Artalk.cz

TZ: Vrchovina, krabatina, mrchovina: Solitéři Vysočiny

Vrchovina, krabatina, mrchovina: Solitéři Vysočiny / kurátoři: Miloš Doležal & Emma Hanzlíková, Dan Merta / 8SMIČKA / Humpolec / 8. 6. – 29. 9. 2019

Čtvrtá výstava v zóně pro umění 8smička se prostřednictvím téměř padesátky děl třinácti výjimečných uměleckých solitérů věnuje specifiku kraje, který kurátor výstavy Miloš Doležal popisuje jako „…kostrbatý … sevřený tísní, vtěsnaný mezi Čechy a Moravu.“ Sleduje životní cesty těch, kteří se tu narodili, odešli a opět se sem vracejí, z niterné potřeby samoty a dobrovolného opuštění civilizace, ať již v dobách minulých či v současnosti.

Kurátoři výstavy, Miloš Doležal a Emma Hanzlíková, nás provázejí Vysočinou, která je z jejich úhlu pohledu tajemná, melancholická a nezaměnitelně strakatá. V architektonické koncepci Jiřího Příhody můžeme zahlédnout prvky sakrální architektury, která přeje úvodnímu obrazu Velký pátek Jindřicha Pruchy a zároveň minimalismu děl Čestmíra Kafky a Jiřího Johna. Jaroslav Panuška tu sousedí s Janem Zrzavým, pohledy do mystické Zrzavého krajiny, reprezentované slavným Údolím smutku, doplňuje tajemná atmosféra jeho Paskaliny a Panuškových Zaklínačů a Světýlek. Hloubkou vysočinského pralesa se toulá fotograf Bohumír Prokůpek, jehož lesní Tvorové komunikují s jedinou komickou postavou výstavy, Panuškovým Prtiokem. Zahloubanost vysočinských solitérů je dobře čitelná zejména z autoportrétů, vedle Bohuslava Reynka potkáme jedinou ženu výstavy, Marii Galimberti-Provázkovou, která je také autorkou sugestivního obrazu Tulák. Tulákem v doslovném smyslu byl malíř Stanislav Hynek Doležal, který společně se sochařem Jiřím Baštou patří k umělcům, jejichž díla se bohužel skoro nevystavují. Baštovy reliéfní postavy najdete na prostranství před 8smičkou, zatímco jeho naivizující postavy z hliníku jsou vystaveny uvnitř v dialogu s autorskými knížkami jeho spolužáka ze střední školy, grafika, spisovatele a vydavatele Luboše Drtiny. S velkoformátovým diptychem Čestmíra Kafky volně komunikují zimní krajiny Jiřího Johna, nedaleko, místně i obsahově, najdeme Elektrické sloupy avantgardního fotografa Jaroslava Rösslera. Pouť výstavou uzavírá monumentální „dočasná kaple“ pro umístění výstavní perly, želivské monstrance. Velkoformátové umělecké dílo v podobě kaple vytvořené z krmného sila je dílem Jiřího Příhody, který zde roli architekta výstavy rozšiřuje o roli umělce. Ke kapli návštěvníky vede pomyslná křížová cesta kolem grafik a cliché-verre Bohuslava Reynka.

Výstavu doprovází bohatý program, včetně speciálního projektu Okraje kraje – intervence v krajině kurátora Dana Merty. Přímo v oblasti vysočinského trojúhelníku Humpolec – Ledeč nad Sázavou – Havlíčkův Brod vznikly tři site-specific projekty – instalace v krajině: Ohniště Jana Šerýcha na louce u Petrkova, hudební instalace Stanislava Abraháma v Kalištích a Echtatgram Josefa Čančíka přímo u melechovské měřické věže. Instalace lákají k návštěvě a k výletu až do konce léta.

Ke dni vernisáže vydalo nakladatelství 8smička stejnojmennou knihu Vrchovina, krabatina, mrchovina: Solitéři Vysočiny editora Miloše Doležala, s texty věnovanými krabatému kraji od Jaromíra Zeminy, Josefa Kroutvora, Pavla Mlejnka, Emmy Hanzlíkové a dalších. Knihy 8smičky v grafické a koncepční úpravě Štěpána Malovce a Martina Odehnala dále rozvíjejí téma každé výstavy, v tomto případě čtenář kromě autorských textů k tématu Vysočiny a bohatého fondu reprodukcí najde také fotografický cyklus k tématu poutnictví. Jedná se v pořadí o čtvrtý knižní titul z 8smičky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *