Artalk.cz

TS: Vedúca skamenelina

Prokop Bartoníček & Benjamin Maus, Anetta Mona Chişa & Lucia Tkáčová, Juraj Gábor, Simona Gottierová & Martina Mäsiarová, Handa Gote research & development, Ema Kopincová & Matej Kopinec, Michal Machciník, Milan Mikuláštík, Peter Moosgaard & Vaporfolk, Veronika Vojtušová, Nina Závodská a neznámi autori muzeálnych exponátov / Vedúca skamenelina / Kurátorka: Ivana Rumanová / Architektúra výstavy: Jakub Kopec / Nová synagóga / Žilina / 8. 5. – 14. 7. 2019

Vedúca skamenelina / otvorenie výstavy

Budúce vykopávky na výstave Vedúca skamenelina

V Novej synagóge v Žiline otvorili v stredu 8. mája 2019 novú výstavu. Nájdete na nej diela súčasných umelcov aj detí, muzeálne exponáty a kultové predmety aj kus najnovšej robotickej techniky. Podľa kurátorky výstavy Ivany Rumanovej ide o akúsi časovú kapsulu so súborom predmetov, ktoré by po nás mohli nájsť v ďalekej budúcnosti. “Pojem vedúca skamenelina (Index Fossil) označuje kultúry, ktoré sa za relatívne krátky čas rozšírili po veľkej časti povrchu Zeme, ale pomerne rýchlo zanikli. Rozprával nám o tom nedávno geológ Ján Madarás z SAV a bol si istý, že ľudstvo sa stane vedúcou skamenelinou, že už je na ceste k tomu. Predstava budúcej archeológie nás už nepustila a stala sa východiskom tejto výstavy. Chceme v nej uvažovať o tom, akú stopu zanecháme v zemskej kôre, ako raz budú naše artefakty interpretované budúcimi kultúrami. Mohli by sme teda túto výstavu nazvať aj špekuláciou”, hovorí Ivana Rumanová.

Výstava prepája výpočtové aj paleo-technológie, geometriu aj fosílie, neurónové siete aj vzorce z kameňov, deep learning a deep time, korporátne logá aj fetiše. To všetko na architektúre z desiatok starých výstavných soklov, ktoré do Novej synagógy zapožičali Považské múzeum v Žiline, Turčianska galéria v Martine, Vlastivedné múzeum v Považskej Bystrici a Národné osvetové centrum. Autorom konceptu je architekt Jakub Kopec, pracuje s prvkami, ktoré sa pri vystavovaní súčasného umenia takmer nepoužívajú. “Sokle skôr odkazujú na modernistický prístup, snahu vytrhnúť vec z jej prirodzeného kontextu a zaradiť ju do systému klasifikácií a do akéhosi ideálneho laboratórneho prostredia. V Novej synagóge však z nich vzniká labyrint, ktorý orientáciu divákov skôr komplikuje. Sokle sú staré, obité a nedokonalé, štruktúra a presná geometria výstavy sú zrejmé až pri pohľade zhora”, dodáva Jakub Kopec.

Naše technológie budú raz zrejme rekonštruované z rovnakej vzdialenosti a s porovnateľnými dohadmi a neistotami, s akými dnes pristupujeme k pästným klinom. Akú materialitu po sebe zanecháme? Aké chemické zlúčeniny, zhluky vecí, symbolov a toxicity budú raz charakterizovať „naše časy“? Naše artefakty aj nemusia v budúcnosti vôbec nikoho zaujímať, alebo budú vydávané ako odstrašujúci príklad – ako emblémy kultúry závislej na fosílnych palivách a antidepresívach. Je tu aj možnosť, že tri pruhy, nahryznuté jablko a ďalšie korporátne symboly budú raz budúcimi archeológmi nazerané ako globálne kulty, náboženstvá či fetiše, ktorými sa naša vrstva bude hemžiť takmer na ktoromkoľvek mieste planéty. “Ak sa totiž nevie, čo archeologický nález je, označí sa ako kultový predmet – dozvedeli sme sa od jednej správkyne archeozbierok vyťahujúc z krabičky označenej evidenčným číslom kamenný polmesiac. Nefunkčnosť alebo absencia známej funkčnosti ako jeden zo znakov magického zaobchádzania má na výstave aj podobu dreveného notebooku, siporexového wifi-rooteru, USB z mydla, čokoládových totemov. O komentovanú prehliadku výstavy sme na otvorení požiadali riaditeľa Považského múzea Michala Jureckého, ktorý hovoril o dielach a predmetoch na výstave, ako by sme boli na muzeálnej expozícii“, dopĺňa Ivana Rumanová.

