západem.

„Výstava jedním z našich příspěvků k výročí pádu Berlínské zdi a Sametové revoluce,“ vysvětluje ředitelka kulturního programu Goethe-Institutu Luisa Rath: „Proto mezi vystavovanými snímky najdete i řadu těch, které se bezprostředně váží k roku 1989,“ dodává Rath.

Blumrichova výstava nejen fotografiemi, ale i textem zachycuje působivé příběhy z doby, kdy Zeď skutečně padala. Za zmínku stojí např. snímek okamžiku, kdy po poledni 11. listopadu 1989 padl kus Berlínské zdi, bez velkého ohlašování a závažných politických projevů, bez přítomnosti dechové kapely a zástupců mezinárodního tisku, a kdy se docela prostě a téměř neslyšně místo zdi otevřel nový most, most mezi dvěma světovými velmocemi a světy.