TS: Nikolay Karabinovych

Nikolay Karabinovych / From Sea to Sea (Od mora k moru) / Kurátorka: Lýdia Pribišová / Galéria HIT / Bratislava / 3. 10. - 14. 11. 2019

Nikolay Karabinovych

From Sea to Sea (Od mora k moru)

Vernisáž

3. októbra 2019 o 19:00

Výstava potrvá do 14. novembra 2019

Galéria HIT

Hviezdoslavovo nám. 18, Bratislava

Otváracie hodiny:

Ut – Št: 15:00 – 18:00

Kurátorka: Lýdia Pribišová

Nikolay Karabinovych vo svojom diele spochybňuje kategórie miesta a času. Skúma premenlivé identity post-socialistickej východnej Európy, nový nacionalizmus a protiklady historických naratívov. Významnou súčasťou jeho tvorby je práca so zvukom. Vytvára si hudobný archív, ktorý je chápaný ako významný antropologický zdroj. Často spolupracuje s hudobníkmi a divadlom. Prostredníctvom analytickej, konceptuálnej alebo intervencionistickej taktiky, sa obvykle odkláňa od historického výskumu a prístupu ku kolektívnej a osobnej pamäti. Dva z jeho projektov prezentovaných v Galérii HIT sú založené na tragickej histórii umelcovej rodiny, ako svedectve prepojenia individuálnej histórie s tou globálnou. Obidva príbehy sú o utláčaní menšín a brutálnom zásahu hegemonických síl. Názov výstavy, From Sea to Sea (Od mora k moru), odkazuje na hegemonické predstavy minulých čias, ktoré sú prítomné v populárnych balkánskych piesňach v Srbsku, Turecku a Bulharsku aj v iných krajinách ako pozostatok snov o veľkom národnom impériu.

The voice of thin silence (Hlas krehkého ticha) (2018) je dielo vychádzajúce zo životného príbehu umelcovho prastarého otca. Bol gréckeho pôvodu a v roku 1949 ho zajali a deportovali z Odesy do Kazachstanu. Umelcov otec ho nikdy nevidel, ale počul o ňom mnoho od svojej mamy. Jeho otec chcel vždy navštíviť Kazachstan, aby videl miesto, kde zomrel, ale nikdy sa mu to nepodarilo. Nikolaya vždy fascinovala tradičná grécka hudba rebetiko, ktorá mu pripomínala prastarého otca. Nikolay pozval skladateľa s gréckymi koreňmi, Yuriho Gurzhyho, aby napísal text a hudbu pre pieseň založenú na žánri rebetiko a venoval ju utláčaným Grékom. Niekoľko týždňov potom, ako bola pieseň nahratá, umelec navštívil malú kazachstanskú dedinu Chilik, kde zomrel jeho prastarý otec a nainštaloval tu reproduktor, z ktorého púšťal pieseň do okolia.

Ďalšie dielo, video pod názvom Romania, Romania (Rumunsko, Rumunsko) (2019) je inšpirované životom umelcovej prastarej mamy z matkinej strany, ktorá sa narodila vo veľkej židovskej rodine v dedine Bryanka, v regióne Lugansk. Žila v Odesse. V roku 1941, keď do mesta vtrhli rumunské vojská, schovávala sa najprv v katakombách a malých jaskyniach neďaleko Odessy, neskôr sa rozhodla pre návrat do mesta. Ešte pred návratom spálila všetky židovské dokumenty a zmenila si meno na ruskú verziu. Predpokladala však, že kópie boli uschované v miestnom archíve. Keď sa vrátila domov, zistila, že v jej dome sa usídlil rumunský veliteľ z Podnesterska. Za niekoľko dní úplne ošedivela. Jej dcére, umelcovej starej mame, sa podarilo uniknúť ako dieťaťu, napriek ohromnému každodennému strachu. Video na výstave znázorňuje popravu tohto veliteľa, maršala Antonescu a ďalších veliteľov, sprevádzanú starou klezmer piesňou, a piesňou Romania Romania spievanou umelcom.

Tretie dielo prezentované na výstave, Play it Loud (Hraj to nahlas) (2019), sa dotýka ďalšej témy, rastúceho nacionalizmu. Ide o zvukovú sochu, pozostávajúcu zo starých reproduktorov, z ktorých znie zmes rôznych (srbských a bosnianskych) piesní v štýle turbo folk, ktoré sa navzájom bijú a vytvárajú mätúcu kakofóniu.

Nikolay Karabinovych sa narodil v Odese na Ukrajine v roku 1988, žije v Gente v Belgicku a študuje na HISK Higher Institute for Fine Arts (Vyššia škola výtvarných umení). Vybrané samostatné výstavy: 2019: Сabinet of Neue Judische Kunst (Kabinet nového židovského umenia), Noch, Odesa, Ukrajina;

It seemed that something would happen (Zdalo sa, že sa niečo stane), Múzeum moderného umenia, Odesa, Ukrajina. Vybrané skupinové výstavy: 2019: Spring (Summer, Fall, Autumn) of Nations, BWA, Tarnow, Poľsko; Ain’t nobody’s business (Nie je to nikoho vec), PinchukArtCentre, Kyjev, Ukrajina. 2018: The Human Condition (Ľudský stav), Jewish Museum and Tolerance Center (Židovské múzeum a centrum tolerancie), Moskva, Rusko; Learning From a Good Neighbour 1918-2018 (Poučenie od dobrého suseda), Pasinger-fabrik, Mníchov, Nemecko. Bol členom kurátorského tímu na 5. Bienále Odesa.

S podporou verejného financovania od Fondu na podporu umenia a Ars Bratislavensis.