TZ: Památník národního písemnictví se mění na Muzeum literatury a hledá novou vizuální identitu

Památník národního písemnictví se mění na Muzeum literatury a hledá novou vizuální identitu / Praha / 27. 8. 2019

Památník národního písemnictví (PNP) se otevírá veřejnosti, mění sídlo a pod značkou Muzeum literatury otevře v roce 2021 nové prostory instituce včetně expozice, která se bude věnovat české literatuře. Nová vizuální identita vzejde ze soutěže, kterou má na starosti Czechdesign.

Památník národního písemnictví (PNP) je muzeem, které se soustřeďuje především na vývoj literatury a knižní kultury v českých zemích a významné osobnosti této oblasti od 18. století do současnosti. Velké množství archiválií, knih a výtvarných děl řadí sbírky PNP k nejvýznamnějším v Evropě.

Muzeum české literatury pod názvem Památník národního písemnictví vzniklo v roce 1953. PNP stojí také za soutěží Nejkrásnější české knihy roku, kterou pořádá společně s Ministerstvem kultury České republiky.

Z brusu nové muzeum s netradiční expozicí věnovanou české literatuře otevře instituce v 1. polovině roku 2021 v Petschkově vile v Bubenči, kam se přesune ze Strahova. Budova momentálně prochází rekonstrukcí. K muzeu bude náležet i literární kavárna, programový sál, studovna, odborná pracoviště a rozsáhlá zahrada. Podobu expozice, která slibuje zajímavý návštěvnický zážitek a sama o sobě bude uměleckým dílem, má na starosti architektonické studio Objektor.

Původní jméno instituce obsahující slovo „památník“ pak může působit matoucím dojmem, proto se instituce rozhodla zakomponovat slovo muzeum i do značky, kterou se bude na veřejnosti prezentovat.

„Nová vizuální identita by měla instituci prezentovat, v kontextu stěhování do nových prostor, jako moderní Muzeum literatury, které bude oslovovat návštěvníky formou unikátní, jednoduché, moderní a přitom nadčasové vizuální komunikace, která instituci zařadí po bok světových muzeí, “ komentuje záměr Vladimír Uhlík, vedoucí Oddělení prezentace sbírky PNP.

PNP organizoval na podzim 2018 otevřenou designérskou soutěž, porota však z došlých návrhů vítězný nevybrala. S dalším postupem se instituce obrátila na Czechdesign.

Kromě samotného managementu soutěže organizace Czechdesign pomohla i např. s definicí zaměření muzea nebo marketingovou strategií. „Abychom co nejvíce zabezpečili úspěšný výsledek soutěže, potřebovali jsme projekt detailně poznat a posunout kupředu, definovat strategii nové značky. Proto startu předcházela i pečlivá analytická příprava a strategický workshop se zadavatelem,“ komentuje zapojení Jana Vinšová, ředitelka Czechdesign.

„Organizaci Czechdesign jsme oslovili na základě referencí, úspěšného realizování výběrových řízení na vizuální identitu několika příspěvkových organizací MK ČR, “ doplňuje Uhlík.

Soutěžící mají za cíl navrhnout funkční systém vizuální identity a brand identitu značky Muzeum literatury, která by měla reflektovat nové potřeby prezentace instituce a komunikaci směrem k širší cílové skupině, než měla instituce doposud.

Soutěž je vyhlášena jako uzavřená a dvoukolová. Do soutěže je vyzváno 7 účastníků, do 2. kola postoupí max. 3 účastníci. Všichni účastníci obdrží za odevzdaný návrh v každém kole skicovné. Vítěz obdrží zakázku na realizaci grafického řešení vizuální identity Muzea literatury včetně licence. Konečné výsledky budou oznámeny v listopadu 2019.

ÚČASTNÍCI SOUTĚŽE

20YY Designers

Adam Uchytil + Markéta Steinert a Jakub Korouš

Dipozitiv

Heyduk, Musil & Strnad

KONTRA

Little Greta

Studio Marvil

POROTA

Externí odborníci:

MgA. Tomáš Brousil - typograf, pedagog UMPRUM

MgA. Zuzana Lednická - grafická designérka, studio NAJBRT

Mgr. Kateřina Přidalová - teoretička grafického designu, pedagožka na Scholastice

Zástupci muzea:

Mgr. Zdeněk Freisleben - ředitel

Mgr. Vladimír Uhlík - vedoucí Oddělení prezentace sbírky