Artalk.cz

denní tisk 5. 4. 2019

Robert Janás připravil jako kurátor Muzea města Brna výstavu polozapomenutého malíře Brna 19. století Emila Pirchana (1844–1928). Ve své době byl nejznámějším místním umělcem, v podstatě celebritou, jež byla v hledáčku místního tisku. Namaloval například portréty primátorů uchovávané na Nové radnici. Výstava jeho tvorby probíhá na hradě Špilberk do 23. června. Více v regionálním Právu.

V seriálu Zapomenuté osudy vydávaném jihočeskou MfDnes Petr Lundák představil českokrumlovského fotografa Františka Seidela. Ten za první republiky převzal otcův ateliér a proslavil se zejména jako fotograf Šumavy. Roku 1948 jeho živnost komunisté zakázali a z jeho negativů vytvářeli pohlednice. Sám Seidel se focení nesměl věnovat, zakázán mu byl i vstup do ateliéru v prvním patře jeho domu. Dnes zde sídlí Museum Fotoatelier Seidel spravující jeho obsáhlé dílo.

Středočeské vydání MfDnes otiklo přílohu Benešov, v rámci které je představeno zdejší Muzeum umění a designu. Nově opravená instituce nabízí řadu výstav českého moderního a současného umění – například výběr děl 60. let pocházejících z části ze sbírek Jiřího Šetlíka nebo tvorbu Jiřího Vovsa. Do poloviny dubna před muzeem stojí socha Jana Kováříka. Kterou prací však bude v rámci pravidelného střídání nahrazena, řečeno nebylo.

Magdalena Čechlovská se v Hospodářských novinách věnuje tuzemskému trhu s uměním, kterou shrnuje pravidelná Ročenka Art+. Loni se méně prodávala česká moderna, jelikož její díla, jež nejsou tak často k mání. Nárůst naopak zaznamenaly segmenty umění 19. století i díla současná. „Letos se na první příčce J&T Banka Art Indexu poprvé objevilo jiné jméno než Jiřího Kovandy. První místo nyní patří šestatřicetileté Evě Koťátkové, kterou do popředí posunuly prestižní mezinárodní výstavy,“ shrnuje Čechlovská druhou část ročenky představující nejvýznamnější české autory.

V Pátku Lidových novin se Radan Wagner věnoval Bauhausu, který slaví stoleté výročí. Nabízí přehled geneze školy, její význam nejen pro české umění i právě probíhající výstavy. „Bauhaus se stal během dvacátých let 20. století pro celou kulturní Evropu mimořádně ceněným vzorem pro hledání a realizování novátorských výrobků a idejí.“