Odborníci kritizují formu Fajtova odvolání

18. 4. 2019ČTK Infoservis

Historikové umění, umělci a kurátoři oslovení ČTK většinou kritizují formu, jakou dnes ministr kultury Antonín Staněk (ČSSD) odvolal ředitele Národní galerie v Praze (NGP) Jiřího Fajta. Ministr podle nich své kroky dostatečně nezdůvodnil, problém s bezpečnostní agenturou v galerii podle Jana Skřivánka ze serveru Artplus.cz způsobilo spíše dřívější vedení ministerstva výběrem neadekvátní firmy. Ředitelka Společnosti Jindřicha Chalupeckého Karina Kottová řekla, že také Staňkovy argumenty k nízké návštěvnosti galerie nejsou zcela pravdivé. Odboráři z NGP v tiskové zprávě uvedli, že pokud změna povede k personální stabilizaci, vítají ji.

Staněk také kritizoval autorskou smlouvu uzavřenou v NGP na přibližně milion korun. Podle Staňka se jejím prostřednictvím Fajt obohatil, odvolaný šéf uvedl, že smlouvu bylo třeba uzavřít, aby mohl zaplatit některé činnosti svých kolegů a své, které jeho smlouva generálního ředitele nepostihuje.

"Nemohu komentovat pozadí jakékoliv smlouvy. To budou činit jistě a brzo právníci. Z toho, co zatím vím z médií, je pro mne jako laika zřejmé, že i audity slouží evidentní politické objednávce!" řekl ČTK výtvarník Jiří David. Soudí, že audit se používá účelově v případě, kdy nelze dotyčnému vytknout odborné nedostatky. "Bylo už dlouho v uměleckém provozu Čech známo, že prezident Miloš Zeman hledá možnost, jak se nepohodlného Fajta zbavit," uvedl v narážce na několikaletý odpor Zemana jmenovat Fajta profesorem. "Místo Staňka nebylo v Babišově vládě pevné, Staněk pochopil, že pokud vyjde Zemanovi vstříc, Zeman ho u Babiše udrží. To, že tento nízký handl vyhovuje i části českého provozu umění, je také evidentní," řekl David.

Kurátor Vít Havránek, který před časem usiloval o pozici v NGP, ČTK řekl, že seznam výtek z kontrol od roku 2016, který ministr dnes prezentoval, nepůsobí jako prázdná záminka. "A já, stejně tak jako většina občanů, od ministra a dalších politiků očekávám, že úřad povedou s péčí dobrého hospodáře. Takže to je těžké rozporovat, pokud člověk není postižen základní nedůvěrou ve státní aparát," uvedl.

Havránek kritizoval NGP za to, že podle něj nedodržuje závazky či termíny na výstavy, k jejíž realizaci byl pozván. "Od 90. let jsem přesvědčen o tom, že bychom se měli zbavit svazující, centralistické Národní galerie a rozdělit ji na Galerii starého umění, Galerii moderního a současného umění a sbírku mimoevropského umění spojit s Náprstkovým muzeem. Takto rozdělená muzea by bylo možné efektivněji, pružněji a odborněji řídit," uvedl. Za autokratické řízení sbírek s rozdílnou dějinnou problematikou jsou kritizováni mnozí ředitelé NGP, připomněl. Fajt však podle něj nepochybně toto "spící a konzervativní muzeum" velmi otevřel mainstreamovému publiku a modernizoval jeho program.

"Způsob odvolání Jiřího Fajta z pozice ředitele Národní galerie Praha považuji za velice problematický. Z umělecké scény i ode mě osobně zaznívaly v minulosti kritické hlasy vůči programové konzistenci nebo personálně-organizačním otázkám v NG pod Fajtovým vedením, což považuji za zdravou veřejnou diskusi. Nicméně autoritativní odvolání ředitele ze strany ministra není adekvátním řešením takové situace a opírá se navíc o diskutabilní data," uvedla Kottová.

Pokud si Fajt vyplácel neadekvátní honoráře mimo oficiální kanály, je to podle ní nepřípustné a trestné řešení. "I to ale očividně reaguje na celkovou finanční situaci, která se, předpokládám, týká také výše platu ředitele, jež jistě není srovnatelná s obdobnými pozicemi jinde v Evropě," upozornila. Urychlený krok ministerstva kultury podle ní navíc nenabízí odpověď na řešení vzniklé situace. "Ta se jeví jako politicky motivovaná, skutečné příčiny i záměry nejsou jasné. Bohužel připomíná obdobné situace v Polsku nebo Maďarsku, které zpochybňují demokratické nástroje i politickou nezávislost kulturní oblasti," uvedla Kottová.

ČTK | Jakékoliv publikování nebo další šíření obsahu České tiskové kanceláře je bez písemného souhlasu Artalk z.s. zakázáno. ©ČTK