TZ: Theodor Pištěk

Theodor Pištěk / Angelus / Dům umění města Brna / Brno / 25. 9. 2019 - 12. 1. 2020

Výstava Angelus je reprezentativním výběrem zejména malířského díla Theodora Pištěka a doprovodí ji také dvě monumentální prostorové instalace. V brněnském Domě umění bude k vidění od 25. září 2019 až do 12. ledna 2020. Vernisáž výstavy za účasti autora proběhne 24. září 2019 od 17 hodin ve vstupní hale Domu umění. Nad výstavou převzala záštitu primátorka města Brna, paní JUDr. Markéta Vaňková.

Výstava s názvem Angelus, instalovaná v celém prostoru Domu umění, představí reprezentativní a rozsáhlý výběr děl, která pro výstavu zapůjčily státní a krajské galerie, dvě desítky soukromých sběratelů i sám umělec. Diváci na výstavě uvidí širokou škálu autorovy tvorby; rané výtvarné práce inspirované vnitřním prostorem motoru, obrazy kreslené tuší z přelomu šedesátých a sedmdesátých let, hyperrealistické malby naplněné kritikou i obdivem k modernímu světu, malby s motivy abstraktních prostor, ke kterým patří i obraz nazvaný Večírek u Plečnika, a také ukázky nového cyklu maleb Theodora Pištěka, nazvaného Rozhovory s Hawkingem. Poslední zmíněný soubor obrazů bude vystaven v blízkosti monumentální instalace ve tvaru pyramidy s názvem Kde budu žít příště v hlavním sále Domu umění. Umělec pro Dům umění připravil ještě další rozsáhlou instalaci v Procházkově síni, která navazuje na řadu jeho obdobných prostorových děl, variací na téma město či labyrint, nyní nazvanou Mínotaurus. “Postavení Theodora Pištěka na scéně českého umění je bezesporu výjimečné. Je to dáno řadou důvodů: způsobem práce, rodinným původem, mnohovrstevnatou aktivitou. Patří k silné generaci umělců, která expandovala v 60. letech. V následujícím desetiletí, ve společensky komplikované situaci, rozvinul svoji “realistickou” malířskou řeč, která ho proslavila na evropském i severoamerickém kontinentu. V malování či vytváření kreseb, ale také tvorbě objektů a instalací, pokračuje s překvapivou kreativitou dodnes,” dodává kurátor výstavy Martin Dostál.

Výstava připomene, že na přelomu šedesátých a sedmdesátých let minulého století nalezl Theodor Pištěk svůj autorský výraz ve skeptickém postoji vůči moderní kultuře a obrátil se k univerzálně platným tématům, která jsou v historii výtvarného umění spojena především s lidským příběhem. Patří tak k původním tvůrcům a iniciátorům postmoderny, časného kritického pohledu na evropskou moderní kulturu, na její zjednodušující tendence, totalitní rysy i dobovou formální vyčerpanost. Přes těžkou situaci normalizačního Československa nalezl pro sebe na počátku osmdesátých let východisko z depresivní atmosféry příklonem k autorskému projevu, který nazval Novým romantismem. Ve starších námětech se zračí autorova celoživotní láska k motorovým vozidlům, sám byl také automobilovým závodníkem. S motory procuje dodnes, především při tvorbě objektů. Naopak současná malba umělce, cyklus nazvaný Rozhovory s Hawkingem, se vrací k abstraktnímu tvarosloví a poskytuje zvláštní prožitek kontemplace.

Mistrovský malířský projev Theodora Pištěka (*1932) si získal uznání v nejrůznějších kulturních, domácích i mezinárodních centrech. K nejvýznamnějším zahraničním úspěchům Theodora Pišteka patří Mention speciale de jury (zvláštní ocenění poroty) v roce 1977 na 9. mezinárodním festivalu malby v Cagnes-sur-Mer. Za kostýmní návrhy pro film Amadeus Miloše Formana získal v roce 1984 Oskara, jeho kostýmní výprava filmu Valmont byla oceněna Francouzskou filmovou akademií v roce 1990.Theodor Pištěk je známý i jako tvůrce uniforem Hradní stráže, vytvořených na popud prezidenta Václava Havla. Brněnská kulturní obec má možnost shlédnout dílo tohoto malířsky orientovaného a romantismem ovlivněného umělce ve větší šíři poprvé.