TZ: Národní poklad, české řemeslo je zde. Studenti Ateliéru textilní tvorby UMPRUM dokazují, že oživení práce se skleněnými perličkami má smysl

22. 10. 2019Artalk Infoservis

Národní poklad, české řemeslo je zde. Studenti Ateliéru textilní tvorby UMPRUM dokazují, že oživení práce se skleněnými perličkami má smysl / UMPRUM, Dutch Design Week / Eindhoven / 19. - 27. 10. 2019

Ateliér textilní tvorby UMPRUM na letošním Dutch Design Week představuje výsledky roční spolupráce se severočeským výrobcem skleněných perlí - Preciosou Ornelou. Projekt ukazuje cesty, jak lze inovovat technologické metody a navazovat na tradiční a mnohdy opomíjená řemeslná spojení, jakými jsou textil a výroba skleněných perlí. Prezentace „Národní poklad, české řemeslo je zde“ nabízí nová řešení a hledá, jakou alternativní formu mohou mladí návrháři nabídnout k tradičním kulturním klišé. Je to výzva k zakotveným tržním zájmům. 

Vystavené artefakty prezentují nepřebernou škálu práce se skleněnými perlemi. Ukazují odvahu k netradičnímu řešení, experimentu a propojení se současnými textilními technologiemi. Studenti využívají korálky v digitální strojové výšivce, kombinují je s pleteninou, zatkávají, ale přehodnocují je i jako surovinu a tvoří z nich nové materiály.

Propojením vlněné plsti a skleněných perlí vznikají nové strukturální metráže, které nabízí širokou škálou využití v nábytkářském a interiérovém designu, jako protihlukové stěny, nebo nové typy čalounění. Trubičkový typ korálku se stává konstrukčním prvkem pro vytvoření variabilní  skleněné sítě vhodné pro předěly v interiéru. Zatkáváním a zaplétáním perliček je získán splývavý materiál, který poskytuje neobvyklý haptický zážitek, kdy si skleněný korálek oproti hřejivému textilu zachovává svou chladnou teplotu.

Výsledek roční intenzivní práce je zasazen do prostředí „Skleněného pokoje“. Jeho středobodem je velký stůl – místo pro setkávání, sdílení a trávení společného času, v tomto případě prostřednictvím workshopů. Vztah k věcem, úctě k nim a neplýtvání představují objekty symbolicky znázorněné jako šatní skříně. Instalace je doplněna i o intimní obrazárnu hedvábných šátků. Atmosféru umocňují  sokly, které jsou vytvořeny ze skleněných tyčových polotovarů, které se používají k výrobě korálků. V závěru procházky pokojem, divák spatřuje sám sebe v odraze zrcadla. Zrcadlo jako symbol sebereflexe divákům nabízí pohled do nitra a uvědomění, že my sami jsme strůjci světa, ve kterém žijeme.

„Velkou přidanou hodnotou projektu, na kterém jsme pracovali s předním českým výrobcem skleněných perlí firmou Presiosa Ornela, je udržitelný přístup a podpora nekonzumních hodnot. Snažíme oživovat a modernizovat řemesla, která pomalu zanikají, nebo jsou omezována současnými trendy. Chceme o ně i o tradiční hodnoty opět u lidí vzbudit zájem. A protože si stále citelněji uvědomujeme plýtvání, pracujeme pouze s materiálem nižší jakosti. Dali jsme tak nový život a uplatnění perličkám, které nesplňují vysoko stanovené normy trhu. Musím ale upozornit, že laik tyto nedostatky prakticky nepostřehne“, popisuje přesah projektu Národní poklad, české řemeslo je zde kurátorka a vedoucí Ateliéru textilní tvorby Jitka Škopová.

Svou výstavou neapelují jen proti dopadům konzumu, ale i na stále větší absenci tradičního setkávání. Proto u centrálního stolu potaženého sametem bude po celou dobu konání výstavy probíhat perličkový workshop. Nepůjde zde jen o výrobu nových věcí, ale především o oživování starých oděvů a doplňků novými perličkovými aplikacemi. Stejně jako studenti hledali druhou šanci pro nevyužitelné perličky, pomohou dát druhou šanci oblečení, které by v lepším případě skončilo ve sběrném kontejneru.