Samostatne na balkóne je ako súčasť výstavy umiestnené robotické dielo s názvom Jller dvojice autorov Prokop Bartoníček a Benjamin Maus. Ide o obrovský stroj, ktorý triedi kamene z rovnomennej nemeckej rieky podľa ich geologického pôvodu. “Pôvodne nás zaujímalo, čo sa stane, keď s pomocou aktuálne najdokonalejších priemyselných technológií, z ktorých sa vyrábajú výrobné linky, postavíme nástroj, ktorý nerobí relativne nič zásadné“, hovorí o robote Jller Prokop Bartoníček. “Uvažovanie o stále sa zdokonaľujúcej schopnosti strojov učiť sa a rozlišovať však v kontexte Novej synagógy dostáva aj ďalší rozmer. Možno zreteľnejšie než inde odkazuje na to, že selekcia a klasifikácie obsahujú moment násilia, ktorý je priamo vpísaný do histórie našej budovy”, dodáva Ivana Rumanová.

Vedúca skamenelina

výstava v Novej synagóge Žilina

9. 5. – 14. 7. 2019, streda – nedeľa 13.00 – 19.00

www.novasynagoga.sk/veduca-skamenelina

Autori:

Prokop Bartoníček & Benjamin Maus, Anetta Mona Chişa & Lucia Tkáčová, Juraj Gábor, Simona Gottierová & Martina Mäsiarová, Handa Gote research & development, Ema Kopincová & Matej Kopinec, Michal Machciník, Milan Mikuláštík, Peter Moosgaard & Vaporfolk, Veronika Vojtušová, Nina Závodská a neznámi autori muzeálnych exponátov

Kurátorka:

Ivana Rumanová

Architektúra výstavy:

Jakub Kopec

Sprievodné akcie:

pondelok 27. 5. 2019, 18.00

Mamoru Okuno: Dlhá cesta možného príbehu medzi Japonskom, Holandskom a niečo naviac. Performatívna prednáška o neznámych príbehoch zo 17. storočia a o kolonializme, ktorý nikdy neskončil.

streda 12. 6. 2019, 18.00

Martin Mikoláš: Kauza hlucháň hôrny. Prednáška žilinského vedca a ochranára o tom, či čelíme šiestemu veľkému vymieraniu druhov.

streda 19. 6. 2019, 18.00

Erik Sikora: Vznášajúce sa kamene. Performatívna prednáška o prírodnom úkaze zo znečisteného jazera na jednom z košických sídlisk.

streda 19. 6., 19.30

Interpretačný raj. Stretnutie s výstavou v sprievode Juraja Gábora.

Výstava vznikla vďaka podpore:

Fond na podporu umenia, Rakúske kultúrne fórum, Nadácia Tatra banky

www.novasynagoga.sk/financovanie

Vzdelávací program Na vlastné oči pre školy v Novej synagóge podporuje:

Nadácia Kia Motors Slovakia

www.novasynagoga.sk/na-vlastne-oci


Ďalší program koncertov nevážnej hudby, diskusií, festivalov a iných podujatí v Novej synagóge nájdete vždy na www.novasynagoga.sk/program

Históriu Novej synagóge a našej iniciatívy na jej rekonsštrukciu a kultúrne využitie nájdete na www.novasynagoga.sk/historia

Prevádzkovateľom kultúrneho priestoru Nová synagóga Žilina je občianske združenie Truc sphérique (Stanica Žilina-Záriečie).