TZ: Alexander Tinei

29. 10. 2019Artalk Infoservis

Alexander Tinei / Kořeny / kurátorka: Jane Neal / DSC Gallery / Praha / 30. 10. 2019 – 29. 11. 2019

Velkým oživením výstavního programu DSC Gallery je výstava zahraničního umělce, jelikož se galeristé specializují především na české a slovenské autory. Pro letošní rok byl vybrán světoznámý umělec moldavského původu Alexander Tinei, který již přes deset let působí v Budapešti. Tinei patří mezi nejvýraznější osobnosti současného malířského světa, které objevila věhlasná britská kurátorka Jane Neal, a díky tomu se ji podařilo přizvat ke spolupráci, přičemž se chopila této první solové výstavy Tineie v Praze. Pod názvem Roots se prezentují nejnovější díla z Tineiova ateliéru, které se věnují tématice kořenů, vztahů, spletitých sítí a vykoření. 

Osobnost a dílo Alexandera Tineie objevila a dostala do předních světových galerií kurátorka Jane Neal, která se jeho pracemi zabývá už léta. Bylo tedy nemyslitelné, aby se výstava realizovala v režii jiného kurátora. Výstava s názvem Kořeny (Roots) prezentuje nejnovější díla Alexandera Tineie, ve kterých se od předchozích děl posunul ve formálních způsobu zvolené techniky, tak také v barevnosti, která je najednou velmi prosvětlená a pastelová. Jak popsala v úvodu svého kurátorského textu Jane Neal: „Slovo „kořeny“ okamžitě vyvolává množství různých scénářů. Tahle mnohovýznamovost nabízí rozmanité obrazy. Mimo jiné se můžeme dostat také k problému vykořenění, což je pro umělce zajímavým tématem, navíc v případě Alexandera Tineie, tak opodstatněným. Je to jedním z důvodů, proč se na řadě jeho obrazech objevují záhadné a éterické postavy s tajemnými modrými čarami. V minulosti tyto modré čáry sloužily k formálnímu spojování Tineiho předmětů. Ačkoli zpočátku připomínaly tetování, nebo dokonce „kmenové“ znaky, jsou zamýšleny jako indikátory emocí: jako fyzické symboly bolesti a dislokace, které pociťuje tolik mladých lidí v současné společnosti, v níž komunita a rodina přestaly být spolehlivými jednotkami. Místo toho se jedinec stává zlomenou individualitou, což v důsledku často podporuje pocit fragmentace a vykořenění.“

Poté, co se přestěhoval do Budapešti, začal více studovat dějiny umění a zkoumat i současné umění. Tinei začal hledat novou identitu, kterou našel ve své křesťanské víře a uměleckém vzoru, kterým se pro něj stal Andy Warhol. V Budapešti navštívil jeho výstavu a stal se pro něj natolik inspirativním, že ovlivnil jeho dosavadní způsob malby. Jak Jane Neal vypozorovala: „Postupně rozšířil jeho vlastní "kořenový systém": Tineiho poslední práce odrážejí právě tuto cestu s rozvinutou sítí kořenů. Objevil v sobě novou svobodu, jak přetlumočit sdělení a sledovat vlastní instinkty. Při pohledu na díla umělců od RB Kitaje, Edvarda Muncha, Alberta Oehlena a Kiki Smith, se Tineiho postoj k malbě a ke konstruování prostoru stal hravějším. Hlavním cílem je vykreslení situace tak, jak si ji autor představuje, místo toho, aby byl svázán akademickými konstrukcemi 19. století, které podle jeho přísné tradiční umělecké školy v Kišiněvě považoval za stěžejní při tvorbě svých raných děl.“

Mezi sběratele, kteří vlastní obrazy od Alexandera Tineie patří i zástupce galerie Edmund Čučka, který jeho tvorbu od začátku sleduje: „Jsem upřímně rád, že se povedlo spolupracovat s tak známými a geniálními osobnostmi jako Alexander Tinei a Jane Neal. Víme, že se Alexander Tinei pomalu dostává do podvědomí naší veřejnosti a vážíme si toho, že můžeme být zprostředkovatelem jeho umění. Navíc Jane Neal je kurátorka, která spolupracovala s velikány současného umění jako je Damien Hirst, takže získat ji pro výstavní projekt není jednoduché, vzhledem k jejímu vytížení. Rozhodně je to pro nás zásadní výstava letošního roku,“  konstatoval Edmund Čučka.

Alexander Tinei

(nar. 1967, Caushani, Moldova)

Žije a pracuje v Budapešti.

Alexander Tinei je moldavský umělec, který pracuje a žije v Maďarsku více než deset let. Výchozím bodem jeho děl je povětšinou fotografický materiál nalezený v médiích. Poté umístí své postavy do nového kontextu. Jejich těla jsou zobrazovány jedinečným způsobem, a to soustavou žilních, barevných, stigmatických znaků. Detaily malované téměř anatomickou přesností jsou kontrastovány s často hrubě vyrobenými abstraktními povrchy. Kromě symbolických olejomaleb vytváří také koláže, akrylové malby, akvarely, grafiky a instalace. Pracuje především na papíře a nedávno začal malovat na fotografie. Hlavní zaměření jeho umění je vztah mezi časem a lidským tělem; okolí a objekty zřídka hrají významnou roli. Na druhou stranu, čas je prezentován v jeho trvalosti, protože těla odstraněná z jejich původního kontextu, fotografie a obrazu, se vždy objevují v nějakém zvláštním, ponurém, vysněném, nadčasovém prostoru.