TS: Dolce Vitaj

Dolce Vitaj / Taliansky kultúrny inštitút v Bratislave / 31. 5. - 30. 6. 2019

12. ročník festivalu Dolce Vitaj otvorí výstava venovaná Giuseppemu Chiarimu, konceptuálnemu umelcovi, skladateľovi a performerovi

Dvanásty ročník festivalu Dolce Vitaj otvorí výstava venovaná Giuseppemu Chiarimu (1926 – 2007), významnému konceptuálnemu umelcovi, skladateľovi a performerovi. Rodák z Florencie bol úzko spojený s Gruppo 70, medzinárodným hnutím Fluxus a tvorbou mnohých intelektuálov, ako bol aj John Cage. Výstavu zo zbierky Carla Palliho v Prate predstaví Považská galéria umenia v Žiline. Vernisáž sa uskutoční 16. mája a výstava potrvá do 30. júna 2019. Festival organizuje Taliansky kultúrny inštitút v Bratislave. 

„Pozorovať Chiariho diela znamená znovu objaviť umenie vo všetkých jeho podobách, pretože nám dovoľuje analyzovať viaceré súčasné jazyky, prostredníctvom ktorých sa vyjadrovali od šesťdesiatych rokov talianski a medzinárodní umelci. Chiari prekročil hranice ľudskej fantázie a spojením viacerých umeleckých foriem vytvoril inovatívne diela, ktoré určite vojdú do histórie,” napísala kurátorka výstavy Laura Monaldi.

Na slávnostnom otvorení výstavy vystúpi vo štvrtok o 17.00 hod. talianska hudobníčka Chiara Saccone s performanciou inšpirovanou Chiariho tvorbou. Klaviristka, ktorá sa špecializuje na súčasný repertoár už roky skúma jeho tvorbu a ďalej ju pretvára do performancií spojených s umelcovou tvorbou v priestoroch múzeí a galérií.

„Claude Debussy povedal, že hudba je najslobodnejšia forma umenia. Chiari si tento koncept plne osvojil a odstránil hranice medzi zvukom, slovom a farbou, čím vytvoril vizuálnu hudbu, ktorá podnecuje emócie a stavia na svojej vlastnej estetike,” povedal riaditeľ Považskej galérie umenia Milan Mazúr. „Galéria už dlhodobo spolupracuje s Talianskym kultúrnym inštitútom a pravidelne verejnosti predstavuje tvorbu popredných talianskych autorov súčasného výtvarného umenia, ako napríklad Emilio Isgro, Flavia Bigi či Gianni Bertini,“ dodal.   

Giuseppe Chiari sa zaujímal o interakcie medzi hudbou, rečou, gestom a obrazom. Bol predstaviteľom kreatívneho výrazu s mnohými aspektmi prepojenými s výrazom rôznych intelektuálov, vrátane Johna Cagea. Venoval sa predovšetkým experimentálnej hudbe, jej výskumu, aplikáciám a spracovaniu náhodných zvukov, no najmä ich prepisu do vizuálneho jazyka – záznamov ako diel konceptuálneho umenia. V kontexte jeho umeleckého prejavu založeného na improvizácii, gestách a happeningu sa stretávame aj s hudobníkmi ako Sylvano Bussotti, Giancarlo Cardini, Steve Lacy, Frederic Rzewski a iní. Svoje práce prezentoval na významných medzinárodných výstavách: Documenta 5 v Kasseli (1972), Bienále v Benátkach (v rokoch 1972, 1976, 1978, 1984). Zhodnoteniu jeho tvorby sa venovali poprední talianski a svetoví výtvarní kritici, medzi inými aj Gillo Dorfles. Jeho diela sú súčasťou zbierok aj Múzea moderného umenia v New Yorku a Umeleckého oblastného múzea v Lugane. Ak by sme u Chiariho hľadali spojitosť s tvorbou slovenských umelcov, museli by sme spomenúť Milana Adamčiaka, ktorého tvorba obsahuje podobné komunikačné kódy umeleckého vyjadrenia.

Výstava približuje jeho dielo z pohľadu súčasnosti prostredníctvom hudobných objektov, fotografií a nástenných diel, vrátane úžasných farebných partitúr. Zároveň zviditeľňuje to, čo predchádzalo určitému druhu konceptuálneho umenia. Vystavené diela sa živo prihovárajú publiku prostredníctvom farieb a zvukov s odkazom na súčasnú, klasickú a jazzovú hudbu. Chiari dokázal obdivuhodne pristupovať k hudbe ako k maľbe, meniť hudobné predmety a prvky na výtvarné diela a naopak. Hudobné nástroje, partitúry, či koncertné plagáty zostávajú tým, čím sú a zároveň sa stávajú umeleckým artefaktom. Melódia splýva s maľbou. Chiari odstránil hranice medzi zvukom, slovom a farbou a tak vytvoril vizuálnu hudbu, ktorá podnecuje emócie a stavia na svojej vlastnej estetike.

Viaceré diela vystavené v Považskej galérii umenia v Žiline boli už súčasťou prehliadok vo významných múzeách, ako sú: Múzeum moderného umenia v Prate, Múzeum Novecento vo Florencii, Múzeum moderného umenia v Buenos Aires, Umelecké múzeum v Milwaukee a Umelecké múzeum v Taiwane.

Výstavu organizuje Taliansky kultúrny inštitút v Bratislave v spolupráci s Považskou galériou umenia v Žiline. Jej realizáciu umožnilo zapožičanie diel – obrazov, koláží a objektov z Archívu Carla Palliho v Prate a Archivio Chiari. Podujatie sa koná pod záštitou predsedníčky Žilinského samosprávneho kraja Eriky Jurinovej.

„Toto podujatie sa uskutočňuje v roku, keď si pripomíname 500. výročie od smrti Leonarda da Vinciho. Zmieňujem sa o tom preto, lebo jednak Chiari ako aj Leonardo pochádzajú z Toskánska a rovnako zdieľajú prekypujúcu všestrannosť, ktorou sa vyznačujú géniovia,“ povedal Gabriele Meucci, taliansky veľvyslanec na Slovensku.

Výstava venovaná Giuseppemu Chiarimu je súčasťou programu tohtoročného festivalu DOLCE VITAJ, ktorý stavia na prienikoch starého a nového v umení. Je mozaikou rôznych umeleckých druhov, ktoré sa snažia priblížiť súčasné Taliansko a rovnako tak aj tvorbu starých majstrov. Pripomenie 500. výročie smrti Leonarda da Vinciho a ponúkne ukážku toho, čím žije talianska kultúra dnes – v divadle, literatúre, vizuálnom umení, fotografii, dizajne, hudbe a vo filme.

Organizátori festivalu Dolce Vitaj: Taliansky kultúrny inštitút v Bratislave, Veľvyslanectvo Talianskej republiky a Taliansko – Slovenská obchodná komora.

Festival sa koná pod záštitou primátora hlavného mesta SR Bratislavy Matúša Valla.

Hlavný partner festivalu je: VÚB banka a.s.

Viac informácií ponúka stránka  HYPERLINK "http://www.iicbratislava.esteri.it" www.iicbratislava.esteri.it