TZ: Galerie Kostka se promění v Laboratoř živých sentimentů

Galerie Kostka se promění v Laboratoř živých sentimentů / MeetFactory / Praha / 18. 6. 2019

Polská umělkyně Magdalena Lazar představí ve svém tříkanálovém videu svou snahu uchovat navždy to, co bylo odsouzeno k zapomnění – sentimenty a vzpomínky. Výstavu, která bude mít vernisáž v úterý 25. 6. v 19:00, představí kurátorka Zofia Małysa.

Pamatuješ si z dětství tu hru? Má mě rád. Nemá mě rád. Má mě rád. Nemá mě rád. Má mě rád. Nemá mě rád. Myslíš na svého vyvoleného a opatrně otrháváš okvětní plátky. Jednoho dne od něj dostaneš růži. Je nádherná. Chtěla bys, aby nikdy nepřestala kvést – tak jako vaše láska. Nezdá se ti to vůbec absurdní, prostě máš ráda živé sentimenty. Rozhodneš se napustit květinu 20% glycerolem v roztoku glukózy a pak zasypeš plátky moukou, abys zabránila přístupu kyslíku. Po dvou týdnech květinu opatrně vyhrabeš a očistíš plátky štětečkem.

A je to. Růže. Přesně taková jako předtím. Květina, jeden z hlavních symbolů vanitas, přechází na stranu věčnosti. Od teď může chvíle trvat donekonečna – podobně, jako se donekonečna táhnou pole se skleníky, ve kterých se dnes pěstují neustále kvetoucí růže. Když na tyto postpřirozené růžové zahrady pohlédneme z ptačí perspektivy, můžeme pod skleněnými tabulemi vytušit nejen měkká, voňavá poupata květů, ale také příslib věčného štěstí.

Magdalena Lazar v rámci výstavy Laboratoř živých sentimentů využívá formální prostředky charakteristické pro reklamu a relaxační materiály a vytváří tříkanálové video, které je idylicko-hyperrealistickou vizualizací pokusu uchovat navždy to, co se zdá být odsouzeno k pomíjivosti. Konec konců, jak zdůrazňuje umělkyně, série zdánlivě absurdních myšlenek je měna, která mění svět.

Magdalena Lazar (1986) se narodila v Polsku. Její umělecká praxe spočívá v hlubokém zájmu jak o lidskou motivaci při vytváření vynálezů, tak o posun světa vpřed a také v neustálém pocitu „budoucího šoku“, nebo v prožívání velkého množství změn v příliš krátkém čase. Hlavní oblastí jejího zájmu jsou archeologie současných neúspěšných prognóz a utopickou vizí, stejně jako iniciativy související s post-růstovou ekonomikou. Magdalena Lazar pracuje s animací, videem, fotografií, instalacemi a objekty. Dává vizuální podobu pravdivým příběhům, které se zdají být fikcí.