TZ: Současná témata ve světle současného umění. Signal Festival seznamuje s tvorbou uznávaných umělců z Česka i zahraničí

Současná témata ve světle současného umění. Signal Festival seznamuje s tvorbou uznávaných umělců z Česka i zahraničí / Praha / 18. 9. 2019

Signal Festival se za dobu své existence stal pevnou součástí českého kulturního prostředí. Výrazně do něj přispívá prezentacemi současných tuzemských i zahraničních umělců ve veřejném prostoru. Není tak pouhou „podívanou“; light design či audiovizuální instalace slouží jako umělecké vyjádření k aktuálním společenským i environmentálním tématům. Sedmý ročník přehlídky digitální a kreativní kultury se uskuteční od 10. do 13. října v Praze. Ze zajímavých a respektovaných osobností současné umělecké scény představí široké veřejnosti například studio fuse* z Itálie, hudební a umělecký kolektiv Giegling z Německa, designéra a robotika Parkera Heyla z USA a vědce i umělce Mema Aktena z Turecka. Česko zastupují mimo jiné sochař a vizuální umělec Pavel Korbička, designérka a umělkyně Klára Horáčková i česko-argentinský umělec Federico Díaz, tvořící tentokrát pod záštitou iniciativy Big Light společně s dalšími umělci.  

Do barokního komplexu Invalidovny a zároveň i do minulosti zavede návštěvníky projekt s názvem Big Light I’m Leaving the Body. Odhaluje sérii artefaktů uložených po staletí pod povrchem tamního dvora i v místním vojenském archivu. Minout nelze především monumentální sochařské ztvárnění šestiprsté ruky, na níž byl odkryt nápis „Lumen Magnum“. V latině tak zní název globální iniciativy Big Light, jejímž znakem je navíc šestiprstá ruka. Právě tato iniciativa vyzvala několik umělců, aby pomohli veřejnosti nový objev pochopit. Archeologické nálezy a jejich význam zkoumá Federico Díaz, Dmitrij Nikitin, Jan Hladil, Petr Pufler, Jonáš Rosůlek, Alan Tois, J. M. Ledgard a umělecká skupina Rafani.

Na opačnou stranu než do podzemí, tedy do výšin, míří instalace českého sochaře a vizuálního umělce Pavla Korbičky. Docent z Fakulty výtvarných umění VUT v Brně propojil projektem Boží mlýny tři karlínské tovární komíny. Kinetická site-specific instalace vytváří časoprostorový trojúhelník s vrcholy v areálu Corso Court, ve dvoře na Karlínském náměstí 4 a v průmyslovém areálu Pernerova 55. Z tamních komínů vychází tři světelná ramena v národních barvách, každé z nich se navíc otáčí jinou rychlostí. Kopírují pohyb vteřinové, minutové nebo hodinové ručičky.

Lze „míchat“ vědu a duchovno? Istanbulský umělec Memo Akten nepochybuje, že ano. Je totiž také zároveň vědcem a vášnivým matematikem. V přírodních a matematických jevech nachází uměleckou inspiraci, podobně jako zakladatel hudebního minimalismu Steve Reich nebo představitel absolutního filmu John Whitney. Vystavoval už v prestižních institucích, jako je Victoria & Albert Museum, Barbican Centre nebo Grand Palais. V Českém muzeu hudby umístí instalaci Simple Harmonic Motion. I v ní se prolínají dva zdánlivě vzdálené světy racionality a spirituality.

Na pomezí umění a vědy se pohybuje i italské studio fuse*, které ozvláštní prostor Zrcadlové kaple Klementina. Audiovizuální instalace Multiverse .pan vychází z myšlenek teoretika fyziky Leeho Smolina a vtahuje diváky do nekonečného koloběhu zániku a zrození paralelních vesmírů. Pocitu lidské pomíjivosti a zároveň vesmírné nekonečnosti dosahuje prostřednictvím vertikální projekce a odrazu ze dvou velkých zrcadel. Vyvolat v pozorovateli dojem, že je součástí něčeho, co ho přesahuje, se snaží i česká umělkyně a designérka Klára Horáčková. Ministerstvo dopravy na dobu trvání Signal Festivalu propůjčí atrium její kinetické instalaci Ghost in the Machine. Mohutné otáčivé válce pokryté zrcadlovými plochami působí, jakoby se na diváky neúprosně valily. Naléhavost instalace ještě umocňují projekce, které do rotujících zrcadel odrážejí záznamy z demonstrací, zpěvů a dalších ruchů.

Z podobného napětí moderního světa vychází i další zástupce zahraniční umělecké scény. Americký designér, robotik a pedagog interaktivní architektury Parker Heyl vyučuje na jedné z nejprestižnějších architektonických škol, londýnské The Bartlett. Do Prahy přiváží projekt Jacob’s Wall. V Kaizlových sadech pomocí moderní digitální technologie paradoxně varuje před bezmeznou vírou v dovednosti softwaru. Klávesnice, myš a dotykový displej podle autora odsouvají na druhou kolej fyzickou práci a manuální znalosti, které dříve bývaly zcela běžné.

Důležitost řemesla zdůrazňovala i jedna z nejslavnějších uměleckých škol moderní doby – Bauhaus. Sto let od vzniku tohoto uměleckého přístupu, který zasáhl do architektury, designu i výtvarného umění, připomíná Signal Festival v letošním programu. Oslovil uznávaný label elektronické hudby a zároveň kreativní studio Giegling, jehož členové se seznámili právě při studiích na slavné výmarské škole. Jejich projekt 10^100 odkazuje k umělcům spojenými s Bauhausem: k malířům Kandinskému a Mondrianovi i architektu Miesovi van der Rohe. V experimentální hřiště a park skulptur Giegling promění Nosticovu zahradu.

Celkem Signal Festival 2019 nabídne 18 instalací – 9 od českých a 9 od zahraničních autorů. Návštěvníci se za nimi mohou vydat na Malou Stranu, Staré Město a do Karlína. Součástí letošního ročníku bude například site-specific instalace Jakuba Peška, která zabere 180 000 m3 nad hladinou Vltavy, nebo tajemný světelný objekt od světově uznávané architekty Evy Jiřičné. Oblíbeným videomappingem rozloží fasády pražských budov studia SKILZ (Ukrajina), Nohlab (Turecko) a ILLO (Itálie). Propojujícím tématem sedmého ročníku je revoluce ve významu hledání nových možností, řešení a výzev. V tomto smyslu odpovídá i tvůrčímu principu Signal Festivalu.